۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۶۶۰۲۰۲
تحلیلگر مسائل بین الملل هشدار داد؛

سناریو‌های خطرناک غرب برای تقابل میان طوایف و سیاسیون لبنان

سناریو‌های خطرناک غرب برای تقابل میان طوایف و سیاسیون لبنان
هانی زاده با اشاره به اینکه آینده لبنان بسیار سخت است، گفت: غرب به دنبال ایجاد تقابل میان جریان‌های ۱۴ مارس و ۸ مارس و خارج سازی حزب الله از صحنه عملیاتی و سیاسی است.
حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به طراحی سناریو‌های پیچیده برای آینده لبنان، اظهار داشت: ورود امانوئل مکرون به بیروت و اظهارات مداخله جویانه خطاب به دولت و ملت لبنان نشان داد که فرانسه به شدت در پی تسلط مجدد بر لبنان است.

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه اظهارات غیرمنطقی و غیردیپلماتیک مکرون نشانه‌ای از سناریوی پیچیده برای ایجاد تقابل میان طوایف لبنان تلقی می‌شود، خاطرنشان کرد: پس از چنین سفری، کنفرانس کمک کنندگان مالی به لبنان به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور برخی مقامات از جمله آمریکا برگزار و ۳۰۰ میلیون دلار کمک کردند، کمکی که در برابر خرابی‌های انفجار بیروت بسیار ناچیز است.

معاون سیاسی شبکه جهانی الاهواز عنوان داشت: تخصیص چنین مبلغ اندکی بدان علت است که غربی ها، کمک مالی را منوط به اصلاحات و حذف حزب الله از صحنه سیاسی و امنیتی لبنان کردند؛ از این رو شاهد جریان سازی‌هایی در لبنان هستیم.

هانی زاده با بیان اینکه کشاندن مردم به خیابان‌ها و سردادن شعار‌هایی علیه سران حزب الله و محور مقاومت در قالب سناریوی خطرناک غرب و آمریکا قابل تعریف است، ادامه داد: دولت حسان دیاب تحت فشار شدید برای استعفا است، استعفای سه وزیر و 10 نماینده مجلس وابسته به ۱۴ مارس نشان می‌دهد که هدف بازیگران خارجی روی کار آمدن دولت وابسته به غرب با ریاست سعدالحریری یا شخصیت مشابه وی است.

وی با بیان اینکه رخداد‌های لبنان نشان از تقابل طایفه ای، خشونت‌های بیشتر و دخالت قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای می‌دهد، اضافه کرد: گام بعدی بازیگران خارجی پس از تشکیل دولت دلخواه، برگزاری انتخابات زود هنگام و جریان سازی علیه حزب الله است تا کرسی‌های کمتری در مجلس به دست آورد.

تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به اینکه آینده لبنان بسیار سخت است، تصریح کرد: سناریوی عراق هم اکنون در لبنان طراحی می‌شود و هدف ایجاد تقابل میان جریان‌های سیاسی به ویژه ۱۴ مارس و ۸ مارس، کاهش نفوذ ایران و حزب الله در لبنان و خارج سازی حزب الله از صحنه عملیاتی و سیاسی است.

هانی زاده تأکید کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهد که آمریکا و غرب، تلاش بسیاری برای قرار دادن حزب الله تحت بند ۷ منشور سازمان ملل دارد./۹۴۵۶/ت302/ب1
ارسال نظرات