۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴
کد خبر: ۶۶۰۴۲۲
حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی:

شبکه های معاند جلسات عزاداری را نشانه گرفته اند

شبکه های معاند جلسات عزاداری را نشانه گرفته اند
استاد حوزه علمیه گفت: هجمه‌ها علیه عزاداری بحث تازه‌ای نیست و نباید ذهنمان را درگیر آن کنیم، زیرا تمام تلاش رسانه‌های معاند برای ایجاد اختلاف در بین آحاد مردم است.

اشاره: در هفته‌ای که گذشت رسانه‌های خارجی و برخی رسانه‌های وابسته به جریانات خاص در کشور تمام توان خود را به‌کار گرفتند تا علاوه بر تخریب مراجع و هیأت‌ها، تمامی مراسم محرم امسال را به سمت تعطیلی و مجازی‌شدن ببرند.

برای پی بردن به دلایل این هجمه‌ها و نحوه مواجهه با آنها، خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به گفت‌وگو با حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی استاد سطح عالی حوزه علمیه و خطیب برجسته کشوری پرداخت.

رسا ـ نقش رسانه در برپایی عزاداری محرم امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما در سال‌های اخیر شاهد رشد رسانه هستیم و طبیعتا انتقال جلسات به رسانه‌ها، اثر خود را در داخل و خارج از مرزها گذاشته است. تردیدی در اثرگذاری رسانه‌ها نیست، اما در وضعیت کنونی که نقش رسانه‌ها فعال‌تر و پررنگ‌تر شده، اشخاص به هر جهتی که می‌توانند در جلسات حضور پیدا کنند تا بتوانند از این شور و شعور حسینی استفاده کره و هر منزل و خانه را برای خود و خانواده‌شان به یک حسینیه تبدیل کنند.

رسا ـ تخریب عزاداری محرم از کجا نشأت می‌گیرد؟

باید دقت کنیم که تخریب‌ها و شبهاتی که در این ایام در حال انجام است، از ناحیه‌ چه افرادی نشأت می‌گیرد. اگر این افراد معاند و مخالف هستند، ضرورتی ندارد به آن‌ها جواب بدهیم؛چرا که ارزش وقت ما بالاتر از این حرف‌ها است.

اگر این هجمه‌‌ها از طرف کسانی صورت می‌گیرد که از قدیم الایام نسبت به این مسائل بی‌تفاوت بودند، باز هم نیازی به پاسخگویی نیست. اگر رسانه‌های خارجی هستند که آنها هم از اول انقلاب مشغول به کوبیدن و هجمه علیه ما بودند و اگر افرادی در داخل هستند که می‌خواهند مطلبی را بیان کنند و در جهت همان رسانه‌های خارجی قدم بردارند، باز هم ضرورتی ندارد که جواب این‌ها را بدهیم.

مذهبی‌ها چوب خوش‌گذرانی عده‌ای بی‌دین را می‌خورند

ما هرکاری که در این نظام مقدس خواستیم انجام بدهیم، با فعل و عمل‌مان انجام دادیم. نظام تاکنون خودش را اثبات کرده و هیچ ضرورتی ندارد که الآن بخواهیم به این‌ها پاسخ بدهیم. این‌ها بدانند؛ اگر سنگین‌ترین و سخت‌ترین پروتکل‌ها را هم بگذارند باز هم مذهبی‌ها و هیأتی‌ها هستند که نسبت به رعایت آنها ترتیب اثر می‌دهند.

متأسفانه ما در مواردی می‌بینیم که مذهبی‌ها و متدینین دارند چوب بی‌دین‌ها و لامذهب‌ها را می‌خورند و تاوان خوش‌گذرانی آن‌ها را باید مذهبی‌ها پس بدهند، درصورتی که ما نسبت به این امر بی‌تفاوت نیستیم و جلسات را با رعایت پروتکل‌ها برگزار خواهیم کرد. طبق اعتراف خود اهل فن و مسؤولان وزارت بهداشت، میزان آلودگی و انتشار این ویروس در هیأت‌ها، مساجد و حرم‌ها کمتر از نیم درصد است، به همین جهت ما نیازی به پاسخ به این‌ شبهات نداریم.

 

جلسات را با رعایت پروتکل‌ها رعایت می‌کنیم


رسا ـ از نظر شما چرا تخریب‌های رسانه‌ای به سمت مراجع عظام تقلید رفت؟

بالغ بر بیست سال است که دشمن دو مطلب را هدف گرفته است؛ از یک طرف مراجع و از طرف دیگر مجالس و محافلی که برای شعائر اسلامی به ویژه عزای امام حسین علیه‌السلام برپا می‌شود. این یک پروژه بود که از جانب یک سناتور آمریکایی مطرح شد و می‌خواستند مراجع و مجالس تعظیم شعائر را مورد هجوم قرار دهند.

بنیان‌گذار این نظام مقدس فرمودند که: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است». امام همچنین فرمودند: «ما هرچه داریم از محرم داریم». رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید بر برپایی این جلسات با رعایت پروتکل‌ها تأکید دارند.

این‌ افرادی که شروع به تخریب می‌کنند، گمان می‌کنند الان علم و دین در تزاحم هم قرار گرفته‌اند، اما اصلا اینگونه نیست. در مواردی که افرادی می‌آیند و این‌چنین تذکر می‌دهند، به‌دلیل ضعف بهداشت و درمان است، اما می‌خواهند تقصیر هیئات بیاندازند. علما و مراجع نمادهای اعتقادات هستند و ما معتقدیم دین، کشور و این شریعت ما بر اساس این اعتقادات بوده که تا الان استوار و محکم ایستاده‌اند.

مگر زمانی که دشمن در جنگ با بعثی‌ها شیمیایی می‌زد، همین بسیجی‌ها و مذهبی‌ها نبودند که برای نجات جنگ‌زدگان، ماسک را از صورت خودشان برمی‌داشتند و به صورت دیگری می‌زدند. ما این فداکاری‌ها را داشتیم و در شیوع کرونا نیز شاهد این فداکاری‌ها بودیم. هجوم برخی به مسأله‌ محرم بحث تازه‌ای نیست، پس نباید ذهن و وقت‌مان را درگیر این جماعت کنیم، زیرا تمام تلاش رسانه‌های خارجی برای ایجاد نزاع و اختلاف در بین جلسات، هیئات و بین آحاد مردم است.

رسا ـ شیوه‌ مقابله با جریانی که عزاداری محرم امسال را نشانه رفته‌اند، چگونه باید باشد؟

دشمن، مرجعیت و جلسات تعظیم شعائر اهل بیت(ع) به‌ویژه عزاداری سیدالشهداء را نشانه رفته است. با توجه به اینکه ما می‌دانیم دشمن این نقاط را هدف گرفته، باید ببینیم افراد از روی قصد می‌گویند مراسمات تعطیل شود یا به‌دنبال راهکار مناسب می‌گردند. بی‌شک تعطیل شدن این جلسات به نفع دشمن است و دشمنان ما را خوشحال می‌کند.

من برای بعضی آقایان که خودشان را با این تفکر شیطانی دشمن همراه کردند و جلسات را تعطیل کردند، متأسف هستم. راهکار درست این است که دستورالعمل‌ها را بدهند، پروتکل‌ها را صادر کنند و ستاد مبارزه با کرونا ضد و نقیض حرف نزند. ما شاهد این هستیم که آقای وزیر یک چیز می‌گوید، معاون ایشان یک حرف دیگری می‌زند، سخنگو یک نکته‌ دیگر می‌گوید و آقای رئیس جمهور سخن دیگری عرض می‌کند.

امروز ستاد کرونا دستورالعمل‌هایی را اعلام می‌کند که در ظرف عقل نمی‌گنجد. قرار شد طبق بیان رهبر معظم انقلاب، اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌خواهد برای این امور تصمیم‌گیری کند، از خبره‌ این امور مشورت بگیرد. ستاد کرونا عده‌ای آدم که مثلا این‌ها جلسه‌ای هستند و هیأتی هستند را با خودش همراه کرد، اما این‌ها هیچ سابقه در این عرصه ندارند و صاحب‌نظر نیستند و صرفا همراه خودشان هستند.

تعطیلی جلسات عزاداری به‌نفع دشمن است

اینکه می‌گویند جلسه نگیرید، قطعا به نفع دشمن است و دشمن نسبت به این امر خوشحال می‌شود. امروز رسانه‌های معاند، هم مرجعیت و هم جلسات را هدف گرفته‌اند. جلسات باید گرفته شود و هرکسی که فکر و اندیشه‌ای دارد، به هر شکلی که ممکن است آن را اعمال کند.

ما در ماه مبارک رمضان، مراسم شب‌های قدر را با رعایت پروتکل‌ها برگزار کردیم و روز عرفه در بسیاری از شهرها مراسم دعای عرفه برگزار شد، هرچند در بعضی از شهرها به‌دلیل شیطنت برخی افراد تعطیل شد. عزاداران و هیئات مذهبی اگر می‌خواهند در خانه‌ها مراسم بگیرند، اگر می‌خواهند در خیابان‌ها بگیرند، هر کاری که می‌خواهند انجام بدهند، اما جلسات عمومی به‌ویژه جلساتی که خیلی در چشم هستند و بزرگ و تأثیرگذار بوده‌اند، نباید تعطیل شوند./402/ب1

خبرنگار: مهدی شهیدی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱
عزاداری ‌ها نباید تعطیل شوند...
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
امیدواریم برخی متولیان فرهنگی و مسؤلین هیئات متوجه شوند که تعطیل کردن هیئت و روضه حضرت اباعبدالله علیه‌الاسلام نه‌تنها خواست رهبر عزیز انقلاب نیست، بلکه نظر ایشان بر این است که مراسم‌ها باید با رعایت پروتکل‌های ستاد مبارزه با کرونا رعایت شوند
4
0
عباس دوران
Iran, Islamic Republic of
۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹
دورۀ فتنه است آری می‌شناسد فتنه ها را
آنکه در اين کربلا عباس دوران بوده باشد
1
0
بهروز مجیدی
Iran, Islamic Republic of
۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۳
انشالله خدا محرم را از ما نگیرد
1
0
فرهاد صمدی نارمکی
Iran, Islamic Republic of
۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴
استکبار که درراءس اِش اینگلیس واسرائیل وآمریکاست
بیسواد وکم هوش واحمق نیستند متفکران واندیش مندانشان به این نتیجه رسیده اند که زمانی میتونند ماروبه زنجیر بکشند وسوارمون بشندکه مهدویّت و عاشورا راازما بگیرند.
0
0
فرهاد صمدی نارمکی
Iran, Islamic Republic of
۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۹
استکبار که درراءس اِش اینگلیس واسرائیل وآمریکاست
بیسواد وکم هوش واحمق نیستند متفکران واندیش مندانشان به این نتیجه رسیده اند که زمانی میتونند ماروبه زنجیر بکشند وسوارمون بشندکه مهدویّت و عاشورا راازما بگیرند.
0
0