۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۶۵۹۷۴۷
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین:

ستاد ملی کرونا ضوابط برگزاری مراسم محرم را اعلام می‌کند

ستاد ملی کرونا ضوابط برگزاری مراسم محرم را اعلام می‌کند
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: در راستای عزاداری محرم شاهد تبلیغاتی در فضای مجازی هستیم که به معنای ایجاد دوگانگی میان دینداری و بی دینی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت‌الاسلام محمد جواد زهرایی در جلسه هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج مداحان قزوین که شب گذشته در سالن جلسات معراج برگزار شد درباره برگزاری مراسم محرم، گفت: در راستای عزاداری محرم شاهد تبلیغاتی در فضای مجازی هستیم که به معنای ایجاد دوگانگی میان دینداری و بی دینی است و این دوگانگی سهمی مهلک به کشور تزریق می‌کند که قابل جبران نیست.

وی ادامه داد: برخی طی هفته‌های اخیر در فضای مجازی به هر نحو القا کردند که محرم به معنای کشته‌های بیشتر است، آمدنیوزها و عناصر داخلی نیز به این موضوع پرداختند و مردم باور کردند که عزاداری به معنای شیوع بیشتر کرونا است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین ابراز داشت: حتی شاهد تبلیغاتی با عنوان سلام بر حسین و کشته شدگان توسط شیوخ نماها نیز بودیم، درمجموع مساله بسیار پیچیده و جدی است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی با اشاره جلسات تشکیل شده در استان ابراز داشت: با استانداری جلساتی را درباره محرم برگزار کرده‌ایم، ابتدا در سطح استان و همچنین کشور برپایی مراسم محرم و عرفه قطعی بود.

این مقام مسئول ادامه داد: بنا بود این روز به عنوان الگو به جامعه معرفی شود اما طبق بخشنامه  ستاد ملی کرونا چند ساعت پیش از آغاز مراسم کنسل شدن آن به استان‌ها و هیئت‌ها ابلاغ شد.

وی بیان داشت: با توجه به تصمیمات نهایی به طور محدود و با مدیریت مراسم عرفه با رعایت کامل پروتکل‌ها در فضای باز برگزار شد و  اکنون در استان تمام هیئت‌ها قانع شده‌اند که در مراسمات محرم ماسک زده و پروتکل‌ها را رعایت کنند.

حجت الاسلام زهرایی افزود: ابلاغ عدم برگزاری عرفه چند ساعت پیش از آغاز مراسم دلخوری‌هایی را در پی داشت، برای اقناع مردم در حوزه معیشتی وقت می‌گذاریم اما برای فضای مذهبی این امر درنظر گرفته نشده و دو ساعت پیش از مراسم عرفه کنسل شدن آن ابلاغ شد که به نوعی توهین به جامعه مذهبی بود.

وی اظهار داشت: وزارت بهداشت، وزارت کشور و ستاد ملی کرونا در تصمیم گیری درباره چگونگی برگزاری مراسم نقش دارند اما شاهد ناهماهنگی‌هایی بین این سه ارگان هستیم و در روز عرفه علی رغم اینکه وزیر با برگزاری مراسم موافق بود پس از آن عدم برگزاری مراسم توسط معاون ابلاغ شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: ضوابط برگزاری مراسم سیدالشهدا در ستاد ملی کرونا اعلام شده و بنا است دستورالعمل ویژه‌ای ذیل کمیته اجتماعی و امنیتی ابلاغ شود.

وی ادامه داد: مراسمات در استان‌ها با مسئولیت سازمان تبلیعات و به کمک نهادهای مردمی شکل می‌گیرد و در آن‌ها باید نکاتی از جمله کاهش ساعت مراسم، تجمع حداقلی، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده مستمر از ماسک رعایت شود.

این مقام مسئول عنوان داشت: همچنین پذیرایی ممنوع و اطعام نیز طبق دستورالعمل صورت می‌گیرد، برگزاری مراسم در فضاهای سربسته صرفا در زمان مشخص شده و مکان‌های مجاز با یک چهارم ظرفیت امکان پذیر است و باید مسئول برگزاری مراسم عمومی نسبت به رعایت دستورالعمل‌ها تعهد داشته و ارشاد افکار عمومی را آموزش داده و آماده کند.

وی افزود: استفاده از طبل و علم ممنوع اعلام شده و مراسمات خاص برگزار نمی‌شود، همچنین لازم است دسته‌های عزاداری بدون نقل مکان در هیئت‌ها و عدم تمرکز در مکان‌های خاص بوده و حرکت دسته‌ها از محله‌ای به محله دیگر امکان پذیر نیست، تجمع از سبزه میدان تا امام زاده حسین(ع) نیز ممنوع است.

حجت الاسلام زهرایی ابراز داشت: تاکنون و طبق آخرین قوانین عزاداری تعطیل نبوده و در تمام وضعیت‌های سفید، زرد، نارنجی و قرمز اجرایی می‌شود و جزئیات چگونگی مراسم نیز طی جلسات بعدی اعلام می‌شود.

وی در پایان گفت: اولویت برگزاری مراسم با فضاهای باز است و فضاهای بسته نیز به تایید ستاد استانی نیاز دارد و احتمال این وجود دارد که در برخی شهرها محدودیت تعداد روزها نیز اعلام شود، همچنین تشدید پروتکل‌ها در شهرهای نارنجی و قرمز ضرورت دارد./955/پ210/ب1

مجید ابراهیمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
دستورالعمل ها که مشخصه
0
0