۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۶۶۰۵۳۵

مهدی منتظر در اندیشه اسلامی

مهدی منتظر در اندیشه اسلامی
انتشارات کتاب جمکران، کتاب «مهدی منتظر در اندیشه اسلامی» نوشته ثامر هاشم عمیدی را به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات کتاب جمکران، کتاب «مهدی منتظر در اندیشه اسلامی» نوشته ثامر هاشم عمیدی را به چاپ رسانده است.

از آغاز دعوت به اسلام تا به امروز، مسلمانان به درستیِ بشارتهایِ پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه وآله وسلم درباره ظهور مردی به نام مهدی از خاندانش در آخر الزمان، معتقد بوده و هستند. آن موعودی که جهان را پر از عدل و داد می کند، چنانکه از جور و ستم مملو شده باشد.

مؤمنان در طول این چهارده قرن عمرِ اسلام، چشم انتظارِ ظهورِ آن مرد بزرگ است. در این میان تنها گروهی اندک از مدّعیان نو آوری و تمدّن جدید، بر این باور نیستند. البته ایشان از پژوهش ها و نوشته های گسسته و نادرست خاور شناسانی چون «فان فلوتین»، «رونالدسن» و «گوند ز یهر» متأثّر شده اند که تحلیل ها و قضاوتهای یک طرفه، خصمانه و مغرضانه شان، به خصوص در مورد عقاید مسلمانان کاملاً آشکار و مشخص شده است. این گونه افراد، تلاش و سعی در گسترش انکار ظهور حضرت مهدی علیه السلام در آخر الزمان، دارند.

البته بعضی از مسلمانان که پیروان و تأییدکنندگان این دسته از خاور شناسان مغرض هستند، در حقیقت، فریب نام و شهرت ظاهری آنها را خورده اند. اینان با حسن نیّت، دعوت به بازنگری در فهم مسائل اسلامی کرده، و می کوشند گفته های خاور شناسان را موافق و منسجم با مفهوم های تمدّن و پیشرفتهای علمی معاصر جلوه دهند.

از طرف دیگر، می پندارند با انکار این باور اسلامی دیرین، محکم و راسخ، پاسخی دندان شکن به فراخوانی های مبلّغین مسیحی خواهند داد؛ یعنی آنان که در پوشش خاورشناسی و زیر لوای این ماسک، اسلام عزیز را با نوشته ها و بحث های زهر آگین خود هدف گرفته، آن را دینی خشک و بی روح قلمداد و معرّفی می کنند.

به هر حال، این جریان و توطئه، شکافهایی در میان گروهی از مسلمانان پدید آورد به گونه ای که بعضی از پایه های ثابت دین مبین اسلام، تأویل شد و بعضی دیگر چون ظهور حضرت مهدی علیه السلام در آخر الزمان مورد تردید قرار گرفت.

ساختار کتاب

کتاب مهدی منتظر در اندیشه اسلامی دارای چهار فصل است:

فصل اول: عنوان فصل نخست این کتاب حضرت مهدی‌علیه السلام در کتاب و سنّت و در آن به موضوع نگاهی به حدیث‌های پیرامون حضرت مهدی‌علیه السلام‌ پرداخته شده است.

فصل دوم: امام مهدی‌ علیه السلام کیست؟، عنوان این فصل و نویسنده در آن موضوعاتی مانند: امام مهدی‌ علیه السلام کیست؟، حدیث‌های نسب حضرت مهدی‌ علیه السلام‌، حضرت مهدی‌ علیه السلام، کنانی، قرشی و هاشمی است، مهدی از فرزندان عبد المطلب است‌، مهدی از فرزندان ابوطالب است‌، حدیث‌هایی که گوید مهدی از فرزندان عباس است‌، مهدی‌ علیه السلام از فرزندان علی‌ علیه السلام، مهدی از اهل البیت‌ علیهم السلام است‌، مهدی از عترت‌ علیهم السلام است‌، مهدی از فرزندان پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم است، مهدی از فرزندان فاطمه‌ علیها السلام است‌، و ولادت حضرت مهدی‌ علیه السلام‌. را بررسی کرده است.

فصل سوم: عنوان این فصل، پاسخ به چند پرسش پیرامون حضرت مهدی‌ علیه السلام است و خواننده می تواند در آن بررسی موضوعات: صحیحین از حدیث‌های پیرامون مهدی خالی است‌، حدیث‌های صحیح مسلم و بخاری که در ارتباط با حضرت مهدی‌ علیه السلام تفسیر شده است‌، و توسل به گفته ابن خلدون در تضعیف حدیث‌های مربوط به حضرت مهدی‌علیه السلام‌ آشنا شود.

فصل چهارم: در آخرین فصل این کتاب با عنوان چند پرسش و پاسخ دیگر پیرامون حضرت مهدی‌علیه السلام نیز عناوین: چگونه حضرت مهدی‌ علیه السلام در پنج سالگی به امامت رسیده است؟، طول عمر، این غیبت طولانی برای چیست؟، و چگونه می‌توان از امام غایب بهره برد؟ واکاوی و به پرسش ها پاسخ داده شده است.

ویژگی های اثر

1. پرداختن به زندگی امام زمان(عج)؛

2. توجه به شناخت حضرت مهدی(عج) به واسطه آیات و روایات؛

3. پاسخ دادن به پرسش های متداول درباره حضرت مهدی(عج)؛

4. شناساندن  امام عصر(عج) و ظهور حضرت بر اساس روایات اهل سنت؛

5. پاسخ دادن به شبهات درباره طول عمر و غیبت طولانی حضرت.

برشی از کتاب

در صفحات 19 و 20 کتاب درباره اعتقاد به حضرت مهدی(عج) و آمدن منجی این مطالب آمده است:

بنابر این، از نظر اصل اعتقاد و ایمان به ظهور یک موعود نجات بخش، میان شیعه و اهل سنّت تفاوتی نیست، چه اینکه اهل سنّت در کتابهای خود، پنجاه حدیث در مورد ظهور حضرت مهدی علیه السلام می یابند، آن را از نشانه های قیامت به حساب آورده، باطل بودن سخن ابن خلدون را ثابت کرده اند، چون او روایات مربوط به ظهور حضرت مهدی علیه السلام را ضعیف دانسته است. و کتابها و رساله های متعدّدی در ردّ سخن ابن خلدون و اثبات متواتر بودن این روایات نوشته اند.

بنابر این باید گفت: نه تنها بین تمامی مسلمانان، بلکه میان پیروان دیگر ادیان و مکتب ها نیز، در اصل ظهور، اختلاف و دوگانگی نیست. هرچند که در مصداق تفاوتهایی وجود دارد، و مسلمانان همگی اتفاق دارند که آن نجات دهنده همنام پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم و لقبش «مهدی» است.

با توجه به این واقعیت که پیروان ادیان پیشین، ملتها، اقوام، دانشمندان و فیلسوفان شرق و غرب - با وجود همه اختلاف ها در دین، باورها، اندیشه ها، نظریات و عادات - همگی در اصل ایمان به ظهور اتّفاق دارند، آیا امکان دارد که این وحدت نظر گزافه گویی و بی پایه و اساس باشد؟

به ویژه با نگرشی بر ایمان همه فرقه های اسلامی به این مسأله، همین اتّفاق نظر را مصداق این عقیده اهل سنّت می یابیم که: [این امّت بر گمراهی اجماع نمی کنند] که در جای خود، اثبات شده است.

به علاوه می یابیم که اختلاف در مصداق و تشخیص میان مسلمانان و دیگر ملتها و پیروان ادیان دیگر، خللی در اصل ظهور منجی ایجاد نمی کند.

البته شناخت واقعی و حقیقی حضرت مهدی علیه السلام، بر اساس منابع معتبر مسلمانان، امکان پذیر است؛ چون نویسندگان چنین منابعی، مورد اعتماد و موثّق هستند و حدیث های خود را، با نقل سینه به سینه و کتاب به کتاب، تا سرچشمه اصلی ثبت کرده اند، که این گونه نقل مطالب، خود در میان همه ملتها و تمدن های بشری بی سابقه و بی نظیر است.

انتشارات کتاب جمکران، کتاب «مهدی منتظر در اندیشه اسلامی» را در در قطع رقعی و 266 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات کتاب جمکران به آدرس: قم، خیابان شهید فاطمی، کوچه 28، پلاک 6، ساختمان مؤسسه پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران مراجعه نمایند./826/ن602/ق

م/ مهدی منتظر در اندیشه اسلامی

ارسال نظرات