۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۶۵۹۰۳۱
اثر شایسته تقدیر جشنواره علامه حلی؛

عرفان های کاذب را با این کتاب بشناسید

عرفان های کاذب را با این کتاب بشناسید
عرفان نه با زبان علم قابل تبیین و توضیح و تفسیر و نه با عقل فلسفی قابل توجیه عقلانی و نه با زبان محاوره قابل گفت‌وگو است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) کتاب سایبان خودساخته عرفان مدرن، نوشته محمد اسماعیل عبداللهی را به چاپ رسانده است.

یکی از ویژگیهای عرفان «بیان ناپذیری» آن است. عرفان نه علم است و نه فلسفه، زیرا در موضوع، غایت و هدف، و در روش با آنها متفاوت است. عرفان نه با زبان علم قابل تبیین و توضیح و تفسیر و نه با عقل فلسفی قابل توجیه عقلانی و نه با زبان محاوره قابل گفتگو است.

 الفاظ و کلماتی که مربوط به عالم ماده و ناسوت هستند و در ذات آنها محدودیت و نقص و ضعف وجود دارد هرگز نمی توانند گویا و بیان کننده عالمی فراتر از این عالم ماده باشند. کلمات محدود این دنیایی نمی توانند از نامحدود حکایت داشته باشند. و بلکه سنخ معانی و مطالب آن دنیایی با سنخ كلمات و مفاهیم این دنیایی متفاوت است. اگر انطباع کبیر در صغیر محال است و کامل در ظرف ناقص قرار نمی گیرد مطالب عرفانی نیز در واژه های مادی قرار نمی گیرند.

عرفان، یافتنی است نه دانستنی، عرفان چیزی است که انسان در خلوت خود می یابد. عرفان چیزی نیست که کسی بتواند با آن فخرفروشی کند، عرفان انس با خدای متعال و محبت و نهایت عشق به کمال مطلق که همان ذات مقدس ربوبی است می باشد. عرفان برخاستن از عالم ماده و صعود به قله معنویت و گذر از ملکوت و بلکه از جبروت و پیوند با مقام « في مقعد صدق» و «قاب قوسین» و «او ادنی» است.

متاسفانه در سالهای اخیر واژه عرفان ملعبه دست برخی شیادان قرار گرفته و انس با شيطان و حرکت قهقرائی به سوی مادیات و فاصله گرفتن از معنویات را عرفان نامیده، و با سوء استفاده های خود،

رذیلت را فضیلت، جهل را علم، ناجوانمردی را فتوت و جوانمردی، بی حیائی و بی عفتی را حیاء نامیده و با عوض کردن معنای کلمات از حس معنویت طلبی مردم در جهت ضد معنویت بهره برده اند.

ساختار کتاب

کتاب سایبان خود ساخته عرفان مدرن، دارای سه فصل است:

در فصل اول کتاب به مفهوم شناسی واژه ها پرداخته شده و برخی عناوین این بخش عبارت است از: تحلیل و بررسی واژه «انسان»، انسان در فلسفه اسلامی، انسان در عرفان اسلامی، تحلیل و بررسی دو واژه «کامل» و «كمال»، کمال در فلسفه اسلامی، و کمال در عرفان اسلامی.

در فصل دوم این کتاب درباره تحلیل انسان کامل، در آموزه های اشو و نقد آن مطالبی بیان شده وب برخی عناوین این بخش: شکل گیری عرفان اشو، آثار اشو، انسان و کمال در آموزه های اشو . انسان از دیدگاه اشو، چیستی انسان، ساحتهای انسان، نیازهای انسان . كمال از دیدگاه اشو، چیستی کمال، کمال انسان از دیدگاه اشو، موانع كمال، انسان کامل از دیدگاه اشو، انسان نوین، عمده ترین ویژگی های انسان کامل است.

در فصل سوم نیز با عنوان تحلیل انسان کامل، در آموزه های پائولو کوئلیو و نقد آنبه موضوعات: گذری بر زندگی کوئلیو، شکل گیری عرفان کوئلیو، آثار کوئلیو، انسان و کمال، در آموزه های پائولو کوئلیو، انسان از دیدگاه پائولو کوئلیو، چیستی انسان، ابعاد و ساحت های انسان، نیازهای انسان، و کمال از دیدگاه پائولو کوئلیو پرداخته شده است.

ویژگی های اثر

از ویژگی‌های این اثر می توان به این موارد اشاره کرد: پرداختن به عرفان های نوظهور، تحلیل و پرداخت مدل انسان کامل در عرفان اوشو و کوئلیو، تطبیق دادن عرفان قرآنی و روایی، معرفی عرفان های صحیح و درست.

برشی از کتاب

در صفحات 160 و 161 این کتاب درباره انسان کامل این مطالب نگاشته شده است:

در اسلام، انسان کامل، اشرف مخلوقات و گل سرسبد آفرینش است و خداوند، در پی قرآن کریم، به این امر توجه خاصی داشته و با راهنمایی های خود، در پی آن است که همه انسانها را به این سمت هدایت نماید. ابن عربی، نخستین کسی ست که تعبير لطیف انسان کامل را مطرح کرده، و در تعریف انسان کامل می گوید: آن گاه که خدای سبحان، خواست خود را در کون جامع، ببیند، انسان کامل را در جایگاه، روح عالم و آینه تمام نمای هستی آفرید، و این کون جامع، که انسان کامل و خلیفه الهی نامیده می شود، موجودی ست که خداوند متعال، به واسطه او به سوی عالم خلقت، نظر کرده و آنها را از رحمت خود بهره مند می سازد. پس، انسان کامل که همان کون جامع برای خداوند سبحان است، به منزله مردمک چشم برای انسان است و نظام آفرینش، به وجود او کامل شده است. از نظر اسلام، انسان کامل، کسی است که به سر منزل حق و حقیقت، که همان كمال مطلق، علم مطلق، هستی مطلق، قدرت مطلق، زیبایی مطلق و جمال مطلق است، برسد. اسلام درباره انسان کامل، نظریه ای بسیار عالی دارد که از همه نظریات بیان شده، دقیق تر است. اما به نظر اشو، انسان کامل کسی است که عشق ورزی، یعنی رابطه جنسی را به کمال برساند و مراقبه، یعنی آزادسازی انرژی های درونی خویش را با عشق ورزی، جمع کند! یکی دیگر از ویژگی های انسان کامل، از نظر او این است که بلوغ فکری خود را، که همان سرکوب نکردن بعد جنسی است، بازیابد و از دیگر ویژگی های وی، نهراسیدن از مرگ، خردمندی، روشن ضمیری و نورانیت است.

انتشارات پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) کتاب «سایبان خودساخته عرفان مدرن» را در قطع رقعی و 296 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) به آدرس: قم، بلوار نیایش، جنب مصلای قدس، پژوهشکده باقرالعلوم (ع)، کدپستی: 3713756341 ، صندوق پستی: 135ـ37185 مراجعه کنند./826/ن601/ق

عرفان های کاذب را با این کتاب بشناسید

ارسال نظرات