۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۶۵۹۱۶۱
دین، فرهنگ و اوقات فراغت (۱۴)؛

کتاب رفیقی برای اوقات فراغت

کتاب رفیقی برای اوقات فراغت
رئیس اداره کتاب اداره کل ارشاد قم گفت: عدم چاپ کتاب‌های ادبی و کتاب‌هایی که بیشتر برای اوقات فراغت مناسب هستند، از جمله علل نبودن مطالعه در برنامه روزانه مردم ایران است.

روح الله کریمی رئیس اداره کتاب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به تبیین علل نبودن مطالعه در اوقات فراغت افراد پرداخت و عنوان کرد: ضعف فرهنگ کتابخوانی، نبودن آموزش در دوران کودکی برای کتابخوانی، عدم چاپ کتاب‌های ادبی مناسب و کتاب‌هایی که بیشتر برای اوقات فراغت مناسب است، از جمله علل نبودن مطالعه در برنامه روزانه مردم ایران است که متأسفانه باعث شده که سطح مطالعه به شدت پایین بیاید.

وی با ابراز تأسف از ضعف فرهنگی در بحث کتابخوانی اظهار داشت: نبود آموزش صحیح برای کتابخوانی در سنین کودکی باعث می‌شود تا میزان مطالعه برای سنین جوانی و نوجوانی به معنای واقعی کلمه پایین بیاید. سوای از عدم علاقه نسبت به مطالعه در نوجوانان و جوانان، نقش رسانه‌های جمعی و فضای مجازی در کاهش میزان کتابخوانی نیز بی‌تأثیر نیست.

کریمی با اشاره به برنامه‌های اداره فرهنگ و ارشاد برای تأمین اوقات فراغت کرونایی استان قم گفت: با توجه به شرایط پیش آمده در کشور و بحث اوقات فراغت، اولین کاری که ما در اوایل اسفند ماه و در بدو گسترش ویروس کرونا انجام دادیم، طرح «در خانه بمانیم و کتاب بخوانیم» بود و با ناشرانی که توان درصدی تخفیف کتاب و ارسال رایگان کتاب را داشتند؛ از جمله دنیای کتاب و انتشارات شهید کاظمی طرح را شروع کردیم.

وی به خالی بودن جای مطالعه کتاب در زندگی مردم ایران اشاره کرد و افزود: ما برای افزایش آمار مطالعه در شهر قم هرکاری که از دستمان بر بیاید انجام می‌دهیم. در خود اداره ارشاد قم به طور مستمر و مداوم اهدای کتاب داریم. از اول سال تا کنون بیش از ۷۴۰۰ جلد کتاب اهدایی داشتیم که این کتاب‌ها به مدارس، مساجد و کانون‌های فرهنگی می‌رسند.

رئیس اداره کتاب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به بیان وظایف اداره ارشاد قم در قبال مطالعه و کتاب پرداخت و عنوان کرد: از جمله وظایف ما قرار دادن کتاب با قیمت مناسب در دسترس همگان است که متأسفانه قیمت‌های کتاب نیز در این شرایط اقتصادی سر سام‌آور است، ولی این کتاب‌های اهدایی به صورت رایگان در اختیار مساجد، مدارس و کانون‌ها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به حمایت وزارت ارشاد از تولید کننده و مصرف کننده، اظهار داشت: در وزارت ارشاد با این شرایط پیش آمده، کاغذ یارانه‌ای در اختیار تولید کنندگان قرار می‌دهیم. همچنین کتابی که مناسب باشد را پیش از چاپ یا بعد از چاپ می‌خریم تا نویسنده نگران چاپ و نشر کتابش نباشد. حتی این کتاب‌هایی که در جلسات وزارت ارشاد به تأیید می‌رسند را نیز به مدارس، مساجد و جاهایی که کتاب نیاز داشته باشد می‌دهیم تا به صورت رایگان از کتاب‌ها استفاده کنند.

کریمی با اظهار تأسف از لغو مسابقات جام باشگاه‌های کتابخوانی به خاطر شرایط کرونایی کشور گفت: هر ساله مسابقات جام باشگاه‌ها برگزار می‌شد اما با وجود شرایط کرونایی کشور این مسابقه‌ها لغو شد. ۱۱۰ باشگاه در بین دانش آموزان و کانون مساجد استان قم تشکیل دادیم که به صورت رایگان یا یارانه‌ای کتاب در اختیارشان قرار می‌دادیم تا بتوانند در این باشگاه‌ها فعالیت کنند.

وی به پانزده هزار باشگاه کتابخوانی در کل کشور اشاره کرد و افزود: جام باشگاه‌ها بیشتر در رده سنی کودکان و نوجوانان می‌باشند و وزارت ارشاد کل کشور سال گذشته با پانزده هزار باشگاه این مسابقات را برگزار کرد، به غیر از این مسابقه، ما طرح دوشنبه‌های کتابخوانی را برای بهزیستی و مراکز وابسته به بهزیستی داشتیم./ت302/ق

ارسال نظرات