۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۲
کد خبر: ۶۵۹۱۶۴
دین، فرهنگ و اوقات فراغت (۱۶)؛

سازمان تبلیغات و غفلت از برنامه ریزی برای تفریحات جامعه

سازمان تبلیغات و غفلت از برنامه ریزی برای تفریحات جامعه
حجت‌الاسلام نظیری با اشاره به اهمیت توجه به تفریحات گفت: متأسفانه فضایی که سازمان تبلیغات دنبال می‌کند کمتر به برنامه‌ریزی در حوزۀ تفرجگاه‌ها و فضاهای تفریحی توجه دارد.

حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با ابراز تأسف از عدم توجه جدی سازمان تبلیغات برای برنامه‌ریزی در حوزۀ تفرجگاه‌ها و فضاهای تفریحی اظهار داشت: متأسفانه از جمله مشکلات سازمان تبلیغات، توجه بیشتر به فعالیت‌های فرهنگی - تبلیغی ناظر بر هیئات، مساجد و اجتماعات دینی است.

وی به وظیفۀ سازمان تبلیغات اسلامی در قبال تفریح و سرگرمی اشاره کرد و گفت: سازمان تبلیغات، مأموریت تبیین و پیاده سازی اندیشۀ اسلام ناب محمدی را در جامعه دارد، از طرفی یکی از بخش‌های نظام اسلامی فضای تفریحی، تفرجگاه‌ها و سرگرمی‌های حلال و طیب هستند؛ بنابراین از جمله وظایف سازمان تبلیغات اهتمام به فراغت اقشار مختلف جامعه است.

وی به فعالیت سازمان تبلیغات همدان در حوزه تفریح و فراغت اشاره کرد و اظهار داشت: قبل از کرونا در استان همدان یک قرارگاهی به نام «تبلیغ و ایجاد نشاط اجتماعی» راه اندازی کردیم که به‌عنوان مثال به غار علی‌صدر می‌رفتیم و فعالیت‌هایی انجام می‌دادیم، بدون شک این برنامه ضعف‌هایی داشت و با آمدن کرونا فعالیت‌هایمان نیز محدود شد؛ اما بنا داشتیم از ظرفیت‌های موجود در شهرهای همدان برای ترویج گفتمان انقلاب اسلامی استفاده کنیم.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی همدان ظرفیت‌های تفریحی شهرها را فرصتی ارزشمند برای ارتباط با مردم عنوان کرد و گفت: گیان، نهاوند و... ظرفیت‌های تفریحی بسیاری دارند که از آن‌ها استفاده کردیم و در بعضی از شهرها ورود داشتیم؛ به‌عنوان مثال از ظرفیت موجود در شهر گیان استفاده شد و یک گروه طلبۀ متخصص در حوزۀ بازی‌های کودک و نوجوان را دعوت کردیم تا برنامه‌های تفریحی مناسبی را در آن‌جا برپا کنند.

وی یکی از برنامه‌های موثر و جذاب کارگروه کودک و نوجوان را خلق بازی‌های خانوادگی عنوان کرد و ابراز داشت: خود ما بازی‌های جمعی و خیلی ساده‌ای را در فضای مجازی منتشر می‌کردیم که خانواده‌ها از آن استفاده کنند؛ اما بعد از مدتی خود خانواده‌ها به خلق بازی پرداختند و برای ما نیز ارسال می‌کردند که ما هم در سایت و صفحات مجازی خودمان منتشر می‌کردیم.

حجت‌الاسلام نظیری با اشاره به طرح سازمان تبلیغات با عنوان طرح «امام محله» اظهار داشت: تمرکز سازمان تبلیغات در حوزۀ مساجد یک مقداری نسبت به گذشته متفاوت شده است و الان تمرکز سازمان تبلیغات به بحث مساجد و ائمه جماعات تخصصی‌تر شده و امام محله موضوعیت پیدا کرده است.

وی با اشاره به آشکار شدن ظرفیت‌های پنهان طرح «امام محله» در ایام کرونا عنوان کرد: به خاطر به وجود آمدن نیازهای جدید اجتماعی در ایام کرونا، مساجد و اجتماعات متصل به مسجد مانند؛ هیئات، کانون‌ها، پایگاه‌های بسیج و... برای حل مسائل مردم خیلی فعال شدند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی همدان طرح امام محله را سرمایه‌گذاری سازمان تبلیغات بر مساجد شاخص برای فعال شدن ظرفیت‌های مساجد عنوان کرد و گفت: در این طرح محله موضوعیت پیدا کرده و ایفای نقش روحانی مسجد به‌عنوان امام محله برای شناسایی ظرفیت‌های محله در حوزه‌‌های فکری، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و به کارگیری همین ظرفیت‌ها برای حل مسائل همان محله در بحث‌های اشتغال، آسیب‌های اجتماعی، طلاق، اعتیاد، تسهیل در ازدواج جوانان، جمعیت و فرزندآوری و... است.

وی با اشاره به شناخت دقیق اقشار آسیب‌پذیر محله‌ها اظهار داشت: قبل از کرونا گمان می‌کردیم مثلا در این محله فقط پنج خانواری که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند، مشکل دارند؛ ولی کرونا فضایی را ایجاد کرد که مشکلات و نیازهای مردم محله را دقیق‌تر و بهتر بشناسیم.

حجت‌الاسلام نظیری با اشاره به حضور مردم در خانه‌ها به خاطر شرایط کرونایی کشور عنوان کرد: در ایام کرونا کاهش نشاط اجتماعی مردم، افزایش خوف و نگرانی در جامعه، از بین رفتن مشاغل فصلی، عدم توانایی پرداخت اجاره‌بها و... را شاهد هستیم برای همین سازمان تبلیغات متناسب مردم استان همدان یک برنامه‌هایی را ایجاد کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های مختلف گروه فرهنگی - اجتماعی برای بزرگسالان گفت: برای بزرگسالان یک مرکز مشاوره‌ای راه‌ اندازی کردیم که به پدران و مادران چگونگی مواجه با شرایط کرونایی کشور، حفاظت از آرامش روانی خانواده، کاهش مشاجرات میان اعضای خانواده، اصلاح ارتباط با فرزندان و... را به صورت تلفنی مشاوره می‌داد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی همدان به وضعیت کارگران فصلی و سختی‌های زندگی آنان در ایام کرونا اشاره کرد و گفت: کارگران فصلی یا افرادی مانند مستأجران و... در ایام کرونا دچار مشکل و چالش شده‌اند که ما یک پویشی را در همدان دنبال کردیم با عنوان «بخشش اجاره‌بها» و طبق آن چیزی که ما اطلاع داریم، تقریبا در کل استان همدان، چیزی قریب به 140 میلیارد ریال ارزش ریالی اجاره‌بهاها بخشیده شد./ت301/ق

ارسال نظرات