۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۶۶۰۶۲۸
آیت الله تحریری:

علوم انسانی نیاز به غربالگری عمیق و تولید خالص اسلامی دارد

علوم انسانی نیاز به غربالگری عمیق و تولید خالص اسلامی دارد
استاد برجسته حوزه علمیه با تأکید بر ضرورت غربالگری عمیق علوم انسانی گفت: در پژوهش‌هایی که در دست کار است، تولید علم خالص اسلامی صورت نمی‌گیرد.

آیت الله محمد باقر تحریری استاد برجسته حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت اطلاع مراکز پژوهشی از نیازهای روز جامعه، اظهار داشت: اساتید راهنما، داوران و مشاوران باید با اشراف کامل به این نیازها، پژوهش های حوزوی را مورد ارزیابی قرار دهند.

وی تکرار مکررات را آسیب های روشن پژوهش های آزاد (تدوین کتاب) خواند و اظهار داشت: باید یک سازوکار قوی برای رفع این آسیب از پژوهش های تحت نظام حوزه و پژوهش آزاد تعریف شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی تهران به تاکیدات رهبر انقلاب در خصوص تولید علم در حیطه علوم انسانی اشاره کرد و افزود: پژوهشگران باید با پشتوانه قوی اعتقادی وارد این عرصه مهم و خطیر شوند.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه در حال حاضر محور علوم انسانی دیدگاه غرب نسبت به انسان است، ابراز کرد: تشکیل مراکز پژوهشی در این خصوص ارزشمند است اما باید در این وادی خطرناک به دنبال غربالگری عمیق در روش علوم انسانی برای تولید علم باشم.

آیت الله تحریری گفت: پژوهش های در حال انجام در حوزه علوم انسانی براساس تولید علم خالص اسلامی نیست؛ باید اسلام شناسان واقعی با تکیه بر مبانی دینی و عقلی نظرات اسلام در علوم مختلف مانند جامعه شناسی را استخراج کنند.

وی با اشاره به اهمیت ارتباط تنگاتنگ میان پژوهش های حوزوی و قوای حکومتی، اظهار داشت: برخی لزوم ارتباط میان حوزه، کف جامعه و حکومت را نمی توانند درک کنند و به همین دلیل چوب لای چرخ می گذارند؛ در حالی که نتایج پژوهش های حوزوی باید در جامعه و حکومت اسلامی مورد استفاده قرار گیرد.

تولیت مدرسه علمیه مروی تهران بیان داشت: دیدگاه امام و رهبری باید در پژوهش مورد توجه قرار گیرد تا علاوه بر استخراج احکام موضوعات جدید، مبانی اسلامی از دستبرد انحرافات در امان بماند./1350/ت302/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
به جای تأسیس پژوهشگاه جدید، انگیزه پژوهشگران تقویت شود.
0
0