۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۶۵۹۶۵۶
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان تاکید کرد؛

برگزاری عزاداری‌های محرم با حفظ پروتکل‌های بهداشتی/ عزاداران همکاری کنند

برگزاری عزاداری‌های محرم با حفظ پروتکل‌های بهداشتی/ عزاداران همکاری کنند
حجت الاسلام انصاری راد از برگزاری عزاداری‌ ماه محرم با حفظ پروتکل‌های بهداشتی خبر داد و گفت: همکاری عزاداران با مسؤولان هیئات مذهبی؛ زمینه‌ برگزاری مراسم را فراهم می‌کند.

حجت الاسلام علی اکبر انصاری راد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، از ماه محرم به عنوان فرصتی برای بسترسازی و فضاسازی لازم در راستای رشد و توسعه فرهنگ عزاداری در جامعه نام برد و اظهار کرد: هر سال مراسم و مجالس عزاداری محرم با شکوه و عظمت هر چه تمام‌تر در جای جای میهن اسلامی برگزار و مشتاقان و علاقه مندان فرزند زهرای مرضیه(س) با حضور خود در مجلس عزاداری کرده و وعاظ و عالمان دینی به تبیین فلسفه قیام عاشورا می پردازند. 

وی ادامه داد: این در حالی است که مراسم محرم الحرام امسال متفاوت تر از سال‌های گذشته برگزار خواهد شد و این به دلیل مواجهه با بیماری منحوس کووید ۱۹ است که همه فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی اقتصادی و به ویژه دینی و مذهبی را تحت تاثیر خود قرار داده و موانع و چالش هایی را فراروی متولیان و دست اندرکاران این حوزه قرار داده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان تاکید کرد: برگزاری مراسمات مذهبی به طور کلی با مشکل مواجه شده است اما از آنجایی که در ستاد ملی مبارزه با کرونا، موضوع مورد بحث قرار گرفت و با برگزاری مراسمات محرم با حفظ پروتکل های بهداشتی در استان موافقت به عمل آمد و به تبع آن، در ستاد مبارزه با کرونای استان به تاریخ ۱۱ مرداد با برگزاری مراسمات موافقت به عمل آمده و مقرر شد برنامه ریزی و اجرای مراسمات محرم با رعایت نکات بهداشتی برگزار شود.

حجت الاسلام انصاری راد گفت: در این راستا، الزاماتی از قبیل؛ رعایت فاصله گذاری اجتماعی یک و نیم متری هر کدام از عزاداران نسبت به یکدیگر، پوشیدن ماسک توسط تمامی عزاداران، ضدعفونی کردن مکان برگزاری مراسم پیش و بعد از برگزاری مراسم، در نظر گرفتن یک سوم جمعیت هر ساله مراجعه کننده به هیئت، همراه آوردن لوازم شخصی توسط عزاداران از جمله قرآن، کتاب ادعیه و ممنوعیت حضور خردسالان و افراد مسن در مراسم محرم برای مسؤولان هیئات مذهبی درنظر گرفته شده است.

وی بیان داشت: درنظر گرفتن حداکثر زمان اجرای مراسم تا ۲ ساعت، پیش بینی تهویه هوا در فضای برگزاری مراسم، تب سنجی ورودی از تمامی عزاداران و پرهیز از طبخ و توزیع غذا در و هر نوع نوشیدنی به جز آب معدنی بسته‌بندی شده در مراسم عزاداری از دیگر الزامات در نظر گرفته شده است که مسؤولان برگزار کننده مراسم می‌بایست نسبت به انجام آنها متعهد شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان اضافه کرد: عزاداری‌های محرم با حفظ الزامات فوق الذکر و رعایت آن از سوی مسؤولان هیئات مذهبی، اجرایی خواهد شد و طبیعی است که موانع و مشکلات با توجه به بیماری مزبور وجود خواهد داشت اما التزام به موارد یاد شده و مشارکت و همکاری عزاداران حسینی با مسؤولان هیئات مذهبی؛ زمینه‌های برگزاری مراسم محرم را فراهم خواهد ساخت.

حجت الاسلام انصاری راد بیان کرد: در این راستا مقرر شده تا بیش از آغاز ماه محرم الحرام، آموزش‌های لازم به تمامی مسؤولان هیئات مذهبی استان که تقاضای برگزاری مراسم دارند ارائه شود که به همین منظور، کمیته‌ای تحت عنوان کمیته آموزش و بهداشت با مسؤولیت رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تشکیل شده و عهده دار آموزش مسؤولان هیئات مذهبی و توجیه آنان نسبت به رعایت ریز نکات بهداشت شده است.

وی همچنین از تشکیل کمیته های دیگری در ذیل ستاد محرم خبر داد و افزود: کمیته اطلاع‌رسانی با مسؤولیت صدا و سیمای مرکز خلیج فارس، کمیته فرهنگی و تولید محتوا با مسؤولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته‌ امنیتی و انتظامی با مسؤولیت اداره کل امنیتی و انتظامی استانداری و کمیته اجرا، نظارت و بازدید با مسؤولیت اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان از جمله این کمیته هاست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان به نقش شوراهای هیات مذهبی استان اشاره داشت و گفت: به منظور بازدید از نحوه اجرای مراسم عزاداری ماه محرم و رعایت دستورالعمل‌ها، شوراهای هیئات مذهبی موظف به انجام وظایف محوله شده و مقرر شد در قالب گروه‌های متشکل از نماینده فرماندار، کارشناس بهداشت و نماینده تبلیغات اسلامی، مسؤولیت بازدید مستمر را برعهده داشته باشد./851/ت210/ب1

ارسال نظرات