۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۶۶۰۱۴۰

آشنایی مختصر با فخرالذاکرین حاج فیروز زیرک‌کار

آشنایی مختصر با فخرالذاکرین حاج فیروز زیرک‌کار
حاج فیروز زیرک‌کار پیر غلام مداحی اهل بیت(ع) در سال ۱۳۱۵ در تبریز متولد شد و از سوی رهبر معظم انقلاب فخر الذاکرین لقب داده شده بود؛ وی روز گذشته در سن ۸۴ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری رسا در تبریز، حاج فیروز زیرک کار، پیشکسوت و پیر غلام مداحی اهل بیت متولد ۱۳۱۵ در محله دوه‌چی تبریز و درگذشته ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ او از کودکی و نوجوانی مشغول مداحی و مرثیه خوانی برای اهل بیت و امام حسین(ع) بود. مقتل خوانی وی مشهور بود و سبک مداحی و روضه خوانی منحصر بفردی داشت.

لقب فخرالذاکرین

حاج فیروز توسط رهبر معظم انقلاب، فخر الذاکرین لقب داده شده است و همچنان مایه فخر عاشقان حسینی می باشد.

به قول خودش هشتاد سال است که ساکن این درگاه است. شغل خودش «روفه گری فرش» را حفظ کرده و مداحی را شغل و محل درآمد نمی داند.

تقريباً از ۱۸ سالگي شروع به مداحي كرده است؛ مداحي را از هيئت محله خودشان كه بعدها بنام هيئت عزاداران شهداي كربلا شهرت يافت آغاز كرده است.

اولين استادش حاج حسن شفيع پور بود. همچنين از محضر حاج علي شبابي بهره برده است. بعدها نيز ساليان دراز محضر استاد عابد بوده است.

در بين شعراي فارسي گو از اشعار نيّر تبريزي، فؤاد كرماني، عمان ساماني و استاد محمد عابد و در نوحه هاي تركي از اشعار شعرايي مانند حسين سعدي زمان، ذهني، ذهني زاده، شهاب، صافي و صحاف استفاده می کند.

 سبك حاج حسن فراهتي را بيشتر مي پسندم و در حقيقت هم سبك ايشان را الگوي خود قرار داده ام.

عقیده اش در مورد مداحی فارسی و ترکی چنین است: با توجه به تفاوت زبان و فاصله مكاني يكسري تفاوت هاي با هم دارند. سبك مداحي تبريز يك جور است و سبك مداحي تهران و مناطق فارس زبان يك جور ديگر. هر كدام زيبايي هاي خاص خودشان را دارند. اما روي هم رفته مداحي فارسي با توجه به آهنگ و وزن مداحي و صداي مداحان در تعريف و اين قبيل چيزها شيرين تر است و مداحي تركي نيز سوزناک است و از اين لحاظ ارزشمند مي باشد.

به عقيده ایشان در گذشته هيئت هاي عزاداري از لحاظ معنوي پربارتر بودند اما امروز شرايط ديگري حاكم است.

يكسري مشكلات در هيئت ها داريم كه بايستي روي شان كار شود. يكي از اين مشكلات پرداخت اندك به مسايل شرعي و حقيقي است. البته اين مشكل بيشتر ريشه در حضور كمتر علما در هيئت هاي عزاداري دارد.

بنابراين روحانيون بايستي با حضور فيزيكي خود در مجالس عزاداري، براي مداحان و عزاداران ارايه طريق نمايند.

در هيئت عزاداري محله ما يعني سينه زنان محله شتربان زماني حاج آقا انزابي حضور مي يافتند و تا آخر مجلس مي نشستند و سخنراني هم مي كردند. زماني هم حاج آقاي ميرمحمود همينطور حضور داشتند. امروز هر چند روخاني ثابتي در هيئت نداريم با اين حال آقاي محمدتقي عبادي به عنوان سخنران و مفسر قرآن همچنان وظايف روحانيون قبلي را بر عهده دارند.

مداحان بايستي به جوانان تفهيم كنند كه امام حسين كيست و چگونه مي توان ايشان و مكتب شان را شناخت. راه و روش هيئت آمدن چگونه بايستي باشد. گريه كردن براي امام حسين(ع) يعني مقابله با ظلم و دفاع از مظلوم و افشاگري ظالم. گريه براي امام حسين(ع) در دنيا ظالمان راشناساندن و به فرياد مظلومان پاسخ دادن است. اگر براي گريه ثوابي هست براي اين گريه است نه براي مشكلات خود گريه كردن. گريه بايستي وسيله اي براي رسيدن به آرمان ها باشد. لازم است در تمام هيئت ها ابتدا مداحان مسائل اخلاقي را به مردم برسانند و بعد مسائل توحيدي و خداشناسي عرضه شود و آنگاه اهداف و آرمان هاي حضرت اباعبدالله الحسين مطرح شوند. اينكه امام براي چه شهيد شده اند؟ در يك كلام مداح بايستي نخست خود براين موارد آگاه باشد تا بتواند نسل جوان را نيز روشن كند. در حقيقت ما با گريه كردن بر مصائب اهل بيت(ع) حس شيعه بودن خود را نشان مي دهيم./1325/د102/ب1

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
خدا با اهلبیت محشورشان کند.انشاءالله.
یکی از مداحان بااخلاص
20
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۸
رحمت الله علیه
20
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴
بنویسید شدم پیر اباعبدالله
نوکری پیر، به تعبیر اباعبدالله
سرنوشتم چو حبیب ابن مظاهر انگار
گره خورده است به تقدیر اباعبدالله
21
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴
فخرالذاکرین حاج فیروز زیرک‌کار نامی آشنا برای ایران بویژه مردم شریف تبریز و آذربایجان است؛ پیرغلامی که سالیان دراز، مدال خادمی اهل بیت و آستان مقدس امام حسین (ع) را خالصانه بر سینه داشت و صدای بی‌ریا و سوزناک او، گوش‌نواز عاشقان شهید کربلا در هیأت‌های حسینی بود.
16
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴
شادی روحش صلوات
19
0
ناشناس
United States of America
۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱
ایشان مرید رهبر معظم بود.
و مخلص خاندان اهل بیت
12
6
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۲
خدا رحمتش کنه خیلی دلنشین و بی ریا میخوند .
13
0
آذری
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
خدا رحمتش کند بی نظیر بود کاش مکتوب اشعاری که میخواند در دسترس بود روحش شاد
4
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
خدا رحمتش کنه نوکر واقعی حضرت ابا عبدا.‌ .بودن ایشان حدودا سال ۱۳۹۰ برای اولین بار ایشان راشناختم و لذت بردم از مداحی حاج فیروز بعد از اونم لیاقت نشد محضرشون برسم.روحش شاد
1
0