۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۶۶۰۶۳۶
پژوهشگر حوزوی مطرح کرد؛

رصد دقیق مشکلات جامعه؛ لازمه کاربردی شدن پژوهش‌ها

رصد دقیق مشکلات جامعه؛ لازمه کاربردی شدن پژوهش‌ها
حجت الاسلام بخشایش گفت: دولت و نهادهای فرهنگی باید با رصد دقیق مشکلات جامعه، موضاعات پژوهشی لازم را به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها اطلاع دهند.

حجت الاسلام رضا بخشایش عضو مجمع عالی حکمت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، کاربردی نبودن پژوهش ها را یکی از آسیب‌های مراکز پژوهشی و دانشگاهی عنوان کرد و اظهار داشت: دانشجویان و محققان به دلیل محدودیت زمانی به دنبال تصویب سریع موضوع تحقیق هستند و به همین دلیل موضوعات انتخابی کاربردی نیستند.

حجت الاسلام بخشایش اظهار داشت: دولت و نهادهای فرهنگی باید با رصد دقیق مشکلات جامعه، موضاعات مورد نیاز را به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها اطلاع دهند تا هزینه های فروان تحقیق صرف پژوهش های غیر کاربردی نشود.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به اینکه دانشجویان باید از ابتدای انتخاب رشته تحصیلی، سیر مطالعاتی خود را در راستای رفع یکی از مشکلات جامعه قرار دهند، گفت: لازمه ایجاد دغدغه ذهنی برای انجام تحقیق، فعالیت های پژوهشی در زمان آموزش است.

وی به آسیب‌های پژوهشی موجود در حوزه های علمیه را کمتر از آسیب‌های دانشگاه دانست و افزود: به طور کلی پژوهش های حوزوی به علت توجه به محتوا، قوت بیشتری نسبت به دانشگاه دارد؛ البته در برخی از دانشگاه‌ها نیز تحقیقات خوبی صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام بخشایش با بیان اینکه پژوهش‌های حوزوی و دانشگاهی معطوف به مسائل مورد نیاز و گروه‌های کره جامعه نیست، اظهار داشت: موضوعات انتخابی برای پژوهش ذهنی و انتزاعی است و متاسفانه شکاف های عمیقی در این زمینه وجود دارد که باید تدبیری برای آن اندیشیده شود./1350/ت302/ف

ارسال نظرات