۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۶۵۹۶۴۰
رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا:

شرایط کنونی کشور نتیجه انتخاب مدیران بی‌تقوا و بی‌صلاحیت است

شرایط کنونی کشور نتیجه انتخاب مدیران بی‌تقوا و بی‌صلاحیت است
حجت الاسلام سعیدی شرایط کنونی را ناشی از ضعف مدیریت دانست و گفت: مسؤولیت امانت است؛ شخص مسؤول باید امانتدار باشد و از وظایف خود تجاوز نکند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا، دوشنبه‌ شب مسجد جامع غدیرخم با موضوع «نقش بعثت و امامت در اصلاح سیستم مدیریت جامعه» به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: نظام امامت و نبوت، نظام شایسته‌سالاری برای اداره بهینه جامعه است.

وی افزود: خداوند منان مقرر فرمودند برای اصلاح انسان و اجتماع و همچنین سعادت اخروی بشر سیستمی پیش‌بینی شود که در وهله نخست آن سلسله جلیله انبیای الهی و در مرتبه بعدی اهل‌بیت(ع) قرار دارند. بشر همواره نیازمند رهبر مطلوب است و انبیا و ائمه اطهار(ع) شایسته‌ترین انسان‌ها برای اداره جامعه محسوب می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با طرح این پرسش که علل و عوامل دین‌گریزی و بی‌اخلاقی سیاست‌مداران و قدرت مردان چیست؟ و دیگر اینکه چرا برخی افراد زمانی که به قدرت می‌رسند دچار انحراف می‌شوند؟ پاسخ داد: نخستین پاسخ به این پرسش آن است که مسؤولیت همراه با اختیارات است و این اختیارات شامل فرمان و دستور، قدرت در تصمیم سازی و تصمیم‌گیری، آزادی در ابلاغ دستورالعمل، به‌کارگیری و جابه‌جایی نیروها، تشویق و تنبیه می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با بیان اینکه خداوند بعثت و امامت را قرارداد تا انسان‌ها دچار انحراف نشوند، اظهار داشت: انسان به هر میزان مسؤولیتش در جامعه سنگین‌تر می‌شود به همان مقدار باید خودسازی، نظارت و کنترل نسبت به او افزایش یابد تا گرفتار انحراف و لغزش نشود؛ انحرافاتی که در دیگر انسان‌ها و مسؤولیت‌ها به وجود می‌آید هرگز در سیستم امامت و نبوت رسوخ نمی‌کند.

رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا با تأکید بر اینکه مسؤولیت فرصت است نه غنیمت، عنوان کرد: مسؤولیت فرصتی برای خدمت کردن به مردم است نه اینکه اگر این مسؤولیت از کسی سلب شد ناراحت شود و تصور کند حقش نابود شده است یا اینکه پست و مقام را فرصتی برای پر کردن جیب خود و بستگان بداند.

وی در ادامه با بیان اینکه مسؤولیت امانت است نه طعمه، گفت: شخص مسؤول باید امانت‌دار باشد و در اداره امور از وظایف خویش تجاوز نکند؛ همچنین مسؤول باید بداند مسؤولیت خدمت است نه ریاست چراکه امام خمینی(ره) خود را خدمت گزار مردم می‌دانستند و همچنین مسؤولیت فرصتی برای جهاد در راه خدا است نه اینکه فرصتی برای سوءاستفاده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی بیان داشت: خداوند برای اصلاح سیستم مدیریت سه کار را انجام داده که مرحله نخست مربوط به نصب امام و پیامبر به‌ عنوان جانشین و رهبر جامعه بشری همراه با برقراری رابطه مسؤولیت و صلاحیت است یعنی اگر کسی معصوم نباشد نمی‌تواند در این جایگاه قرار گیرد؛ بنابراین امام و پیامبر انتخابی نیست بلکه ساختنی است.

رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا مشکل اساسی کشور را ضعف مدیریت بیان و عنوان کرد: دومین مرحله برقراری رابطه بین مسؤولیت و خودسازی و خود مراقبتی است؛ خداوند به پیامبر اکرم(ص) فرمود بخشی از شب را به عبادت بپرداز؛ وقتی در بانک مرکزی شخصی را به‌عنوان معاون ارزی منصوب می‌کنند که رها است و نظارت و تذکری وجود ندارد رخ دادن چنین مسائلی که امروز شاهد آن هستیم دور از انتظار نیست.

وی افزود: امام علی(ع) فرمودند ما دست‌پرورده و ساخته‌شده پروردگار هستیم؛ بنابراین با گرگانی چون ترامپ و اوباما نمی‌شود زندگی مردم را ساماندهی کرد. انسان به هر مقدار مسؤولیتش سنگین شد باید صلاحیت او افزایش یابد، امروز قدرت و ثروت در دستان رییس جمهور است و اینجا باید دست شورای نگهبان باز باشد تا بتواند بین سازه و بنا نسبت برقرار کند./813/پ۲۰۲/ف

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات