۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۶۵۹۴۴۳

من دیگر ما رابشناسید/ مهارت های تربیت فرزند در دنیای امروز

من دیگر ما رابشناسید/ مهارت های تربیت فرزند در دنیای امروز
در کتاب "من دیگر ما" نویسنده کوشیده است چهار مورد از نیازهای والدین را در زمینه محبت به فرزندان برآورده کند.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، هم محبت کردن و هم محبت دیدن موردنیاز انسان است؛ یعنی انسان در مسیر رشد و رسیدن به هدف آفرینش، نیاز دارد کسی را دوست بدارد و درعین حال مورد محبت باشد. این نیازی است که نه تنها یک انسان معمولی که انسان متعالیه آن را از خداوند درخواست می کند. امام سجاد (ع) در زیارت امین الله می فرماید: ... بارالها، مرا دوست دار اولیاء برگزیده ات نما؛ در زمین و آسمان، محبوبم گردان چون محبت برای هر انسانی، در هرجایی، در هرزمانی، در هر سنی، با هر جنسیتی یک نیاز محسوب می شود. خانواده خوب و رشد یافته خانواده ای است که همه اعضای آن به هم محبت دارند: پدر و مادر به فرزند، فرزند به پدر و مادر، پدر و مادر به یکدیگر، فرزندان به یکدیگر در این کتاب، موضوع محبت میان والدین و فرزند با رویکردی تربیتی تحلیل شده و حاصل آن کتابی خوشخوان و سودمند است که همه والدین دارای تحصیلات می توانند از آن بهره ببرند.

در این نوشته به معرفی کتاب من دیگر ما نوشته محسن عباسی ولدی پرداخته ایم که انتشارات جامعه الزهراء به چاپ رسانده است.

ساختار مطالب

این کتاب که جلد دوم از یک مجموعه چندجلدی است، در حقیقت فصل دوم از مباحث مطرح در آن مجموعه به شمار می آید. در فصل دوم این سلسله مباحث، نقش «گزاره های رفتاری در تربیت فرزند بررسی شده است. نویسنده پس از آنکه گزاره های رفتاری را توضیح داده، «محبت» را به عنوان نخستین نمونه آن معرفی کرده است تا در این جلد از این مجموعه، به آن بپردازد. اولین مبحث، «آثار محبت» است. بررسی پنج مورد از مهم ترین آثار محبت، تمام کاری است که نویسنده در این بخش ا انجام داده است. ریشه یابی علت محبت نکردن، موضوع دیگری است که با عنوان چرا محبت نمی کنیم؟» و در هشت مورد به آن پرداخته شده است. در ادامه نویسنده به این موضوع پرداخته است که چرا برخی از محبت ها اثر نمی کند؟ در بخش پایانی کتاب که دربردارنده «شیوه های ابراز محبت» است، سه گونه گفتاری، رفتاری و نوشتاری برای ابراز محبت معرفی و برای هر یک نمونه هایی آورده شده است.

ویژگی های اثر

چهار ویژگی مهم این کتاب که سبب جذابیت بیشتر آن برای خواننده می شود عبارت است از: کاربردی و عملیاتی بودن مباحث مطرح شده، تبیین هر مسئله به کمک داستان واره های خواندنی، انسجام مباحث و دسته بندی منظم و منطقی سرفصل ها و قلم روان و عامه پسند نویسنده.

جمع بندی

این اثر به دنبال آموزش یکی از مهارت های رفتاری تربیت فرزند، یعنی محبت است و با توجه به مثال ها و داستان واره ها و محتوای کتاب، مخاطب اصلی آن والدين هستند. در این کتاب، محبت به عنوان یکی از «گزاره های رفتاري» مطرح در تربیت بررسی شده است؛ اصطلاحی در برابر «گزاره های تصویری که در جلد نخست این مجموعه آورده شده است. در این کتاب، موارد معدودی هست که نویسنده سخن را به درازا کشانده است. همچنین تکرار یک مطلب در برخی از موارد – مانند تکرارهای موجود در صفحه های ۷۴ تا ۷۷ - خواننده را اندکی خسته خواهد کرد. برای فهم دقیق تر این کتاب بهتراست جلد نخست این مجموعه مطالعه شود؛ هرچند نویسنده در آغاز کتاب خلاصه ای از آن به دست داده است.

در این کتاب نویسنده کوشیده است چهار مورد از نیازهای والدین را در زمینه محبت به فرزندان برآورده کند: شناخت جایگاه محبت در تربیت، آشنایی با آثار محبت در فرزند، آگاهی از انواع محبت کردن به فرزند و آسیب شناسی محبت. به نظر می رسد در تبیین جایگاه محبت در تربیت نویسنده آن چنان که باید موفق نبوده و استدلال های صورت گرفته نسبتا ضعیف است و به جان خواننده نمی نشیند. اما درباره دیگر مباحث باید گفت با توجه به آنکه تلاش نویسنده بر کاربردی بودن و ارائه مصادیق متعدد بوده، تقریبا همه آنچه گفته شده خواندنی و عامه پسند است.

انتشارات جامعه الزهرا کتاب «من دیگر ما» را در در قطع رقعی و 184 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات نشر معارف به آدرس: قم، بلوار بوعلی، جامعه الزهرا (سلام الله علیها) تلفن: ۰۲۵۳۲۱۱۲۲۳۶ مراجعه نمایند./826/ن602/ق

م/من دیگر ما رابشناسید/مهارت های تربیت فرزند در دنیای امروز

ارسال نظرات