۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۶۶۰۵۱۷
استاد دانشگاه مطرح کرد؛

خودهای متفاوت افراد در اینستاگرام

خودهای متفاوت افراد در اینستاگرام
کاظمی قهفرخی گفت: کسانی که در فضای اینستاگرام فعالیت می‌کنند، همچون بازیگرانی هستند که در پشت دوربین یک حالتی دارند و جلوی دوربین طبق سلایق مخاطبین تغییر می‎کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دکتر سیدمحمد کاظمی قهفرخی، عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرهنگی مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی ظهر امروز در پژوهشگاه علوم و فرهنگ با اشاره به پژوهش انجام شده درباره گونه شناسی کنشگری طلاب در اینستاگرام، گفت: از سال 96 پروژه‌ای در بخش سبک زندگی دفتر تبلیغات با موضوع گونه‌شناسی کنشگری طلاب در شبکه‌های اجتماعی تدوین شد که بنده عهده دار این کار شدم. این پروژه گام‌های بعدی هم دارد که بعضی از آنها انجام شده ولی در این جلسه بیان نمی‌شود.

وی سؤال اصلی این پروژه را هویت حقیقی طلاب در اینستاگرام بیان کرد و اظهار داشت: چارچوب ما نظریۀ گافمن است؛ البته این نظریه را بازفراوری کرده‌ایم و به روز شد که مؤلفه‌های محیط، خود و حضار را به آن اضافه کردیم؛ ولی چارچوب و روش اصلی همان نظریۀ گافمن است.

عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرهنگی سه عنصر جدید در روش را توضیح داد و عنوان کرد: در اینستاگرام خودهای متفاوتی ساخته شده است؛ هرکسی در اینستاگرام توانایی این را دارد که خودش را تغییر دهد و به چیزی که می‌خواهد بدل کند.

کاظمی ادامه داد: کسانی که در این فضا کار می‌کنند، به سان بازیگرانی هستند که در پشت دوربین یک حالتی دارند و جلوی دوربین طبق سلایق مخاطبین عوض و بدل می‌شوند.

وی روش نمونه‌گیری پژوهش خود را بیان و خاطرنشان کرد: مدل ارائه شده، مدل گلولۀ برفی است و حدود 200 تا 300 پیج، مورد بررسی قرار گرفت و با فعالان آنان مصاحبۀ حضوری صورت گرفت؛ در نتیجه ما به 40 گونۀ کنشگری رسیدیم که امروز به بیان 10 عدد از آنان اکتفا می‌کنیم.

کاظمی به تعریف طیف‌های اصلی پرداخت و با بیان این‌که گونه اول نهادی و بنیان‌گرا است، ابراز کرد: خاستگاه این گروه مرجعیت پیش از انقلاب است و در صدد تخریب جمهوری اسلامی از طریق دین و سنت هستند.

وی در ادامه به تبیین گونه دوم پرداخت و افزود: گونۀ دیگر بازاندیشان و تجدد طلبان هستند که سعی دارند دینی را به مردم عرضه کنند که جواب‌گوی پاسخ‌های آنان بوده و به‌روز باشد.

پژوهشگر حوزۀ ارتباطات گونه های دیگر را مبلغان فانتزی که روشی هموفیلی دارند، امدادگران اجتماعی که دنبال مباحث اقتصادی مردم و مستضعفین هستند، امدادگران فرهنگی که اعتقاد دارند باید فرهنگ مردم افزایش پیدا کند، طیف رمانتیک که با پخش کردن تصویری از زندگی شخصی‌اش می‌خواهد حقیقت طلبگی‎اش را به مردم برساند، عقلانی و عرفی که دنبال ارتباط با فرهنگ پایین شهری است، ذکر کرد.

کاظمی دو گونۀ دیگر را گفتمانی و عدالتخواه دانست و یادآور شد: بنده این موارد را جمع‌آوری کردم ولی هیچ کدام را تأیید نمی‌کنم بلکه درصدد نقد طیف‌های مختلف هستم که در آینده بیان خواهم کرد./882/پ202/ب1

ارسال نظرات