۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۶۵۹۸۳۷
آیت الله جاودان:

رحمت خاص الهی شامل متقین می شود

رحمت خاص الهی شامل متقین می شود
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه رذائل اخلاقی نابود کننده اعمال نیک است، گفت: رحمت خاص الهی شامل متقین می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی جاودان استاد حوزه علمیه، چهارشنبه شب در جلسه درس اخلاق هفتگی که در حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، گفت: انسان باید مراقبت نفس داشته باشد تا رحمت الهی شامل او شود.

وی با استناد به آیات سوره یس، ادامه داد: خداوند متعال در این سوره می فرماید: اگر کسی تقوا پیشه کند و در همه امور مراقبت نفس داشته باشد ممکن است چنین شخصی شایستگی دریافت رحمت الهی را کسب کند؛ انسان اگر مراقب اعمال و رفتار خودش نباشد رحمت الهی از او گریزان می شود.

استاد اخلاق با بیان اینکه نسیم رحمت الهی همواره محسنین را در بر می گیرد، عنوان کرد: محسنین کسانی هستند که تقوا در وجود آنان نفوذ کرده و گناه راهی به باطنشان ندارد.

آیت الله جاودان با اشاره به اینکه رذائل اخلاقی چون حسادت مانع نفوذ تقوا در وجود آدمی می شود، اظهار داشت: انسان متقی همواره توجه دارد که حسادت درونی اش در عمل آشکار نشود، صفات رذیله اعمال و رفتار نیکو را خنثی و نابود می کند.

وی ادامه داد: کسی که رذائل اخلاقی را در وحود خود درمان و معالجه کرده باشد در زمره متقین قرار می گیرد برای همین است که در متقین حتی ریشه های گناهان اخلاقی نیز وجود ندارد.

استاد اخلاق با استناد به روایتی از پیامبراکرم(ص) گفت: حضرت در توصیف محسنین فرمودند: آنان خداوند را به گونه ای عبادت می کنند گویی حضرت حق را می بینند و همیشه خداوند حاضر و ناظر را اطاعت و عبادت می کنند.

آیت الله جاودان گفت: خداوند در یک مرحله بالاتر از متقین بندگانی دارد که غرق در رحمت الهی هستند، امام هادی(ع) در فرازی از زیارت جامعه کبیره می فرمایند: چهارده معصوم از نور واحد هستند؛ بنابراین بین ائمه اطهار(ع) هیچ تفاوتی وجود ندارد چرا که همه این بزرگواران یک وجود دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کسانی می توانند اهل نجات باشند که ولایت اهل بیت(ع) را بذیرفته باشند این پذیرش نشانه طهارت است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات