۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۶۶۰۳۶۱
حجت الاسلام سلیمی:

نباید قانونی بنویسیم که با اشکال شورای نگهبان مواجه شود

نباید قانونی بنویسیم که با اشکال شورای نگهبان مواجه شود
عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه شأن مجلس را ابتدا باید خود نمایندگان مجلس با قانون نویسی درست حفظ کنند، گفت: نباید قانونی بنویسیم که با اشکال شورای نگهبان مواجه شود

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس در مخالفت با لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار یا فرابورس ایران از طریق ثبت سهام با سلب حق‌تقدم در صحن علنی مجلس اظهار داشت: همه ما در رابطه با رونق اقتصادی اجماع نظر داریم اما در رابطه با رونق بورس اجماعی بین همه کارشناسان وجود دارد بنابراین بحث این است که آیا این لایحه می‌تواند بدون شبهه و اما و اگر منافع و اهداف را تأمین کند یا خیر.

وی افزود: آقای دلخوش گفتند که قرار است شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران یا فرا بورس ایران که مالکیت بیش از 50 درصد سهامشان دراختیار دستگاه‌های اجرایی است از محل افزایش سرمایه به روش صرف سهام و به صورت سلب حق تقدم از سهام سهامداران و عرضه عمومی تأمین منابع کنند، اما در ماده یک آمده است استفاده از سایر روش‌های تأمین منابع مالی اما ما استفاده از سایر منابع مالی را منوط به تأیید سازمان بورس کردیم. یعنی مجلس اختیارات خود را به سازمان بورس واگذار می‌‌کند ای کاش آقای دلخوش این مشکل را جواب می‌داد.

وی تصریح کرد: حتما ما ایراد شورای محترم نگهبان را مواجه می‌شویم. در مورد ماده 2 نیز مغایر با ماده 20 برنامه است. ماده 20 برنامه هر نوع تفریغ مالیاتی را ممنوع شمرده است اما در این ماده تا 20 درصد مالیات به نرخ صفر آمده است که مغایر با قانون برنامه است و قابل طرح نیست.

سلیمی تاکید کرد: دولت اصلا نباید چنین پیشنهادی را به مجلس می‌داد. در مورد ماده 4 لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس باید بگویم این چه نوع قانون نویسی است؛ این لایحه نباید رأی بگیرد باید اصلاح شود اگر اصلاح نشود حتما با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی درباره ماده پنج این لایحه گفت: در این ماده تصویب آئین‌نامه را به شورای عالی بورس اوراق بهادار واگذار کرده است و این با اصل 138 قانون اساسی در تضاد است بنابراین شورای محترم نگهبان به این ایراد خواهد گرفت. 

وی گفت: ما نباید قانونی بنویسیم که با اشکال شورای نگهبان مواجه شود. شأن مجلس را ابتدا باید خود نمایندگان مجلس با قانون نویسی درست حفظ کنند؛ من با اصل موافق هستم اما باید این ایرادات در کمیسیون اصلاح شود که با این اشکالات مواجه نشود./998/د102/ق

ارسال نظرات