۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۶۶۰۳۱۴

۱۱ شب محرم به همراه روضه در یک کتاب

۱۱ شب محرم به همراه روضه در یک کتاب
به مناسبت نزدیک شدن ایام ماه محرم، ماه عزای اهل بیت(ع) و رفتن مبلغان جهت تبلیغ به مناطق مختلف کشور کتابی خدمت دوست داران کتاب در زمینه ماه محرم تقدیم می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت نزدیک شدن ایام ماه محرم، ماه عزای اهل بیت(ع) و رفتن مبلغان جهت تبلیغ به مناطق مختلف کشور کتابی خدمت دوست داران کتاب در زمینه ماه محرم تقدیم می‌شود.

از زمان رسول خدا ( ص ) و ائمه معصومین(ع) در تمام بحران ها، یک عده ای از مسلمانان در جنگ شهید می شدند و دیگران می گفتند: اینها بی خود جانشان را دادند. اگر عقل داشتند، می ماندند و زندگی دنیوی شان را ادامه می دادند؛ اما حق آن است که این سخنان، بر خلاف منطق دین و مرام امام حسین(ع) است. بنابراین، نباید گفت که امام حسین(ع) را فقط عشق الهی به میدان کربلا آورد.

اگر فقط پای عشق در میان باشد، می گوییم چه لزومی دارد که ما از ایشان تبعیت کنیم؟ عشق، برای کسی الزام آور و تکلیف ساز نیست. انسان در معنویت به مراحل عالیه ای می رسد و با معشوق خودش، یعنی خدای تبارک و تعالی معاشقه می کند؛ این، اصلاً برای دیگران قابل تحصیل نیست و امری فردی است. برخی، حادثه عاشورا را نتیجه عشق می دانند و بعد با صدها سؤال مواجه می شوند و در نتیجه، یک سری خرافه ها و بدعت ها را به این حادثه اضافه می کنند.

روی همین مبنا، می گویند، حالا که مسئله عشق است، پس هر کاری می شود کرد. حالا که می شود دین و عقل را کنار گذاشت، بر مبنای عشقمان کار می کنیم. باید ببینیم عشق چه فرمانی می دهد؛ در حالی که این عقل است که عشق آفرین است؛ یعنی یاران امام، پیش از آنکه عاشق ترین انسان ها باشند، عاقل ترین مردمان بودند و عقل گرایی آنها سبب شد که حجت خدا را به خوبی بشناسند و عاشقانه تا آخرین نفس و قطره خون خویش در کنار امام بمانند و از حریم دین دفاع کنند.

به همین مناسبت در این نوشتار به معرفی کتاب «11 مجلس ویژه محرم» نوشته احسان سلیمی پرداخته شده که انتشارات مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب 11 مجلس ویژه محرم دارای 12 بخش است و در 11 بخش این کتاب به 11 مجلس عزاداری سیدالشهداء پرداخته و در آخرین بخش هم روضه خوانی درباره حضرت آورده شده است.

بخش اول: شُکوه عقلانیت در نهضت امام حسین علیه السلام؛

بخش دوم: جلوه‌هایی از سنّت‌های الهی در نهضت عاشورا؛

بخش سوم: نقش قیام عاشورا در قیام‌های حق‌طلبانه؛

بخش چهارم: جلوه های بندگی خدا در کربلا؛

بخش پنجم: مفهوم ولایت و ویژگی های ولایت مداری؛

بخش ششم: تکلیف مداری در عاشورا؛

بخش هفتم: معناشناسی، اهمیت و اقسام حقّ‌الناس؛

بخش هشتم: اهمیت وفای به عهد و مراتب عهد و پیمان و عهد یاران امام ( ع ) در شب عاشورا؛

بخش نهم: چیستی غیرت و بایستگی غیرت و عرصه‌های غیرت‌ورزی؛

بخش دهم: معنای شقاوت و اقسام آن؛

بخش یازدهم: وضعیت جهان اسلام در عصر امام سجاد ( ع ) و دعا؛ بهترین شیوه مبارزه؛

بخش دوازدهم: روضه خوانی.

ویژگی های اثر

1. پرداخت خوب به ابعاد حادثه عاشورا؛

2. فراهم نمودن منبرهای خوب و مناسب برای مبلغین؛

3. استفاده مطلوب از آیات و روایات برای مباحث ارائه شده؛

4. آوردن روضه های خوب برای منبر.

برشی از کتاب

در صفحات 33 و 34 درباره قیام امام حسین(ع) این مطالب آورده شده است:

حادثه کربلا، همانند خورشید فروزان، همه جا را فراگرفته است. این امر را می توان به جهت وجود ویژگی هایی چون خدا محوری و ستم ستیزی در سیره امام حسین (ع) و یاران او جست وجو کرد. افزون براین، باید یکی از دلایل جاودانگی آن را نیز حضور پُرثمر اهل بیت (ع) در این نهضت دانست که در جهت پیام رسانی، تأثیر بسزایی داشته است؛ زیرا خون و پیام، در هر انقلابی مکمل یکدیگر بوده، ارزش پیام رسانی، هرگز کمتر از خون و شهادت نیست.

ازاین رو، اوّلین جرقه های قیام را بعد از عاشورا، امام سجاد (ع) و زینب کبری (س) با خطابه های روشنگر و آتشین خود کلید زدند. خطبه زینب (س)، مردم کوفه را منقلب نمود و هریک از کلمات او، همانند بمب بود که بر کاخ ابن زیاد فرود می آمد. این خطبه، چنان تحولی در مردم کوفه ایجاد نمود که به اشتباه خود پی برده، در صدد قیام برآمدند و نسل های آتی نیز با الهام از آن خطابه، به سوی انقلاب های سیاسی و فرهنگی گام برداشتند و ثمره آن، در دهه های بعد آشکار شد.

بر این اساس، پس از خطبه زینب (س)، زمزمه های انتقام از قاتلان امام حسین (ع) بر سر زبان ها افتاد. قیام توّابین به منظور خون خواهی امام و با انگیزه های الهی و با شعار «یا لَثاراتِ الْحُسَیْن» به رهبری سلیمان بن صُرد خزاعی آشکارا آغاز گردید. توّابین در 5 ربیع الأول سال 65ق. از نخیله راهی دمشق شدند. هنگامی که سپاه به کربلا رسید، از اسب ها پیاده شدند و گریان خود را به قبر امام (ع) رسانده، اجتماع پُرشوری را تشکیل دادند.

سلیمان و همراهانش دست به ناله و مناجات برداشته، با خدا عهد کردند و گفتند: خدایا! ما فرزند پیامبرت را تنها گذاشتیم و خوار کردیم. گذشته ما را ببخش و توبه مان را بپذیر که تو قطعاً توبه پذیر و بخشنده ای! خدایا! بر حسین و یاران راستگو و شهیدش رحمت بفرست! ای پروردگار ما! تو شاهد باش که ما عهد می بندیم که بر همان دین و راه حسین (ع) و یارانش که بر آن شهید شدند، قدم بگذاریم و اگر ما را نیامرزی و بر ما رحم نکنی، یقیناً ما از زیان کاران خواهیم بود.

انتشارات مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان، کتاب «11 مجلس ویژه محرم» را در 165 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان، به آدرس: اصفهان، خیابان عبدالرزاق، بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای، کوچه شهید محمد حسن توکلی، پلاک 129، طبقه اول مراجعه نمایند./826/ن601/ق

م/ 11 شب محرم به همراه روضه در یک کتاب

ارسال نظرات