۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۶۵۹۳۱۸

پرشکوه ترین مراسم عبادت و قربانی

پرشکوه ترین مراسم عبادت و قربانی
ذبح کردن چهارپایان با نام خدا و تناول از این روزی خداداد با نام و یاد خدا و اطعام به فقرا و میهمانان خدای مهربان بیت القصید حج بوده مهمترین وسیله قرب به خداست.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت دهم ذی الحجه، روز عید قربان کتابی درباره آن خدمت علاقه‌مندان معرفی می‌شود.

آیات مناسک قرآن بیانگر روح احکام و حکمت و محتوای حج است که با زمینه های تاریخی آن همراه شده است. اگر زمان را به عقب بر گرداند، و پرده ها را کنار می زدیم می دیدیم که حجاج را وارد صحنه نمایش حج می کنند، به طوری که حاجی خود را در آن لحظه در کنار آدم و حوا، ابراهیم علیه السلام و هاجر و اسماعیل علیه السلام و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می بیند و با آنها در سعی و تلاش همگام می شود و در می یابد که در راه خدا بی سعی و تلاش به جایی نمی رسد.

زائر با احرام در میقات در کنار پیامبر وارد حریم بهشت الهی می شود، و در صحرای عرفات در کنار آدم و حوا به سوی خدا توبه و بازگشت می کند و در غروب عرفات و شب مشعر و صبح وادی محسّر در کنار ابراهیم، طلوع و غروب خورشید و ماه ستارگان را تماشا می کند و به خدایی که هرگز افول و غروب ندارد روی می آورد و در مِنی همراه با ابراهیم خلیل، شیطان را رَمْی می کند و از خود دور می سازد، و با تسلیم مال و جان و سایر متعلقات در قربانگاه به مرحله قرب به خدا می رسد و آنگاه است که همچون خاندان ابراهیم علیه السلام از خداوند عیدی‌های گوناگون دریافت می دارد.

از مجموع آیات مربوط به حج می توان دریافت که گرچه تمامی اعمال حج وسیله تقرب به خداست امّا در میان آنها ذبح کردن چهارپایان با نام خدا و تناول از این روزی خداداد با نام و یاد خدا و اطعام به فقرا و میهمانان خدای مهربان بیت القصید حج بوده مهمترین وسیله قرب به خداست و از این رو به آن قربانی گفته می شود.

انتشارات مدرسه الامام علی بن ابی طالب (علیه السلام)، کتاب پرشکوه ترین مراسم عبادت و قربانی، نوشته آیت الله ناصر مکارم شیرازی را به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب پرشکوه ترین مراسم عبادت و قربانی، دارای پنج بخش است: در بخش اول، با عنوان تاریخچه مکّه و مراسم حج موضوعات خانه خدا و مردم‌، راز قرارگرفتن خانه خدا در بیابان‌، راز اسکان ذریّه ابراهیم علیه السلام در مکه‌، تجدید بنای خانه خدا توسط، ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام‌، و مقام ابراهیم علیه السلام‌ بررسی شده است.

استطاعت و انواع حج، عنوان بخش دوم و : دعوت به حج توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله‌، استطاعت و گستره آن‌، خرج کردن در راه حج‌، انواع حج و عمره‌، اختلاف حج تمتع با قران و افراد، و فهرست مناسک حج و عمره تمتع‌. موضوعات آن است

عنوان بخش سوم ب مناسک عمره‌ است و در آن می توان مطالب: احرام در میقات‌، طواف‌، نماز طواف‌، سعی بین صفا و مروه‌، کوتاه کردن مو یا ناخن‌ را مطالعه کرد.

مناسک حج،‌ عنوان بخش چهارم است و در آن صورت اجمالی حج تمتع‌ توضیح داده شده است.

در آخرین بخش با عنوان مَنْسَک حج‌ هم موضوعات: مَنْسک یا مراسم قربانی‌، رابطه قربانی با قرب و شکر خدا، منسک و قربانی در امم پیشین‌، هدف قربانی در ادیان جهان،و قربانی در اسلام‌ واکاوی شده است.

برشی از کتاب

درباره قصد قربانی کردن و انجام این امور در ادیان دیگر در صفحات 43 و 44 این مطالب نگارش شده است:

قصد از قربانی یا تقرب به خدایان گاه این بوده است که از راه قربانی و تقدیس، شئ قربانی شده از نیروی خدائی بهره ور شود، و انسان در نتیجه خوردن آن، این قدرت خدایی را به جسم خود بیاورد، و این همان است که در زبانهای اروپایی به آن کمونیون و مانند آن می خوانند، و گاه این بوده است که ضعف بشری را برطرف سازد و بسیاری از اقوام شئ را که بدین منظور قربانی می شده است دست نمی زدند و بیرون می ریختند ایندو منظور اصلی بعدها به صورت های شکر، نذر، دفع بلا، کفاره یا تقدیس و توبه و اعتراف درآمده است. موضوع قربانی به خونی و غیر خونی تقسیم می شد، قربانی خونی شامل قربانی انسان، حیوان (مانند قوچ و گاو) می شد در یونان قدیم، پرندگان خوراکی و ماهیان نیز به عنوان قربانی ذبح می شدند، قربانی انسان برای تقرب به خدا و کفاره گناهان و حاصلخیزی زمین انجام می شد.

در بسیاری از اقوام، قربانی حیوانات به جای قربانی انسان انجام می شود. قربانی غیر خونی شامل شیر، عسل، روغن، شراب و آبجو و آب بود. شراب به عنوان خون انگور و خون زمین برای تقویت خدایان. و آب به عنوان منبع حیات و ماده اصلی موجودات زنده نثار می شد. در میان مسیحیان قربانی مقدس «شکرگزاری» با خوردن از نان و شراب برگزار می شود که به نظر آنان نمایش دهنده عمل مسیح در آخرین شام با شاگردانش می باشد.

انتشارات مدرسه الامام علی بن ابی طالب (علیه السلام)، کتاب «پرشکوه ترین مراسم عبادت و قربانی» را در قطع وزیری و 148 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مدرسه الامام علی بن ابی طالب (علیه السلام) به آدرس: قم، خیابان شهدا، کوچه 22، پلاک 15، انتشارات امام علی بن ابیطالب (ع)، تلفن: 02537744241 مراجعه کنند./826/ن601/ف

ارسال نظرات