۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۶۵۹۱۶۲
دین، فرهنگ و اوقات فراغت (۱۵)

حلقه گمشده فراغت‌‌های مسجدی

حلقه گمشده فراغت‌‌های مسجدی
حجت الاسلام کریمی گفت: بودجه برای برنامه‌های کوهنوردی در اختیار NGO قرار می‌گیرد ولی مسجد برای اینکه بچه‌ها را تا گلزار شهدا ببرد، پول مینی‌بوس ندارد.
حجت الاسلام اسدالله کریمی قائم مقام دبیرخانه کانون‌های مساجد استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، از کمبود حمایت‌های استانی گلایه کرد و گفت: در بحث مسجد هیچ مجموعه‌ای حامی بچه‌ها نیست. از نیرو می‌خواهیم تا تمامی فعالیت‌های خود را در سامانه ثبت کند، ولی حمایت قابل توجهی از او صورت نمی‌گیرد. بودجه در اختیار فلان NGO قرار می‌گیرد تا برنامه کوهنوردی خودش را اجرا کند، ولی فعال مسجدی ما برای اینکه بچه‌ها را تا گلزار شهدا ببرد، پول مینی‌بوس ندارد.
 
وی در ادامه ساختار کانون مساجد را تشریح کرد و اظهار داشت: کانون مساجد زیر مجموعه‌ای نیست که تابع کامل وزارت فرهنگ و ارشاد باشد، بلکه یک مجموعۀ مردم نهاد است و یک شورای سیاست‌گذاری در کشور دارد که از بزرگانی همچون؛ آقای حاج علی اکبری، فرماندۀ بسیج، سازمان تبلیغات، وزیر ارشاد، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و ۱۰ الی ۱۲ مسؤولان دیگر کشوری تشکیل شده است و دبیر آن توسط وزیر ارشاد به شورا پیشنهاد می‌شود.
 
حجت‌الاسلام کریمی با بیان توضیحاتی دربارۀ ستاد اوقات فراغت گفت: هر استان به‌طور معمول ستاد اوقات فراغت دارد که دارای ردیف بودجۀ مشخصی است. دبیر استانی این ستاد، مدیرکل ورزش و جوانان استان است که وظیفه دارد بودجه‌های دریافتی را میان تمامی نهاد‌هایی که در بحث اوقات فراغت ورود دارند مانند؛ آموزش و پروش، کانون‌های مساجد، بهزیستی، کمیته امداد، سپاه و بعضی از مؤسسات و ارگان‌هایی که ممکن است فقط برای اهالی و کارمندان خود برنامه اوقات فراغت داشته باشند، تقسیم کند.

وی با اشاره به بودجۀ بسیار محدود کانون در سطح استانی اظهار داشت: دبیرخانه برای تامین بودجه مجبور است پروژه‌های فرهنگی مانند؛ المپیاد ورزشی یا پروژه‌های استانی در قالب آسیب‌های اجتماعی، سواد رسانه‌ای و... را قبول کند تا مقداری از ما حمایت مالی شود. برای مثال ۶۰ میلیون بودجه برای سواد رسانه‌ای به ما دادند که با آن در ۱۰۰ مسجد برنامه‌هایی اعم از: برگزاری نمایشگاه، سخنرانی، مسابقه و فضاسازی در حوزه سواد رسانه برگزار کنیم.

قائم مقام دبیرخانه کانون‌های مساجد استان قم ضمن اشاره به دستاورد‌های سامانۀ بچه‌های مسجد ادامه داد: البته قم در سال دوسال اخیر به‌عنوان پایتخت فرهنگی و هنری کشور (فهما) معرفی شد و وزارت‌خانه طبعا بنا دارد یکسری بودجه‌ها، کار‌ها و برنامه‌هایی را در استان پیگیری کند و از سوی دیگر، نهاد‌های فرهنگی اعتماد بیشتری به بچه‌های مسجد داشته باشند و آن‌ها را حمایت کنند.
 
وی برنامۀ انرژیوم و  قدس قلب من را از فعالیت‌های فاخر بچه‌های کانون در ایام کرونا برشمرد و اظهار داشت: بچه‌های مسجد صاحب ایده هستند و اگر این‌ها حمایت شوند طبعا می‌توانند در مباحث هنری و فرهنگی برنامه‌های جانانه‌ای را ارائه دهند.
 
حجت‌الاسلام کریمی به نقش مهم جزوات تهیه شده در مجموعه برای جهت‌دهی به مربیان اشاره کرد و گفت: در آموزش ما به این سمت و سو رفته‌ایم که خیلی از مباحث به‌صورت غیرحضوری باشد و یکسری عناوین محتوایی مانند؛ پادکست، فیلم، مصاحبه و کلیپ برای کانال‌هایی که احداث کردیم، در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به همکاری کانون با نهاد‌های فرهنگی به جایگاه خطیر مبلغین فعال در مساجد پرداخت و تصریح کرد: تلاش ما این است که خیلی از مسؤولان کانون‌ها، مدیر فرهنگی باشند و به‎‌عنوان بازوی فرهنگی امام جماعت مسجد فعالیت کنند. اینکه امام جماعت به این‌ها اعتماد کند و حمایت معنوی او بالای سر آن‌ها باشد خیلی از کار‌ها شکل می‌گیرد. دنبال این هستیم تا امام جماعت، روحانیون و مبلغینی که آمادگی مسؤول کانون شدن دارند را به‌عنوان مسؤول کانون معرفی کند تا آن‌ها بتوانند دوستان خود را در فعالیت‌های فرهنگی مسجد همراه کنند./ت302/ق
ارسال نظرات