۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۶۶۰۶۲۰
تأکید علمای اصفهان بر رعایت دستورات بهداشتی در عزاداری‌ها؛

تیغ دو لب افراط و تفریط علیه ترویج مکتب عاشورا

تیغ دو لب افراط و تفریط علیه ترویج مکتب عاشورا
با نزدیک شدن ایام محرم و برپایی مراسمات عزاداری امام حسین(ع) شاهد افراط و تفریط‌ها در خصوص برپایی مراسم عزاداری هستیم که با واکنش علما و صاحب نظران اصفهان همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با نزدیک شدن به ایام عزادار محرم و مطالبه رهبر انقلاب، مراجع معظم تقلید، علما و فضلای حوزه‌های علمیه، هیئات مذهبی، مداحان اهل بیت(ع) و عموم مردم از مسؤولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا، به منظور تعیین پروتکل‌های لازم در خصوص برگزاری مراسمات عزاداری ماه محرم، پس از کش و قوس‌های فراوان و گمانه‌زنی‌های مختلف بالاخره دستورالعمل‌های بهداشتی سختگیرانه، دقیق و اجرایی از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا برای برگزاری مراسمات عزاداری سیدالشهدا(ع) در ایام محرم ابلاغ شد که می‌توانید محتوای آن را اینجا بخوانید.

پیش از این رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در روز عید قربان پیرامون عزاداری محرم و رعایت دستورات بهداشتی فرمودند: در عزاداری‌ها، معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت ستاد ملّی کرونا به ما میگویند. بنده خودم شخصاً هر چه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه‌ تأکید من به همه‌ی کسانی که عزاداری میخواهند بکنند این است که هر کاری میکنید، ببینید آنها چه میگویند؛ یعنی ستاد ملّی کرونا اگر چنانچه یک ضابطه‌ای را معیّن کرد برای عزاداری، همه‌ی ما موظّفیم آن را عمل کنیم.

کلام رهبری فصل الخطاب برای همه واقع شد

پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب و تأکید ایشان بر ضرورت رعایت دستورات ستاد ملی کرونا و البته تذکرات قبلی ایشان به مسؤولان مربوطه پیرامون تدبیر کردن برای برگزاری مراسم عزاداری محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بسیاری از مراجع معظم تقلید، علما و فضلای حوزه علمیه بر ضرورت تبعیت از دستورات ستاد ملی کرونا تأکید کردند و خواستار تعیین پروتکل‌های بهداشتی برای برگزار مراسمات عزاداری ماه محرم شدند.

در اصفهان نیز در کنار علما و فضلای حوزه علمیه اصفهان، حمیدرضا علیمی و سید رضا نریمانی از مداحان مشهور اصفهان که در دو هیأت مکتب الحسین(ع) و فداییان حسین(ع) اصفهان که بیشترین جمعیت عزاداران حسینی را به خود اختصاص داده‌اند، با انتشار مطالبی در صفحات شخصی خود در فضای مجازی از تبعیت و پیروی خود از دستورات ستاد ملی کرونا و پروتکل‌های بهداشتی خبر دادند و از مسؤولان خواستار در نظر گرفتن دستورالعمل‌هایی برای برگزاری مراسمات عزاداری محرم شدند.

در این بین اما بوقچی‌های رسانه‌ای معاندین دست به کار بودند و صفحات اینستاگرامی و توییتری مختلفی که عمدتا متعلق به یک‌های وابسته با آل سعود و سازمان منافقین هستند، شاهد فضاسازی علیه مراسم محرم و تلاش برای ایجاد دو قطبی دین و سلامت بودیم که البته با سخنرانی رهبر معظم انقلاب و مواضع صحیح و دقیق مراجع معظم تقلید و مداحان مشهور کشور و همچنین جریان سازی رسانه ای مناسب رسانه های انقلابی و فعالان فضای مجازی تا حد زیادی این دو قطبی سلامت و دین در نطفه خفه و تلاش برخی جریانات برای عدم برگزاری عزاداری ایام محرم به ویژه پس از مصوبات ستاد ملی کرونا خنثی شد.

 

تأکید صاحب نظران و علمای اصفهان بر رعایت دستورات بهداشتی در عزاداری‌ها

تشیع لندنی به دنبال ایجاد دوگانه سلامت و دین

اما همانطور که پیش بینی می‌شد جریان تشیع لندنی در تلاش بود تا دوگانه سلامت و دین را تقویت کرده و با نشر خرافات و صحبت‌های غیر مستدل و بی ارتباط با مباحث دینی و شرعی بر برگزاری مراسمات عزاداری محرم بدون اعتنا به دستورات بهداشتی و غیرمسلح کردن عزاداران حسینی در مقابل کرونا تأکید کند، موضوعی که با مواضع حجت الاسلام سید مهدی فقیه امامی مدیر مدرسه علمیه ذوالفقار که از مدارس خودگردان و مستقل از مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم و اصفهان است دوباره اوج گرفت.

وی در اظهاراتی عجیب که در سخنرانی خود در شبکه امام حسین(ع) متعلق به جریان شیرازی ایراد کرده است عزاداری را مانند دفاع از حرم در سوریه توصیف کرده و با تأکید بر اینکه احتمال ابتلا به کرونا در صورت حضور بی ضابطه در مراسم عزاداری وجود دارد، کسانی که به دلیل ابتلا به کرونا در مراسم عزاداری محرم فوت کنند را مانند شهدای مدافع حرم دانسته است.

در ادامه برخی مواضع علما و فضلای اصفهان در خصوص برگزاری مراسم عزاداری محرم و اهمیت رعایت دستورات بهداشتی و پروتکل‌های تعیین شده توسط ستاد ملی کرونا و پیش بینی آنها از توطئه‌های جریان شیرازی، پاسخ به اظهارات حجت الاسلام فقیه امامی را شاهد هستیم.

 

تأکید صاحب نظران و علمای اصفهان بر رعایت دستورات بهداشتی در عزاداری‌ها

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد:

مقایسه عزاداری با دفاع از حرم غلط است

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان و مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه حتما باید حکم اعمال ما از کتاب و سنت به دست آمده باشد، اظهار کرد: نمی‌توان بر مبنای احساسات عملی را بگوییم حتما واجب است یا لازم یا لازم نیست، به عقل خود در این خصوص نمی‌توانیم مراجعه کنیم، یکی از راه‌های شناخت احکام عقل است ولی نه عقل هر فردی، عمدتا ما از راه کتاب و سنت که منظور از سنت فرمایشات پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) است، باید به دست آوریم.

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به وجوب جهاد، تصریح کرد: متأسفانه بعضی از افراد حتی بعضی از روحانیون جهاد و مردن به وسیله کرونا و رفتن به عزای امام حسین(ع) را مانند هم تصور کرده‌اند، باید بگویم که جهاد از سوی خداوند واجب است، جهاد با دشمن و کسی که جلوگیری از پیشرفت اسلام می‌کند و جهاد با دشمنی که با ما می‌جنگد واجب است، حتی خداوند نهی کرده است از جهاد با دشمنانی که با ما سر جنگ ندارند. اما جنگ با کفاری که با ما سرجنگ دارند واجب است.

دفاع واجب است و دفاع از حرم برای دفاع از کشورمان بوده است

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، به آیاتی از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: قرآن دستور داده است از مظلوم ولو در جنگ بین دو طایفه مسلمان دفاع کنیم، دفاع یک واجب است و دستور قرآن کریم است و ده‌ها آیه در این خصوص وجود دارد، بعضی‌ها دفاع از حرم و مردن با کرونا در عزاداری امام حسین(ع) مقایسه کرده‌اند، خیلی جای تعجب است که این حرف از یک روحانی صادر شده باشد.

مدیر حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: ما در سوریه برای حفظ گنبد حضرت زینب(س) نجنگیدیم بلکه دشمن کافر مشغول جنگ با مسلمانان و کشتار آنها بود و هدف آنها این نبود که در سوریه و عراق متوقف شوند بلکه هدف این بود که پس از این کشورها به سراغ کشور ما بیایند، امام علی(ع) در خطبه جهادیه خود می‌فرمایند: بخدا هیچکس با دشمن در خانه خود نجنگید مگر اینکه ذلیل شد. یعنی قبل از اینکه دشمن وارد کشور شما شود با او بجنگید، ما یقین داشتیم که داعش اولا با مسلمانان می‌جنگد و وظیفه ما طبق قرآن کریم دفاع از مسلمانان مظلوم در برابر کفار ظالم بود.

آیت الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه هدف از قطع عضو برای زیارت امام حسین(ع) این بود که امام را از تاریخ محو کنند، اظهار کرد: هیچکدام از علما هم این کار را برای زیارت امام حسین(ع) انجام ندادند، هیچکدام از ائمه اطهار(ع) در شرایطی که امنیت مسلمانان به خطر می‌افتاد مراسم عزاداری برپا نکردند تا جان و سلامت مسلمانان حفظ شود.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به اینکه دستور الهی و دینی برای کشته شدن و به خطر انداختن سلامتی در مراسم عزاداری امام حسین(ع) وجود ندارد، عنوان کرد: اینکه بخواهیم از روی احساس یا عقل شخصی دستور برای مردم صادر کنیم که به عزاداری می‌رویم حتی اگر کرونا بگیریم و بمیریم، این فریب دادن و کلاه بر سر مردم گذاشتن است، به چه دلیل و با چه استدلالی چنین حرف‌هایی مطرح می‌شود؟ از کدام روایت یا قرآن چنین فهم کرده اید؟

وی در ادامه افزود: اگر کسی حرفی زد بدون استناد به قرآن و روایات، باید بدانیم راه را اشتباه رفته است و افراد به ضلالت و گمراهی خواهد کشید، بنابر این عزاداری برای امام حسین(ع) یکی از شعائر اسلامی است ولی اگر جان کسی در خطر باشد آن عزاداری برای ما جایز نیست، شاید یک نفر به عزاداری برود و ناقل کرونا باشد و باعث کشته شدن دیگران بشود.

در محرم امسال فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید مبنا باشد

مدیر حوزه علمیه اصفهان بر نبود دلیل قرآنی و روایی برای به خطر انداختن جان به منظور برپایی مراسم عزاداری تأکید کرد و گفت: عزاداری امام حسین(ع) بسیار مهم است و باید بزرگداشت عزای امام حسین(ع) را بسیار مهم بدانیم اما اگر جان کسی در خطر باشد با چه روایت و مجوز شرعی و با کدام آیه قرآن می خواهیم دستور بدهیم اگر به خاطر کرونا در عزاداری جان بدهیم شهید می‌شویم؟ این از یک روحانی بسیار بعید است که بدون هیچ مبنایی چنین حرف‌هایی را مطرح کند.

آیت الله طباطبایی نژاد تشریح کرد: عزاداران حسینی در محرم امسال بر مبنای فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید در راستای برگزاری مراسمات عزاداری با رعایت دستورات بهداشتی و ضوابط ستاد ملی کرونا عمل کنند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم از خود حرفهایی را بسازیم و به آن عمل کنیم، همانطور که بزرگان فرموده‌اند باید در عزاداری امسال طبق دستورالعمل ستاد ملی کرونا عمل کنیم و به دستورات متخصصین عمل کنیم همانطور که در مسائل دینی باید افراد از مراجع معظم تقلید تبعیت کنند در مسائلی که ما وارد نیستیم هم باید از متخصصین علوم مختلف از جمله پزشکی تبعیت کنیم و این یک دستور عقلایی است که در امور مختلف به متخصصین عمل کنیم.

متن کامل صحبت‌های آیت الله طباطبایی نژاد در نقد اظهارات حجت الاسلام فقیه امامی را اینجا بخوانید.

 

تأکید صاحب نظران و علمای اصفهان بر رعایت دستورات بهداشتی در عزاداری‌ها

آیت الله نمازی:

وهابیت و جریان شیرازی در تخریب وجهه تشیع همسو هستند

آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان، با انتقاد از عملکرد برخی جریان ها در ترویج عقل گریزی و عزاداری بدون رعایت اصول بهداشتی اظهار داشت: این مسأله، طغیان در برابر آداب و سنت های صحیح است که از نسل های مختلف منتقل شده و برخی افراد تعصبات سنتی دارند که با برخی از موازین شرع سازگاری ندارد.

نماینده ولی فقیه در کاشان با بیان این که دشمنان و رسانه های معاند از عزاداری های نامناسب علیه اسلام سوء استفاده می کنند، تصریح کرد: دشمنان از این گونه رفتارها سوء استفاده کرده و با فیلم برداری از این رفتارها، آن را به پای اسلام می گذارند و در رسانه های خود می گویند که مسلمانان به خود و فرزندانشان رحم نمی کنند.

جریان شیرازی با تظاهر به پیروی از اهل بیت از راه دوستی ضرر می رسانند

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری به وجود اشتراک میان عملکرد آل سعود و برخی از شیعیان تصریح کرد: میان آل سعود و شیعیانی که با رفتار خود علیه شیعه کار می کنند، وجه اشتراک وجود دارد و نتیجه عملکردشان مساوی است.

آیت الله نمازی درباره همسویی جریان شیرازی و وهابیت اظهار داشت: آثار سوء رفتار هر دو جریان علیه شیعه است؛ وهابیت با اهل بیت(ع) و شیعیان دشمنی می کند اما جریان شیرازی با تظاهر به پیروی از ولایت حضرت علی(ع) و ارادت نسبت به ائمه اطهار(ع) و عزاداری برای امام حسین(ع) از راه دوستی ضرر و زیان می رسانند.

متن کامل بیانات آیت الله نمازی در خصوص مراسم عزاداری محرم را اینجا بخوانید.

 

تأکید صاحب نظران و علمای اصفهان بر رعایت دستورات بهداشتی در عزاداری‌ها

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:

عمل به دستورات پزشکی در شرایط کنونی واجب است

حجت الاسلام محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با اشاره به اهمیت و جایگاه حفظ سلامت در دین اسلام، گفت: حفظ سلامت و صیانت از جان انسان‌ها، واجب است و در احکام شرعی، تکلیف انکارناپذیر به شمار می رود، از این رو می‌توان گفت حفظ سلامت ما عین دیانت ما است.

وی با بیان اینکه دفع ضرر محتمل و حفظ جان اشخاص، از قواعد و مسائل فقهی است، خاطرنشان کرد: همه فقهای بزرگ شیعه نسبت به اهمیت حفظ سلامت و حفظ جان اظهار نظر داشته و به وجوب آن فتوا داده‌اند.

حجت الاسلام قطبی عمل به دستورات پزشکی را به دلیل حفظ جان و سلامت اشخاص و جامعه یک عمل واجب برشمرد و اظهار کرد: عمل به سفارشات پزشکی و سلامت با این فرض که در شرایط کنونی واجب است برای ما عین دیانت است و بخشی از سنت و آیین دینی و دینداری مؤمنین به شمار  می رود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان داشتن التزام به رعایت اصول بهداشتی و سلامت را عامل شکوه و عزت بیشتر جامعه اسلامی توصیف کرد و گفت: رعایت این دستورات و انقیاد داشتن به موازین بهداشتی عظمت تمسک به فرامین الهی را در جامعه عیان خواهد ساخت.

وی برگزاری مراسمات عزاداری و آیینی بدون رعایت دستورات بهداشتی و توجه به شرایط و ضوابطی که از سوی مراجع ذی صلاح اعلام می‌شود را دور از منطق خواند و تصریح کرد: از طرفی تعطیلی این مراسمات و خاموش کردن چراغ آن هم مخالفت با احکام الهی و در مغایرت با عرف جامعه و عادت واره‌های فرهنگی اجتماعی تشیع است، از این رو باید برای برگزاری مراسمات دینی در کنار رعایت دستورات بهداشتی برنامه ریزی کرد.

حجت الاسلام قطبی ده راهکار برای برپایی مراسمات عزاداری و زنده نگهداشتن تفکر عاشورایی و ترویج آن در ایام محرم امسال و با توجه به شیوع ویروس کرونا ارائه کرده است، که برپایی عزاداری در ادارات و با حضور کارمندان و ختم گروهی قران کریم، استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و بردن نذورات به سمت رزمایش مواسات و حمایت از محرومان از جمله پیشنهادات وی می‌باشد.

متن کامل دیدگاه‌ها و راهکارهای رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در خصوص عزاداری محرم امسال را اینجا بخوانید.

 

تأکید صاحب نظران و علمای اصفهان بر رعایت دستورات بهداشتی در عزاداری‌ها

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان:

دلیلی بر عزاداری بدون حفظ سلامت نداریم

حجت الاسلام سید حسین مؤمنی معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر اهمیت برپایی مراسمات عزاداری امام حسین(ع) و تلاش دشمن در طول تاریخ برای تعطیلی عزاداری امام حسین(ع) به منظور جلوگیری از ترویج مکتب عاشورا، گفت: ویروس کرونا یک دشمن خارجی نیست بلکه یک مشکل جهانی است که تمام سطوح زندگی مردم جهان را درگیر کرده است.

هیچ روایتی مبنی بر برپایی عزاداری بدون رعایت بهداشت نداریم

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اهمیت رعایت بهداشت در اسلام، تصریح کرد: هیچ روایتی به ما نگفته است در عزاداری یا زیارت نیازی نیست نکات بهداشتی را رعایت کنیم، استحباب شستن دست در سیره تمام ائمه معصومین(ع) مطرح شده است، حتی وقتی افراد به منزل امام رضا(ع) می‌رفته‌اند شخص امام دست‌های آنان را می‌شسته است و این نشان دهنده اهمیت پایبندی به بهداشت است.

حجت الاسلام مؤمنی با بیان اینکه جمع بین رعایت بهداشت و برپایی مراسم عزاداری ممکن است، اظهار کرد: نباید در برخورد با این مسأله دچار افراط و تفریط شد، اینکه بگوییم اصلا مراسم عزاداری را برپا نکنیم یا اینکه بگوییم مراسمات را برپا کنیم و بدون توجه به مسائل بهداشتی به عزاداری بپردازیم حتی اگر مریض شویم و بمیریم هم شهید حساب می‌شویم، این دو نگاه تفریط و افراط است و کاملا غلط است.

دوگانه دین و سلامت وجود ندارد، بهداشت دستور دین است

وی با تأکید بر اینکه در خصوص برپایی مراسم عزاداری دوگانه دین و سلامت مطرح نیست، تصریح کرد: نباید چنین دوگانه غلطی ایجاد کنیم، چرا که می‌توانیم مراسم عزاداری امام حسین(ع) را برگزار کنیم و رعایت دستورات بهداشتی که توصیه اهل بیت(ع) و دین مبین اسلام است را هم داشته باشیم و بین این دو تضادی وجود ندارد.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: کسانی که در حال ایجاد دوگانه دین و سلامت هستند و می‌خواهند مراسمات عزاداری محرم بدون رعایت دستورات بهداشتی برگزار شود یا کسانی که می‌خواهند مراسمات عزاداری به کلی تعطیل شود، شناخت خوب و درستی از مکتب اهل بیت(ع) ندارند و به دنبال اهداف و مقاصد خاصی هستند.

متن دیدگاه‌های معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه اصفهان در خصوص افراط و تفریط‌ها پیرامون محرم را اینجا بخوانید.

 

تأکید صاحب نظران و علمای اصفهان بر رعایت دستورات بهداشتی در عزاداری‌ها

دبیر جامعه وعاظ اصفهان:

مسؤولان با توطئه دشمنان در خصوص مراسم عزاداری برخورد قاطع داشته باشند

حجت الاسلام میثم ریاحی دبیر جامعه وعاظ اصفهان، رعایت دستورات بهداشتی را بخشی از الزامات شرعی مراسمات دینی توصیف کرد و گفت: دستورات بهداشتی نظیر فاصله فیزیکی و ماسک زدن و ضد عفونی کردن دست‌ها در مراسم‌های دینی مانند وضو داشتن و یا قرائت ادعیه است، هر دو وجه شرعی انجام یک مراسم دینی است و قطعا متدینین و جامعه مذهبی و دینی ما به آن توجه ویژه خواهند داشت و این موضوع را در مراسم روز عرفه در سرتاسر کشور به خوبی مشاهده خواهید کرد.

وی برخی انتقادات و فضا سازی‌ها پیرامون برگزاری مراسم عزاداری محرم را تلاش لیبرال‌ها و دشمنان دین برای متوقف کردن شعائر و ارزش‌های دینی خواند و اظهار کرد: کسانی که تا دیروز در مراسمات عقد و عروسی و مهمانی‌ها و دیگر تجمعات شبانه و دورهمی‌ها حضور داشتند و به دستورات بهداشتی توجه نمی کردند یا می‌گفتند رعایت دستورات بهداشتی جواز برگزاری این مراسمات است به ناگاه نگران سلامت جامعه در برگزاری یک مراسم یکی دو ساعته مذهبی شده‌اند و این نشان دهنده این مسأله است که پشت این نگرانی‌های دروغین کینه و عناد نسبت به دین و متدینین وجود دارد.

دبیر جامعه وعاظ اصفهان با تأکید بر اهمیت توجه به نیازهای معنوی جامعه، تصریح کرد: قطعا باید برنامه های فرهنگی و دینی برگزار شود و قطعا برگزار کنندگان آن به دستورات بهداشتی توجه دارند اما قطعا توطئه‌گرانی نظیر تشیع لندنی در این بین تلاش می کنند تا با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای و بی توجهی عمدی به دستورات دینی به این مراسمات و به مردم متدین و انقلابی آسیب بزنند و به جامعه القا کنند که قرار است برگزاری مراسمات دینی سلامت جامعه را به خطر بیاندازد که لازم است مراجع قانونی مروبطه نظیر پلیس و دستگاه قضایی با اقتدار با آنها برخورد کنند.

حجت الاسلام ریاحی خاطرنشان کرد: مردم در روز عرفه و در ایام پیش رو باید مراقب توطئه دشمنان باشند و مسؤولان هم نباید دچار غفلت شوند، همان انگلیسی که روضه برای تفرقه افکنی میان مسلمانان برگزار می کند قطعا روضه برای نشان دادن بی توجهی عزاداران حسینی به دستورات بهداشتی هم برگزار خواهد کرد و این مسأله برخورد جدی و معرفی ریشه و عوامل برگزاری این مراسمات را می‌طلبد و ما مطالبه جدی در این خصوص داریم.

متن کامل صحبت‌های حجت الاسلام ریاحی پیرامون عزاداری محرم و جریان تشیع لندنی را اینجا بخوانید.

 

تأکید صاحب نظران و علمای اصفهان بر رعایت دستورات بهداشتی در عزاداری‌ها

مدیر مدرسه علمیه طرح مشکات اصفهان:

شکل گیری دو قطبی دین و سلامت خطرناک است

حجت الاسلام مهدی اجتهادی مدیر مدرسه علمیه طرح مشکات اصفهان، با بیان اینکه برپایی عزاداری محرم در طول تاریخ هرسال با توطئه‌ها و برنامه ریزی‌های دشمن برای تعطیل شدن همراه بوده است، گفت: در هر زمانی و در هر عصری از ابتدای شهدا امام حسین(ع) تا به امروز دشمن تلاش کرده است تا عزاداری امام حسین(ع) تعطیل شود.

حجت الاسلام اجتهادی با بیان اینکه امسال دشمنان در تلاش هستند تا دین را در مقابل سلامت قرار دهند و یک دو قطبی خطرناک ایجاد کنند، خاطرنشان کرد: چرا که هر انسان عاقلی می‌داند حفظ سلامت واجب و لازم است، اگر این دو قطبی شکل بگیرد و اینگونه تلقی شود که برپایی مراسمات عزاداری و زنده نگهداشتن شعائر دینی در تضاد با سلامتی جامعه است طبیعی است که افراد می‌گویند باید شعائر دینی کنار گذاشته شود.

وی ادامه داد: تقابل دین با سلامت و حفظ جان افراد بسیار خطرناک است و می‌تواند آسیب‌های جدی به همراه داشته باشد، شواهد نشان می‌دهد که کرونا همچنان با ما خواهد بود و نباید جامعه از حرکت متوقف شود، اما نباید اجازه بدهیم که دوگانه سلامت و دین شکل بگیرد.

مدیر مدرسه علمیه طرح مشکات اصفهان با اشاره به برخی تندروی‌ها در زمینه برگزاری مراسمات مذهبی از سوی جریانات تندرو، تصریح کرد: اینکه برخی افراد می‌گویند به هیأت و عزاداری می‌رویم حتی اگر کرونا بگیریم و حاضر به رعایت دستورات بهداشتی نیستم، برای برپایی مراسمات عزاداری و حفظ شعائر دینی مشکل‌ساز است.

حجت الاسلام اجتهادی به حضور افراد تندرو و جریان های افراطی در طول تاریخ اسلام اشاره کرد و گفت: تکلیف این تندروها از تشیع جدا است و اینها باعث ضربه وارد شدن به حیثیت دین هستند و قطعا مراسمات انها مورد رضایت واقع نخواهد شد.

متن صحبت های حجت الاسلام اجتهادی پیرامون مراسم عزاداری محرم را اینجا بخوانید.

 

از آنچه که با رصد شواهد و قرائن استنباط می‌شود و همچنین دیدگاه‌ها و نظرات علما و صاحب نظران می‌توان به خوبی فهمید که جریان افراط و تفریط پیرامون عزاداری امام حسین(ع) در ماه محرم دو لبه یک چاقو هستند، یکی می‌خواهد با ایجاد شک و تردید در حفظ سلامت جامعه در صورت برگزاری مراسمات عزاداری از برگزاری این مراسمات جلوگیری کند و دیگری تلاش می‌کند تا با به خطر انداختن سلامت جامعه و به نمایش گذاشتن دو قطبی دین و سلامت و دروغ‌پردازی به نام دین پیرامون مسأله سلامت و بهداشت و رعایت دستورات بهداشتی، تیشه به ریشه مراسمات عزاداری محرم و ایجاد شک و تردید پیرامون مکتب امام حسین(ع) و تفکر عاشورایی بپردازد.

این مسأله ضرورت هشیاری و هم افزایی دستگاه های فرهنگی تبلیغی، هیئات مذهبی، سخنرانان، مداحان و دلسوزان حقیقی هیأت های عزاداری و مردم در خصوص جلوگیری از ایجاد فضای سوء استفاده دشمنان را بیش از پیش گوشزد می کند که قطعا رعایت دستورات بهداشتی مهمترین و راهبردی ترین اقدام در این خصوص است./1304/پ201/ب1

گزارش از متین فیروزآبادی

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات