۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۶۶۰۰۷۵
مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد:

جنگ رسانه‌ای مهم‌ترین ابزار جریان تحریف است

جنگ رسانه‌ای مهم‌ترین ابزار جریان تحریف است
حجت‌الاسلام آزموده گفت: جنگ رسانه‌ای در میدان تحریف به‌عنوان مهم‌ترین ابزار است، به‌ویژه آنگاه که ترفندهای گوناگون و مختلف با شاخصه فریب و دروغ به کار گرفته می‌شود.

حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون جریان تحریف، اظهار کرد: دشمنان و بدخواهان انقلاب و نظام اسلامی به‌خوبی می‌دانند برای این‌که توجه انسان و جامعه از آن نقطه مطلوب منحرف شود باید سرزمین ذهن و فکر و اِدراک مردم به تصرف درآید یا دائماً مورد هجمه واقع شود تا توان تفکر درست و درک صحیح از حوادث و وقایعی که در جهان اطراف رخ می‌دهد گرفته شود.

وی با بیان اینکه جنگ ادراکی و شناختی نیز در همین چهارچوب معنا می‌یابد، اضافه کرد: همه جنگ‌های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و رسانه‌ای در سایه جنگ ذهنی و ادراکی و شناختی است.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: این به معنای همان وارونه نمایی حقایق و تصویرسازی غلط، برای انحراف از توجه به هدف حقیقی و بزک کردن تصاویر کاذب و دروغین در ذهن جامعه است.

وی با بیان اینکه در این راستا رسانه‌ها اصلی‌ترین ابزار محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: در این مقطع مهم‌ترین وسیله و ابزار برای تحریف رسانه‌ها هستند. با این تفاوت که در دوران گذشته که رسانه روزنامه و رادیو و تلویزیون بود فقط یک موضوع تحریف می‌شد اما در دوران قدرت شبکه‌های اجتماعی تصویر کلان گذشته و حال و آینده جامعه مخدوش و مبهم و تاریک جلوه داده می‌شود.

حجت‌الاسلام آزموده اظهار کرد: جنگ رسانه‌ای در این میدان و به‌عنوان مهم‌ترین ابزار جنگ تعریف می‌شود؛ به‌ویژه آنگاه که ترفندهای گوناگون و مختلف با شاخصه فریب و دروغ به کار گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه جنگ روایت‌ها مهم‌ترین ترفند در نبرد اراده‌ها است، افزود: در حال حاضر اصلی‌ترین و مهم‌ترین ترفند خصم در میدان جنگ اراده‌ها و جنگ شناختی با ابزار رسانه‌ها روایت سازی است.

حجت‌الاسلام آزموده با اشاره به اینکه جنگ روایت‌ها در همین جریان تعریف می‌شود، گفت: دشمن با امپراتوری رسانه‌ای می‌خواهد روایت مطلوب خود را روایت اصلی هر حادثه کند و ساخت و پرداخت حادثه‌ها را خود به دست بگیرد و کنترل ذهن و فکر جامعه را با آن انجام دهد.

وی اضافه کرد: جنگ روایت‌ها یک تفاوت با جنگ روانی دارد و آن این‌که جنگ روانی مبتنی بر شایعه و دروغ است اما جنگ روایت‌ها از دل وقایع اتفاق افتاده انجام می‌شود لکن یا روایت اصلی ناقص ارائه می‌شود یا در روایت اصلی دستکاری ‌شده و جای عناصر مختلف عوض می‌شود.

حجت‌الاسلام آزموده ادامه داد: مثلاً پیروزی انقلاب اسلامی روایت می‌شود اما تصویر عامل پیروزی که اسلام و مردم بوده است مخدوش شده و با یک روایت سازی ماهرانه اراده آمریکا بر برکناری شاه، عامل پیروزی جلوه داده می‌شود یا در دهه 60 وجود تروریسم انکار نمی‌شود لکن با یک روایت غلط از اعدام‌های پس از مرصاد؛ جای شهید و جلّاد عوض می‌شود./9314/ت210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات