۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۶۵۹۳۹۱
پژوهشگر حوزوی مطرح کرد؛

ضرورت تأسیس نظام جامع پژوهشی حوزه علمیه

ضرورت تأسیس نظام جامع پژوهشی حوزه علمیه
حجت الاسلام ابوترابی گفت: با تدوین جدول موضوعات کاربردی و اولویت‌بندی آن‌ها باید از هدررفت بودجه و نیروی انسانی جلوگیری شود.

حجت الاسلام احمد ابوترابی مسؤول مرکز پژوهشی دایرة المعارف علوم عقلی و اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با بیان اینکه پژوهش، اساس همه پیشرفت ها در حوزه علمیه است، گفت: پژوهش تنها در صورتی فواید خود را خواهد داشت که بر نظام منطقی خود استوار باشد.

حجت الاسلام ابوترابی با تقسیم پژوهش ها به دو دسته پایه و کاربردی، عنوان کرد: اگر ارتباط پژوهش‌های پایه و محض با پژوهش‌های کاربردی روشن نباشد، این پژوهش ها دچار بی تأثیری می شوند و تنها حس کنجکاوی پژوهشگر را تامین می کنند.

این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه قبل از انجام پژوهش های پایه باید پیش بینی کرد که این پژوهش ها چه نقشی را در فرایند پژوهش های کاربردی ایفا می کنند، اظهار داشت: پژوهش های پایه با رعایت این مسأله ضرورت خواهند داشت و می توانند زمینه های پژوهش های کاربردی فراوانی را به وجود آورند.

مسؤول مرکز پژوهشی دایره المعارف علوم عقلی و اسلامی با اشاره به اهمیت اولویت بندی میان پژوهش های کاربردی، خاطرنشان کرد: برخی از پژوهش‌های کاربردی ممکن است چندان عمیق نباشند اما مورد نیاز جدی جامعه هستند که باید به آنها توجه خاص صورت شود.

وی با یادآوری اهمیت تدوین یک نظام جامع در زمینه پژوهش های کاربردی مورد نیاز، گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از طلاب از شغل مناسب برخوردار نیستند در حالی که جامعه نیازهای پژوهشی متعددی در مراتب مختلف دارد که طلاب با انجام این پژوهش ها می توانند صاحب شغلی متناسب با شؤون و اهداف طلبگی خود شوند.

حجت الاسلام ابوترابی نظارت بر پژوهشگاه‌ها برای جلوگیری از موازی کاری را دارای ظرافت‌های خاص دانست و اظهار داشت: رصد موازی کاری های موجود در میان مراکز پژوهشی نیازمند یک تیم متخصص است و موارد موجود نیز باید صورت توصیه ای و نه دستوری به مراکز ابلاغ شود که در غالب موارد مراکز پژوهشی پس از اطلاع از موازی کاری از آن دوری خواهند کرد.

مسؤول مرکز پژوهشی دایرة المعارف علوم عقلی و اسلامی به ضرورت تعریف نظام جامع پژوهشی حوزه علمیه، تدوین جدول موضوعات کاربردی و اولویت‌بندی آن‌ها اشاره کرد و افزود: این کار اگرچه کار بسیار سنگین است اما باید هرچه زودتر آغاز شود تا از آسیب هایی مانند هدر رفت بودجه و نیرو جلوگیری گردد./1350/ت302/ف

ارسال نظرات