۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۶۶۰۵۲۷
حجت الاسلام برنجکار در واکنش به اظهارات فاضل میبدی:

کرونا را وسیله کوبیدن دین قرار ندهید/ عزاداری با حفظ جان منافاتی ندارد

کرونا را وسیله کوبیدن دین قرار ندهید/ عزاداری با حفظ جان منافاتی ندارد
رییس انجمن علمی کلام حوزه در واکنش به اظهارات فاضل میبدی علیه برگزاری مراسم محرم با رعایت دستورات بهداشتی گفت: برخی عزاداری محرم را عامل تضعیف اهداف سیاسی خود می‌دانند.

اخیراً محمد تقی فاضل میبدی در اظهاراتی درباره عزاداری ماه محرم دوگانه «عزاداری محرم و حفظ جان مردم» را مطرح کرده، این در حالی است که مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره عزاداری ماه محرم چند روز قبل اعلام شد و هیأت های مذهبی نیز با پیروی از مطالبات رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید آمادگی خود را برای رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام کرده اند.

حجت الاسلام رضا برنجکار رییس انجمن علمی کلام اسلامی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در واکنش به اظهارات فاضل میبدی در زمینه عزاداری ماه محرم گفت: در زمینه عزاداری ماه محرم نباید افراط و تفریط صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مخالفان اقامه دین الهی، کرونا را وسیله ای برای کوبیدن دین قرار داده اند، اظهار داشت: افرادی که با اقامه دین مخالف هستند، هر روز برای تعطیلی شعائر الهی بهانه جدیدی پیدا می کنند؛ امروز نیز این افراد کرونا را مستمسک قرار داده و به این بهانه می گویند نماز خواندن، روزه گرفتن و عزاداری تعطیل شود.

حجت الاسلام برنجکار با تأکید بر اینکه در زمینه عزاداری ماه محرم باید از افراط و تفریط پرهیز شود، به اظهارات جریان شیرازی در زمینه عدم رعایت بهداشت در عزاداری ها اشاره و خاطرنشان کرد: برخی جریانات می گویند در عزاداری ها نباید بهداشت را رعایت کنیم، زیرا کشته شدن در این مجالس، شهادت محسوب می شود؛ این تفکر غلط و نادرست است.

برخی عزاداری محرم را عامل تضعیف اهداف سیاسی خود می دانند

عضو هیأت علمی مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان اینکه برخی افراد که با انقلاب زاویه دارند، اقامه عزای محرم را عامل تضعیف اهداف سیاسی خود می دانند، تصریح کرد: برخی با سیاسی کاری و سوء استفاده از مسأله کرونا ارزش های انقلابی را می کوبند و می خواهند مانع تقویت روحی انقلاب از طریق عزاداری های ماه محرم شوند.

وی با اشاره به اینکه رویکرد افراطی و تفریطی در قبال عزاداری ماه محرم مردود است، تأکید رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید در زمینه برگزاری مراسم های عزاداری با رعایت اصول بهداشتی را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: وظیفه ما جمع میان عزاداری، حفظ جان و رعایت پروتکل های بهداشتی است.

حجت الاسلام برنجکار ابراز کرد: با توجه به سخن امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است» باید گفت اطلاعات مردم در زمینه اصول دین، اعتقادات، احکام، اخلاق، معارف و تاریخ اسلام مرهون ایام محرم و شرکت در مجالس عزاداری است، زیرا بسیاری از افراد تنها در همین ایام در مساجد و محافل مذهبی حاضر می شوند.

رییس انجمن علمی کلام اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه حفظ شعائر دینی آثار فردی و اجتماعی فراوانی دارد، عزاداری محرم را ابزاری برای آگاهی بخشی و بصیرت افزایی افراد نسبت به دین دانست و گفت: مجالس عزاداری در محرم و صفر منشأ بالندگی دین است.

وی با انتقاد از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در مترو و برخی فروشگاه ها تأکید کرد: امروز شاهد رعایت فاصله گذاری های اجتماعی در نماز جمعه، مساجد و محافل عزاداری هستیم و صرفاً بخاطر یک احتمال ساده نمی توان این اماکن مقدسه و محافل مذهبی را تعطیل کرد؛ به عنوان مثال امکان دارد اگر از خانه بیرون برویم تصادف کنیم، اما آیا می توان گفت دیگر از خانه بیرون نیاییم؟ یا ممکن است هنگام ورزش یا کوه نوردی دچار حادثه شده و کشته شویم، آیا دیگر نباید ورزش کنیم؟ یا شاید هنگام غذا خوردن، لقمه در گلویمان گیر کرده و موجب خفگی شود، آیا نباید دیگر غذا خورد؟

حجت الاسلام برنجکار با بیان اینکه بحث تعطیلی مراسم های عزاداری جایی معنا پیدا می کند که شاهد خطر عقلایی قابل اعتنا باشیم، یادآور شد: عزاداری و حفظ سلامت مردم دو مقوله مهم بوده و هر دو را باید با یکدیگر بر اساس قاعده «الجمع مهما امکن اولی من الطرح» جمع کنیم./841/ت301/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳
در محرم امسال فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید مبنا باشد.
2
0