۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۶۵۹۳۲۲
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی:

حکومت سعودی لیاقت اداره کنگره عظیم حج را ندارد

حکومت سعودی لیاقت اداره کنگره عظیم حج را ندارد
نماینده خبرگان بر مشارکت جوامع اسلامی در مدیریت موسم حج تأکید و تصریح کرد که حکومت سعودی لیاقت اداره کنگره عظیم حج را ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی، نماینده مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به پیام اخیر رهبر انقلاب درباره موسم حج گفت: حج موسم عظیم و پرشکوه بین المللی جهان اسلام  و فرصت مناسبی برای رفع مشکلات جوامع اسلامی است و عزت، اقتدار و اتحاد امت اسلامی را به نمایش می گذارد.

وی بر لزوم مشارکت جوامع اسلامی در مدیریت موسم حج تأکید کرد و گفت: باید علما و نخبگان جهان اسلام در سیاستگذاری، برنامه ریزی و مدیریت موسم حج مشارکت داشته باشند و جوامع اسلامی همسو و هماهنگ برای برگزاری حج برنامه ریزی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی بیان کرد: فارق از گرایشات سیاسی، فکری و فرهنگی کشورهای اسلامی، اهداف جهانی و بین المللی حج ایجاب می‌کند که دست اندرکاران دو سرزمین مقدس مکه و مدینه، زمینه مشارکت مؤثر و تعیین کننده تمام جوامع اسلامی را در برگزاری موسم حج فراهم کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: بر اثر عدم مشارکت همگانی، فعال و منسجم شخصیت های مؤثر جهان اسلام، برگزاری حج در کشور عربستان با مشکلات و حوادث ناگوار همراه بوده است، در حالی که مشارکت همگانی امت اسلامی در کاهش این مشکلات مؤثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه رخ دادن دو حادثه غم بار در برگزاری حج نشان دهنده مدیریت ضعیف، ناکارآمد و نقطه سیاهی برای حاکمان سعودی است، گفت: زائران بیت الله الحرام در جمعه سیاه و خونین سال 1366 در حرم امن الهی در شهر مکه مکرمه به دست افرادی که موظف به تأمین امنیت زائران بودند؛ به خاک و خون کشیده شدند و به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی اظهار داشت: در مهرماه 1394 فاجعه منا سبب کشته شدن بسیاری از زائران بیت الله الحرام شد که 400 نفر از جانباختگان  این حادثه از زائران و حج گزاران کشور ایران بوده اند.

نماینده مجلس خبرگان ابراز کرد: این حوادث به سبب بی اعتنایی و بی اهتمامی حاکمان عربستان روی داده است؛ از این رو این اتفاقات ضعف مدیریت دست اندرکاران، بی لیاقتی و بی کفایتی عهده داران و مسؤولان برگزاری حج را نشان می دهد.

وی بر لزوم برگزاری کنگره حج در راستای احقاق حقوق از دست رفته مسلمانان تأکید کرد و گفت: علما و بزرگان جهان اسلامی با برگزاری کنگره ای، متولیان حرمین شرفین را متقاعد کنند که برگزاری موسم حج از یک تفکر و حکومت ساخته نیست و چون مراسم حج به صورت جهانی برگزار می شود مدیریت آن نیز باید به صورت جهانی و با مشارکت جوامع اسلامی صورت گیرد.

حجت الاسلام حسینی خراسانی حج ابراهیمی را پدیده‌ شکوهمند اسلام در برابر جاهلیت مدرن دانست و افزود: حج ابراهیمی تجلی امت اسلامی در میان جهانیان و فرصتی مناسبی برای حل مشکلات کلان جهان اسلامی در ابعاد اختلاف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی است.

وی با بیان اینکه دولت و پادشاهان عربستان بقا و دوام خود را در وابستگی به قدرت پوشالی آمریکا می دانند،  گفت: حاکمان عربستان به هر نوع هتک حرمتی از سوی دشمنان تن می­ دهند و رییس جمهور مستکبر آمریکا عربستان را «گاو شیرده» معرفی می کند؛ در حالی که این بزرگترین اهانت و هک حرمت به یک دولت کشور اسلامی است؛ ولی پادشاهان عربستان به این نوع هتک حرمت ها، توهین ها و حقارت ها بی توجه و بی اعتنا هستند و تنها به بقای حکومت خود را فکر می کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: حاکمان عربستان باید رویکرد مردمی داشته باشند و درصدد همکاری مسالمت آمیز با کشورهای مسلمان و همسایه باشند و به جای اتکا به قدرت های شیطانی با قدرت های اسلامی همگام و همسو شوند و با دولت های اسلامی تفاهم کنند؛ در این صورت نیازی به حمایت از قدرت های شیطانی نخواهند داشت.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی تنها راه نجات دولت عربستان را همگامی و همسویی با جوامع اسلامی دانست و گفت: آمریکا تا زمانی از دولت و پادشاهان عربستان حمایت می کند که منافع آنها را در منطقه تأمین کنند و به محض اینکه استکبار جهانی احساس کند که پادشاهان عرب سبب برهم زدن منافع آنها در منطقه هستند، از تغییر حکومت و پادشاهی در این کشور حمایت خواهد کرد./998/ت302/ق

ارسال نظرات