۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۶۶۰۰۲۰

بزرگداشت عید غدیر در مشهد

بزرگداشت عید غدیر در مشهد
مردم مشهد در شب و روز عید غدیر با انجام ویژه برنامه های متنوع مانند چراغانی و آذین بندی شهر، ایجاد کارناوال شادی و اطعام غدیر جلوه ای زیبای دیگر را به نمایش گذاشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، عید غدیر امسال با وجود همه محدودیت ها با رعایت دستوالعمل های بهداشتی  در مشهد با محوریت حرم مطهر رضوی با شکوه و پرشور برگزار شد.

بنابراین گزارش امسال با شیوع ویروس کرونا مردم و هیأت های مذهبی از برگزاری اجتماعات و مراسم بزرگداشت به صورت اجتماع حضوری محروم بودند و برای حفظ سلامتی مردم و در عین حال بزرگداشت این بزرگترین عید مسلمانان اقدام به ویژه برنامه های متنوع کردند تا هم رسالت خود را در برابر فرمانداری از پیامبر اعظم خود که فرمود:«تا قیامت حاضران به غائیان واقعه غدیر را یادآوری کنند.»انجام داده و هم اعلام کنند تا قیامت پیرو حضرت علی(ع) و خاندان پاکش و امام زمان(عج) هستند.

در شب و روز عید غدیر مشهد مقدس چراغانی و آذین بندی شد و کوچه و خیابان های شهر با پارچه نوشته‌های مزین به نام امیرالمومنین علی(ع) مزین شده است همچنین ماشین نویسی و نصب پرچم روی ماشین ها یادآور عید غدیر و آغاز ولایت حضرت علی(ع) در شهر است.

صحن و سرای حرم رضوی نیز چراغانی و آذین بندی شد و خادمان رضوی برنامه های متنوع را برای هر چه باشکوه برگزار شدن این عید بزرگ تدارک دیدند که مداحی مداحان اهل بیت، سخنرانی آیت الله  سید احمد خاتمی، امام جمعه تهران در شب عید غدیر و خطبه خوانی غدیر توسط آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی از آن جمله بود همچنین در عصر و بعد از نماز مغرب و عشا روز عید غدیر نیز مراسم بزرگداشت با عنوان شمیم ولایت در حرم رضوی با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

این گزارش می افزاید در شب عید غدیر به همت شهرداری مشهد با استفاده از تعداد ۴۲ نورافکن گرافیکی که تلفیقی از هنر و نور هستند، طرح‌های ویژه غدیر در سطح شهر اکران شده است.

حرکت کارناوال‌های شادی عید غدیر در مسیرهای پانزده گانه مشهد از دیگر ویژه برنامه هایی است که به شهر جلوه های ویژه ای در شب عید غدیر داد و شادی پیروان حضرت را از به ولایت رسیدن ایشان به نمایش گذاشت در عین حال تجدید بیعتی بود با حضرت که پیرو راه ایشان و پیرو امام زمان خود هستند.

اطعام غدیر از دیگر سنت های حسنه است که در گوشه و کنار شهر در این روز بزرگ جریان داشت، امسال با وجود شرایط ویژه مردم از این حسنت حسنه دست نکشیدند بلکه به گونه ای دیگر جلوه های زیبا را به نمایش گذاشتند و با بسته بندی مواد غذایی و توزیع آن و عدم برگذاری اجتماع نشان دادند که مسلمانان چگونه شادی خود را با دیگران به نمایش می گذارند و چگونه حق خود را به عنوان پیرو مولای خود ادا می کنند.

امسال با توجه به شرایط سختی که بین خانواده ها بعد از شیوع کرونا رخ داد، اطعام غدیر بین مردم بیش از هر سالی دیگر مورد توجه قرار گرفت و با شکوه تر از هر سال برگزار شد.

حجت الاسلام اسماعیل ملایی، امام جماعت مسجد ۱۴ معصوم از توزیع در این طرح ۱۵ هزار پرس غذای گرم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بین ساکنان شهرک شهید رجایی از مناطق محروم شهر مشهد به صورت خانه به خانه خبر داد و گفت: این طرح از سه سال پیش با طبخ و توزیع هفت هزار پرس غذای گرم در شهرک شهید رجایی مشهد آغاز شد و امسال به همت خیران و کمک های مردمی میزان توزیع آن بیش از دو برابر شده است.

امین بهنام، معاون خدمات زائرین حرم مطهر رضوی نیز از توزیع 15 هزار غذای متبرک بین زائران و مجاوران حرم رضوی همزمان با عید غدیر خبر داد و گفت: همزمان با فرا رسیدن عید ولایت آل محمد(ص)، با ارسال پیامک از طریق سامانه نعیم رضوان 15 هزار زائر و مجاور میهمان خوان با برکت حضرت رضا(ع) می شوند همچنین مهمانسرای غدیر حرم مطهر نیز در سالروز عید غدیر ۲۳ هزار پرس غذا برای اطعام نیازمندان و اقشار آسیب دیده از ویروس کرونا آماده کرده است تا برای وعده نهار در حاشیه شهر مشهد توزیع کند.

وی افزود: همچنین خدام این بارگاه منور از نماز صبح با توزیع 70 هزار شیرینی، 50 هزار شکلات و 30 هزار شربت از زائران و مجاوران این بارگاه نورانی پذیرایی می کنند و بعد از اقامه نماز مغرب و عشا 20 هزار بستنی در ایستگاه صلواتی باب الجواد(ع) واقع در ورودی باب الجواد(ع) حرم مطهر میان زائران و مجاوران توزیع خواهد شد./864/پ201/ف

امیر خاکراه
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹
عید مبارک.
0
0