۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۶۶۰۷۱۳
حجت‌الاسلام ریاضت خطاب به ستاد مبارزه با کرونا:

در حق هیأتی‌ها جفا نکنید

در حق هیأتی‌ها جفا نکنید
حجت‌الاسلام ریاضت گفت: هیأتی‌ها در زمینه ضدعفونی، تولید ماسک و کمک به کادر درمان پای کارتر از همه بودند؛ مساجد و حرم‌ها تعطیل شدند پس بنابراین در حق هیأتی‌ها جفا نکنید.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمود ریاضت، سخنران مذهبی در گفتگویی با اشاره اهمیت عزاداری و گرامیداشت نام و یاد اهل بیت (ع) اظهار داشت: یکی از راه‌های رسیدن به قرب الی‌الله که نشانه تقوای قلب است، تعظیم شعائر الهی است. به ما گفته شده است برای رسیدن به هدف غایی خلقت که مقام خلیفةالهی است، باید قرب الی الله داشته باشید.

تعظیم شعائر حسینی سریع‌ترین راه برای رسیده به قرب الهی

وی افزود: یکی از راه‌های رسیدن به قرب الی الله، تعظیم شعائر الهی است که ما را سریع‌تر به نتیجه مطلوب می‌رساند. از جمله کار‌هایی که تعظیم شعائر شناخته می‌شود، برپایی نماز جماعت، نماز جمعه و یا شرکت در حج است. یکی دیگر از این شعائر الهی، تعظیم اولیای خداوند است؛ زیرا ائمه(ع) وسیله‌های ما برای رفتن به در خانه خداوند هستند و در این راه، بهترین افراد محسوب می‌شوند. در آیات قرآن کریم آمده است: «دَنَا فَتَدَلَّىٰ؛ سپس نزدیک رفت و نزدیک‌تر شد؛ فَکَانَ قَابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنَىٰ؛ پس [فاصله‌اش با پیامبر]به اندازه فاصله دو کمان گشت یا نزدیک‌تر شد».

ریاضت با اشاره به اینکه در قرآن داریم که اهل بیت و امیرالمومنین نفس پیامبر(ص) هستند، گفت: امام باقر(ع) می‌فرماید: «اولنا محمد و آخرنا محمد و اوسطنا محمد و کلنا محمد» یعنی اگر پیامبر(ص) در معراج به بالاترین میزان قرب رسید، اهل بیت(ع) نیز نفس ایشان هستند؛ بنابراین تعظیم شعائر اولیای خدا یکی از راه‌های رسیدن به قرب الهی که در این میان نیز تعظیم شعائر حسینی دارای جایگاه ویژه‌ای است.

تعظیم شعائر اهل بیت از واجبات است

این سخنران مذهبی با اشاره به اینکه تعظیم شعائر اهل بیت از واجبات محسوب می‌شود، زیرا مصداق تولی و تبری در فروع دین است، گفت: از سوی دیگر، چون یکی از راه‌های رسیدن به قرب الهی است از مستحبات موکد است. جایگاه اقامه شعائر اهل بیت(ع) شامل عزاداری، اشک و بکاء در روایات ما جایگاه رفیع و وسیعی است که در قرآن کریم هم مطرح شده است و داشتن اشک یکی از راه‌ها نزدیکی به خداوند است. البته اشک برای چیز‌هایی که موجب نزدیکی به خداست مثلا گریه از خوف خدا، گریه بر عزای سیدالشهدا و اهل بیت(ع) و... است.

شعائر الهی چگونه باید اقامه شود؟

وی با اشاره به ویژگی‌ها و نحوه عزاداری و تعظیم شعائر حسینی تصریح کرد: شعائر اهل بیت(ع) منحصر به نوع خاصی نیست و نمی‌توان گفت روش صحیح آن عزاداری خانگی، جمعی، دو نفره، محلی یا ... است و نباید آن را منحصر کرد. نماز، یکی از شعائر الهی است که اگر در خانه فرادی خوانده شود، اقامه شده است، اگر در خانه جماعت خوانده شود و یا در مسجد نیز به جماعت خوانده شود باز هم اقامه شده است؛ بنابراین تعظیم شعائر محصور به شرایط نیست و در هر موقعیتی، شرایط خود را دارد.

ریاضت اضافه کرد: در دوران کنونی در هر شرایط و زمانی حتی در قرنطینه خانگی که ممکن است فرد مبتلا به کرونا شود، مراقبت از خود از دستورات دین ماست؛ به همین خاطر در دین برای هرکاری توصیه به وضو گرفتن شده است تا انسان دست و صورت خود را بشوید.

هیأتی‌ها بیش از همه نگران سلامتی خود هستند

این سخنران مذهبی با بیان اینکه هیأتی‌ها بیش از همه نگران سلامتی خود هستند، زیرا اگر ابتدای دهه محرم بیمار شوند، امکان حضور در جلسات در شب‌های بعدی را از دست می‌دهند، گفت: اگر پروتکل و شیوه‌نامه‌ای نمی‌دادند باز هم هیأتی‌ها رعایت می‌کردند تا از این فیض محروم نشوند؛ همانطور که سال‌های قبل برای تهویه برنامه‌ریزی می‌کردند و یا حتی برای جلوگیری از سرماخوردگی هیأتی‌ها مدیریت داشتند، زیرا فرد دوست دارد فردا شب نیز حضور پیدا کند و یا دو ماه محرم و صفر را عزاداری کند؛ بنابراین مراقبت می‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی متاسفانه دایه مهربان‌تر از مادر شده‌اند، گفت: هیأتی‌ها مگر در زمینه ضدعفونی، تولید ماسک، کمک به کادر درمان پای کارتر از همه نبودند؟ از سوی دیگر مگر هیأت‌ها، مساجد و حرم‌ها تعطیل نشدند؟ مگر با این تعطیلی کرونا مهار شد؟ بنابراین در حق هیأتی‌ها جفا نکنید.

مدل عزاداری‌های امام زمان(عج) برای جدش

ریاضت با اشاره به اینکه شعائر الهی را در هرحالی باید انجام داد و تنها ممکن است شیوه آن تغییر کند، گفت: در روایت داریم که امام زمان(عج) هر روز صبح و عصر خودشان برای خود روضه می‌خوانند و گریه می‌کنند یعنی روضه یک نفره و همچنین ایشان می‌فرمایند خانواده خود را هم جمع می‌کنند و برای ایشان روضه می‌خوانند. یعنی تعظیم شعائر خانوادگی هم دارند. ایشان می‌فرمایند در جمع عزاداران حسینی نیز حضور پیدا می‌کنند. یعنی جمعی هم انجام می‌دهند. یعنی اهل بیت هم تعظیم شعائر را منحصر به شیوه خاصی نمی‌کنند؛ بنابراین امکان برگزاری مجالس با همه دستورالعمل‌ها و شیوه‌ها موجود است.

این سخنران مذهبی اضافه کرد: آمار‌های بسیاری از مبتلایان به این بیماری در مراسم ترحیم و عروسی داریم، اما نسبت به مجالس شب‌های قدر و عرفه آیا آماری هست؟ زیرا این مراسم‌ها با رعایت کامل شیوه‌نامه‌ها برگزار شد. علاوه بر اینکه اعتقاد داریم مجالس اهل بیت(ع) دارالشفاء است.

نذورات محرم را چه کنیم؟

وی با اشاره به نحوه انجام نذورات حسینی گفت: امسال باتوجه به محدودیت‌های مطرح شده از سوی ستاد کرونا، ممکن است بسیاری از افراد نتوانند همچون سال‌های گذشته نذورات خود را ادا کنند. در خصوص نذورات غیر معین که فرضا فرد نذر نکرده باشد، تاسوعا شله‌زرد بدهد می‌توانند مبالغ در نظر گرفته شده خود را به سمت توزیع ارزاق یا اقلام بهداشتی برای مردم و نیازمندان سوق دهند. در گذشته این کمک‌ها با عنوان کمک مومنانه مطرح بود و می‌توان در محرم با عنوان کمک حسینی هزینه کرد.

ریاضت گفت: به دلیل تعطیلی جلسات مذهبی می‌توان نذورات را به سمت اقلام فرهنگی نیز سوق داد و برای تبیین سیره اهل بیت و معارف ایشان هزینه کرد تا موجب معرفت‌افزایی شود. آن دسته از نذوراتی که وقت و زمان معینی برای آن مطرح شده است باید در جای خود هزینه شوند و امکان تغییری در آن وجود ندارد و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باید مو به مو آن‌ها را انجام داد. البته اکثر نذر‌های محرم، غیرمعین است و می‌توان در آن‌ها تغییر ایجاد کرد./د102/ف

منبع: فارس
ارسال نظرات