۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۶۶۰۴۱۰

مروری بر سخنان سید حسن نصرالله درباره مقاومت در «چرا سوریه؟»

مروری بر سخنان سید حسن نصرالله درباره مقاومت در «چرا سوریه؟»
انتشارات کتاب جمکران، کتاب «چرا سوریه؟» را به چاپ رسانده که در این کتاب به سخنان دبیرکل حزب الله لبنان درباره محور مقاومت و سوریه پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت روز مقاومت اسلامی کتابی درباره مقاومت لبنان و شخص سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان خدمت دوست داران کتاب معرفی می شود.

سید حسن نصرالله که به سید رهبران جهان عرب مشهور است به خاطر پافشاری بر اصول و ارزش‌های خود در دفاع از مظلومان و مبارزه قاطع با استکبار لقب سید مقاومت و آزادی را گرفت و پس از ترور سید عباس موسوی به دست نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی در ۱۹۹۲ میلادی به مقام دبیرکلی حزب‌الله لبنان رسید.

سید حسن نصرالله در ۱۹۶۰ میلادی در منطقه اشرفیه بیروت به دنیا آمد. در دوران نوجوانی به همراه شهید سیدعباس موسوی عازم نجف شد تا در مدرسه علوم اسلامی شیعیان به تحصیل علوم دینی بپردازد. در ۱۹۷۸ میلادی رژیم بعثی این ۲ را از عراق اخراج کرد.

نصرالله برای ادامه تحصیل به قم آمد و پس از کسب تحصیل به بیروت بازگشت. در ۱۹۸۲ میلادی و پس از فشارهای جبهه ملی نجات بر جنبش امل جهت برقراری صلح با رژیم صهیونیستی، نصرالله به همراه شهید سیدعباس موسوی، شهید راغب حرب، شیخ عبید، شیخ صبحی طفیلی، شیخ حسن کورانی و محمد رعد در ۱۹۸۲ میلادی از جنبش امل خارج شدند و گروه مقاومت اسلامی را که بعدها به حزب الله مشهور شد در برابر دیگر احزاب تشکیل دادند.

انتشارات جمکران کتاب چرا سوریه؟ گردآوری و ترجمه سید حسین مرکبی را به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب «چرا سوریه؟» در چهارده فصل نگارش یافته است:

فصل اول: خاطرات؛

فصل دوم: بیداری اسلامی و آغاز بحران سوریه؛

فصل سوم: عقب نشینی آمریکا از عراق؛

فصل چهارم: دفاع مرزی در القصير؛

فصل پنجم: جنگ ۲۰۱۲ غزه؛

فصل ششم: حمله هوایی اسرائیل به دمشق؛

فصل هفتم: ورود حزب الله به سوریه؛

فصل هشتم: توافق هسته ای ایران و پنج کشور؛

فصل نهم: انتخابات ریاست جمهوری؛

فصل دهم: جنگ ۲۰۱۴ غزه؛

فصل یازدهم: ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش؛

فصل دوازدهم: ترور قنیطره؛

فصل سیزدهم: جنگ یمن؛

فصل چهاردهم: ورود نظامی روسیه.

ویژگی های اثر

کتاب چرا سوریه به سخنرانی‌های سید محور مقاومت سید حسن نصر الله پرداخته است. جمع شدن سخنرانی های سید حسن نصر الله در یک کتاب، ترجمه خوب و روان سخنرانی ها و پی بردن به اتفاقات منطقه آن هم از زبان رهبر حزب الله لبنان از ویژگی های این اثر تلقی می شود. کنکاشی درست و دقیق از مسئله سوریه از ابتدا تاکنون این کتاب را خواندنی‌تر می کند. در این کتاب به مسئله یمن و اتفاقات افتاده شده در زمان جنگ یمن از زبان سید حسن نصر الله توجه شده است.

برشی از کتاب

در صفحات 249 و 250 کتاب سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان به ارزیابی اتفاقاتی که در آینده منطقه می افتد پرداخته است:

بنا به ارزیابی بنده، برهه ای وجود دارد که ناچار باید آن را از سر گذراند؛ برهه ای به شکل تنش هایی که حتی اگر امت، رهبری مطاع و با هیبت داشته باشد، مهار آن ممکن نیست. این تنش ها در سال های آینده ادامه خواهد یافت و این وضعیت که برخی کشورهای اسلامی شاهد آن هستند، کم و بیش تا مدتی ادامه می یابد. اگر امروز تعیین اولویت لازم باشد، اولین اولویت، کاهش خسارت هاست.

بنده در سطح جهان عرب و اسلام و برای دولت ها یا حکومت هایی که می شنوند یا به کسانی که می تواند مستقیم یا غیرمستقیم اثرگذار باشد، صحبت می کنم. برای مثال، اگر عراق به سمت تقسیم برود، چه کسی می تواند کمک کند این اتفاق نیفتد؟ هرکس می تواند، باید تمام تلاشش را بکند. اگر ایران می تواند و به این مسئله عقیده دارد، باید کمک کند. همچنین، باید تلاش شود سوریه به سمت تقسیم نرود.

اوضاع یمن نیز جدی است و این موضع گیری، یک تعارف نیست و ما طرفدار تقسیم یمن نیستیم. اگر امروز با یک حکومت یا بخش هایی متحد طرف هستید، شاید مشکلی نباشد؛ با اینکه باز هم خطرهایی هست. بنابراین، تبدیل یمن به دو یا سه يمن، خطرناک است.

پس اولویت، جلوگیری از خسارت ها و فروپاشی است. مثل یک معادله نظامی که وقتی به کسی حمله می شود، در گام اول، باید حضورش را در جایی که هست، تثبیت کند تا مناطق بیشتری را از دست ندهد و سپس به بازگرداندن قسمت های از دست داده فکر می کند؛ در سیاست هم همین است.

این مسئله تلاش زیادی می طلبد. در بعضی جاها لازم است با یادآوری اوضاع کشورهایی که ویران شدند، به آرامش توصیه کرد؛ چون در بعضی مکان ها که هنوز کشور و جامعه فرونپاشیده‌اند، صداهایی در حال بلند شدن است. اگر ظرفیت اثرگذاری بر برخی قدرت ها وجود داشت، باید در این زمینه تلاش و اهتمام صورت بگیرد.

پس اولین اقدام، جلوگیری از خسارت هاست؛ چه در مسئله تقسیم و چه در مسئله آشوب و انتقال فتنه ها به مناطق دیگر. امروز معیار اولویت بندی، ثباتی به همراه دعوت آرام به اصلاحات است؛ چون رفتن به سوی رویارویی، منجر به تکه تکه شدن کشورها می شود.

مسئله دوم، کار در جهت التیام است. روحیه خون خواهی و انتقام، محاکمه یکدیگر برای موضع گیری هایمان در سه سال گذشته و اتهام زنی در زمینه ارتکاب اشتباه در بحث های مختلف، همچنان وجود دارد. این مسئله، همه جا لبنان و فلسطین و منطقه را پر کرده است. هرجا می شود روی التیام کار کرد، باید اقدام شود. در این چهارچوب ، اگر بپرسید آیا از نزدیک شدن ایران و سعودی حمایت میکنم؟ جواب مثبت است.

اعتقاد دارم، سعودی نقش منفی بسیار عظیمی در حوادث جهان عرب، اسلام دارد و همچنین به واسطه اجرا و ترویج اندیشه های تکفیری، نقشی بنیادی در حوادث امروز بازی می کند، ولی با وجود همه این پیشینه و با همه خوانش های فعلی، بدون شک نزدیک شدن ایران و سعودی و همچنین نزدیک شدن ایران به کشورهای مختلف خلیج، به التیام کمک میکند.

انتشارات کتاب جمکران، کتاب «چرا سوریه؟» را در در قطع رقعی و 448 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات کتاب جمکران به آدرس: قم، خیابان شهید فاطمی، کوچه 28، پلاک 6، ساختمان مؤسسه پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران مراجعه نمایند./826/ن601/ق

م/کتاب «چرا سوریه؟» سخنرانی های سید حسن نصرالله

ارسال نظرات