۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۶
کد خبر: ۶۵۹۲۱۲
عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین مطرح کرد؛

عرفه بازتاب عرفان حقیقی در وجود انسان

عرفه بازتاب عرفان حقیقی در وجود انسان
آیت الله احمدی فقیه یزدی با بیان این که هر زمان و مکانی اوج و عظمتی دارد، گفت: اوج و عظمت دهه ذی الحجه روز عرفه است. عرفه از باب معرفت، یعنی شناخت و عرفان حقیقی در وجود انسان است.

آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در زمینه فضیلت روز عرفه بیان کرد: روز عرفه از روزهای با عظمت در سال به شمار می رود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که روز عرفه بهترین زمان برای استجابت دعا و توجه به درگاه الهی است، اظهار کرد: امام حسین(ع) در مناجات روز عرفه پس از متذکر شدن نعمت های مادی و خلقت بدنی انسان، حالت های معنوی انسان با خداوند را بیان می کند.

وی خاطرنشان کرد: روز عرفه، روز دعا و اصل حقیقت آفرینش، ارتباط با خداوند همچنین روز معرفت، عرفان و شناخت است؛ عرفه از باب معرفت، یعنی شناخت و عرفان حقیقی در وجود انسان است.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: حرکت امام حسین(ع) از عرفات به سمت کربلا و رسیدن به مقام والای شهادت، جنبه مضاعفی به روز عرفه اضافه کرده است.

وی در ادامه با اشاره به آیه 2 سوره فجر افزود: وَلَيَالٍ عَشْرٍ در این آیه را به دهه ذی الحجه تطبیق داده اند و از سوی دیگر برای هر زمان یا مکان، اوجی تعیین شده، به عنوان مثال اوج ماه مبارک رمضان شب های قدر است.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی اضافه کرد: اوج و عظمت دهه ذی الحجه نیز، روز و شب عرفه است بنابراین باید این زمان را مغتنم شمرد و تمامی دعاها و برنامه های خاص و مأثوره رسیده را انجام داد.

وی حضور قلب در عبادات را بسیار مهم دانست و افزود: حضور قلب در عبادات برای انسان بسیار مهم است اما متأسفانه برخی انسان ها در کل عمر، چنین موردی نصیب‌شان نمی شود که در روز قیامت این گونه افراد فقیر محسوب می شوند./1324/ت302/ف

ارسال نظرات