۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۶۶۰۴۸۴

حوزه در حصر رسانه ای!

حوزه در حصر رسانه ای!
انتظار از آیت الله اعرافی این است که از ظرفیت همه رسانه‌ها برای ابلاغ پیام حوزه بهره بگیرند و اجازه ندهند مسیر کانالیزه شدن حوزه در عرصه خبر تداوم یابد.

درک قدرت رسانه‌ها در دنیای امروز احتیاج به استدلال ندارد. بسیار واضح است که در عصر جدید، هر گروه، جریان و مکتبی برای پیشبرد اهداف مثبت یا منفی خویش، محتاج رسانه است. صریح بگویم؛ آن‌که رسانه ندارد، چه دارد و آن‌که رسانه دارد، چه ندارد؟!

غرب در سایه امپراطوری رسانه‌‌‌ای خود بر عالم حکومت می‌کند و فرهنگ منحط خود را به همه دنیا دیکته می‌نمایند.

بوق‌های رسانه‌ای دشمنان اسلام و جمهوری اسلامی، اعم از خبرگزاری‌های عظیم آنها درخارج از کشور تا شبکه‌های اجتماعی ریز و درشت داخلی‌شان همه روزه به فرهنگ، اعتقادات، امنیت و اتحاد ما یورش می‌آورند و متأسفانه به دلیل فقر رسانه‌ای جبهه انقلاب، هرگز پاسخ مناسبی را دریافت نمی‌کنند.

امروز ضعف رسانه‌‌های دینی در کشورعزیزمان، آن پاشنه‌آشیلی است که ما را بسیار می‌آزارد.

بسی تلخ است که دشمنان دین خدا در سایه رسانه‌های شیطانی خود حقایق را وارونه جلوه می‌دهند و ما با ضعف و کوتاهی در این امر اساسی، نمی‌توانیم آن‌طور که شایسته است از حقایق و معارف بلند اسلامی دفاع کنیم.

۱۷مردادماه روز خبرنگار بود و بازار تجلیل و تبریک مدیران و مسؤولان از این قشر تاثیرگذار گرم و پر رونق شد. مدیر محترم حوزه‌های علمیه، حضرت آیت الله اعرافی نیز در اقدامی شایسته، به تقدیر از خبرنگاران رسانه رسمی حوزه پرداختند، که این توجه ایشان در خور تقدیر است.

اما با توجه به شناختی که جامعه از روحیات تعامل گرایانه ایشان به عنوان مدیری لایق و عالمی زمان شناس دارد، توقع می رفت و می رود که ایشان فعالان رسانه ای حوزه و روحانیت را مورد تفقد قرار می داد.

در شرایطی که گسترش چتر رسانه‌ای برای حوزه‌های علمیه ضروری به نظر می‌رسد، چطور ایشان یا بهتر است بگوییم نزدیکانشان، به محصور کردن حوزه توسط یک یا چند رسانه خاص اکتفا کردند؟!

امروز به برکت توصیه‌های مکرر رهبر فرزانه انقلاب، طلاب و فضلا به ضرورت حضور در فضای‌مجازی، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها پی برده‌اند و خالصانه خود را وقف ترویج و تبلیغ معارف دینی و رساندن صدای حوزه به سراسر کشور و جهان نموده‌اند.

در این چند سال اخیر خبرگزاری ها، کانال‌ها، سایت‌ها و گروه‌های مختلف طلبگی بدون دریافت ریالی از بودجه‌های حوزه و به صورت جهادی تلاش می‌کنند وظیفه طلبگی خود را در قبال حوزه و نظام اسلامی ایفا کنند.

اما در روزی که می‌بایست مورد توجه و تفقد مدیر محترم حوزه‌های علمیه به عنوان پدر دلسوزشان قرار می‌گرفتند با بی مهری و کم لطفی عده‌ای، به بوته فراموش سپرده شدند.

حوزه علمیه نمی‌تواند از طرفی خواهان ترویج دین، رساندن پیام حوزه و اطلاع‌رسانی خدمات ارزشمند حوزه و روحانیت به جامعه باشد و از طرف دیگر خود را در حصر یک یا چند رسانه محبوس نماید.

طبیعی است که بعضی از اطرافیان یک مدیر، در پی کانالیزه کردن او باشند اما انتظار می‌رفت مدیر هنرمند و با تجربه‌ای چون آیت‌الله اعرافی هرگز در دام فیلترینگ گرفتار نشود.

از مدیر با درایتی چون آیت الله اعرافی توقع می‌رود، که با شناخت کافی از فضای حاکم بر رسانه‌های کشور، از ظرفیت همه رسانه ها برای ابلاغ پیام و سخن و نیز دستاوردهای حوزه بهره بگیرند و نیز توجه بیشتری به همه اصحاب رسانه خصوصا رسانه‌های طلبگی و حوزوی و فعالان این عرصه داشته‌باشند و با تمام وجود از همه ظرفیت‌های رسانه‌‌های انقلابی پیرامون حوزه علمیه، بهره بگیرند./ی702/ق

عبدالله عاصی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
آیت‌الله اعرافی همواره از فضای نقد در حوزه استقبال کرده و رسانه ها را آزاد گذاشته اند.
1
6
سید عارف نوریان
Iran, Islamic Republic of
۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
ارتباط بیشتر مدیران حوزوی برای ارتقای فضای سیاسی فرهنگی حوزه شایسته است.
6
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
بنده یکی از خبرنگاران سرویس حوزه علمیه در یکی از خبرگزرای های معتبر کشور بودم اما متاسفانه نه تنها حوز های علمیه بلکه مرکز مدیریت نیز هیچ همکاری با رسانخه انقلابی و معتبری که من در آنجا فعالیت داشتم نداشتند
آخر تا کی می خواهید به یک رسانه اکتفا کنید آن هم رسانه ای که بازخورد قابل قبولی ندارد

لطفا از شعار دادن خارج شوید حیف به این مدارس کوشا و جهادی نیست که فعالیت هایشان در گور جهالت شما دفن شود.

رفتارهای جاهلانه را کنار بگذاارید و معاونان مرکز را ملزم به پاسخگویی کنید تا با خبرنگاران محترمانه برخورد کنند
بد نیست کمی از مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران تعامل رسانه ای را یاد بگیرید

من سرویس کاری خودم را به خاطر بسته بودن و رفتارهای احمقانه و یک بعدی مرکز مدیریت تغییر دادم حداقل بیایید و عاقل باشید و با همکاران دیگرمان همکاری داشته باشید
کارت هدیه روز خبرنگار و تقدیر معنویتان هم ارزانی خودتان فقط همکاری را با رسانه ها تقویت کنید
7
1
محمد
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷
عده ای از مسئولین حوزه نه تنها با دیگران اصول روابط را رعایت نمی کنند حتی خودی ها وکسانی که در بین الملل جانفشانی می کنند را تحقیر و...می کنند مساله نفوذ در حوزه های علمیه ..مدیریت قوی تر از این حرف هاست
طه
United Kingdom
۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
نکته درستی را اشاره کرده‌اید. فقط دو سه نکته؛ یک رسانه‌ای که انقدر جسارت نداره و یک یادداشت معمولی رو با اسم مستعار منتشر می‌کنه یعنی هنوز با حرفه‌ای شدن فاصله داره. دو بسیار خوب بود که از سایر فعالان رسانه‌ای هم دعوت می‌شد اما این احتمال را بدهید که محدودیتهای کرونایی تاثیر داشته . سه: اینکه رسا از حوزه بودجه گرفته یا نگرفته موضوع مهمی نیست زیرا همه می‌دانند بودجه شما از کجا می‌آید و بهتر بود در این زمینه سکوت می‌کردید که اگر شفاف سازی شود به ضرر خودتان است. هرکسی که کوچکترین رفت و آمدی به رسانیوز و حوزه نیوز داشته باشد می‌داند که بودجه و امکانات شما خیلی بیشتر از آنهاست. چهار: به‌جای تلاش با آقای اعرافی و دیگران به طور جدی به این بیندیشید که چه شده است که رسا از روزهای اوج خود فاصله گرفته؟ چرا ضریب نفوذ شما کم شده چرا دیگر رفرنس نیستید و خیلی چراهای دیگه. پنج: البته کانال‌ها می‌توانند در این زمینه مدعی باشند اما تجربه و سابقه شما بگونه‌ای است که نمیتوانید وکالت آنها را داشته باشید. بنده خودم یک کانال مختصر دارم. نه شما رو وکیل خودم می‌دونم نه حوزه نیوز را. بهتر است برای پیگیری اهداف خود، پشت کانال‌ها پنهان نشوید. جسارت لازم برای انتشار اسم واقعی نویسنده را نداشتید اما امیدوارم شجاعت انتشار این کامنت را داشته باشید.
2
8
اون بالایی
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۴
معلومه چقدر بهت فشار اومده ببینم در بند دو اصحاب ..ضد کرونا هستند نکنه شیوع کرنا از اونجا بوده بیگ بیگ
ناشناس
Germany
۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
.. متأسفم براتون
0
5
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
واقعا دفع رسانه‌های انقلابی و توجه به چند نور چشمی به ضرر حوزه است
در فضای کنونی جهان جمهوری اسلامی و حوزه اگر قرار است موفق عمل کند باید هزینه کردن بوجه‌های کلان رسانه ایجاد کند، نه اینکه چند رسانه فعال که خودشان خودجوش دارند به نفع حوزه فعالیت می‌کنند هم دفع شوند
6
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
چقدرم شما دلسوز هستید! مطالبی رو بزنید که خودتون یه کم بهش اعتقاد داشته باشید. فقط دنبال حاشیه سازی هستید. به متن بپردازید نه حاشیه
2
4
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۵
اینکه می گید:

در شرایطی که گسترش چتر رسانه‌ای برای حوزه‌های علمیه ضروری به نظر می‌رسد، چطور ایشان یا بهتر است بگوییم نزدیکانشان، به محصور کردن حوزه توسط یک یا چند رسانه خاص اکتفا کردند؟!


چرت محضه مگه خودش عقل و شعور نداشت
0
5
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۷
در مرکز مدیریت کسی بدون اجازه ایشان اب نمی خورد و ایشان هم بدون اجازه حوزه نیوز اب قورت نمی دهد
2
5
هزاره سوم
Iran, Islamic Republic of
۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۱
چقدر صریح و مستقیم نوشته اید.
بهتر بود به اصل ماجرا یعنی جلسه با یک رسانه آنه هم رسانه رسمی حوزه اشاره می کردید.
باب مراورده و جلسه ایشان با اصحاب رسانه و فعالان خبری در قم باز است و ایشان همواره از فضای نقد دلسوزانه در حوزه استقبال کرده اند.
آقای رسا صریح منصف و دلسوز باش.
1
5
ناشناس
United Arab Emirates
۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
چی بگم من الان
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
تعجب می کنم چطور بعضی ها حاضر نیستند بپذیرند که حوزه باید از رسانه های متنوع تری استفاده کنه و به حوزه نیوز اکتفا نکنه
اینکه حوزه یک رسانه مجزا داشته باشه قابل قبول است اما اینکه فقط با آن کار کند و به آن توجه کند اصلا منطقی نیست
یادداشت بسیار خوب و منصفانه و منطقی بود
تشکر
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
اسم مستعار، سیاست جدید .. است؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
متاسفانه رسا جرات ندارد که حرف خودش را مستقیم بزند
1
4
ناشناس
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۴
حقیر معتقدم آیت الله اعرافی از مشکلی به نام رودربایستی و تعارف با برخی از مدیران رنج می برند؛ حقیقتا ایشان از لایق ترین مدیران در حوزه و حتی نظام هستند، اما متاسفانه همین تعارف ها کار ایشون را خراب کرده
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳
یادداشت مناسبی بود و حرف خیلی از کانال‌ها و گروه‌های حوزوی بود
1
0
امیرعلی
Iran, Islamic Republic of
۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۶
یادداشت تان بسیار مودبانه و عالمانه بود
نکات دقیق و قابل تاملی داشت
اصحاب رسانه در قم توقع بیشتری از مسئولان حوزه دارند
1
0
ناشناس
United Arab Emirates
۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۲
حرف پسندیده و خوبی در یادداشت منعکس شده، چرا باید آقای اعرافی خودش را در حصار یک رسانه که معلوم نیست چقدر مخاطب و تاثیرگذاری دارد، قرار دهد
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
مطلب سودمند و مفید بود
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
ای بابا ول کنید آقای اعرافی و حوزه نیوز رو
بزارید هر کاری که دوست دارن بکنن
0
2
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
آره خیلی باحال بود
1
0
بی پروا
Iran, Islamic Republic of
۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۱
احسنت خوشمان آمد
کمی هم ککلک و پر حوزویان یک بعدی جاهل ریخته شود بد نیست شاید که هدایت شوند
1
0