۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۶۶۰۷۵۲
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی مطرح کرد؛

اتفاق نظر مراجع بر برگزاری مراسمات محرم با رعایت پروتکل های بهداشتی

اتفاق نظر مراجع بر برگزاری مراسمات محرم با رعایت پروتکل های بهداشتی
استاد حوزه با بیان این که مراجع تقلید قم و نجف بر برگزاری مراسمات عزاداری ماه محرم اتفاق نظر دارند، گفت: متأسفانه حرف و حدیث‌هایی نادرستی شنیده می‌شود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسین حسینی قمی  طی سخنانی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) اظهار کرد: همه مراجع تقلید قم و نجف بالاجماع و بالاتفاق توصیه فرموده‌اند امسال مراسمات عزاداری ماه محرم و صفر در عین رعایت شیوه‌های نامه‌های بهداشتی برگزار شود و مقام معظم رهبری نیز به صورت کامل در این خصوص توصیه فرمودند و تصور نمی‌شد بعد از این مطالب کسی دیگر بهانه‌تراشی نماید.

وی افزود: متأسفانه در گوشه و کنار حرف و حدیث‌هایی شنیده می‌شود درحالی‌که تمامی مراجع نظر خود را اعلام نموده‌اند که حتماً باید این مراسمات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی خاطرنشان کرد: با اینکه مراجعی مثل حضرات آیات وحید خراسانی و صافی گلپایگانی در سنوات گذشته تأکید بسیاری بر برگزاری دسته عزاداری در شهادت امام صادق علیه‌السلام و شهادت حضرت علی علیه‌السلام داشتند اما امسال تعطیل و صرف‌نظر کردند و حتی برای محرم نیز به مسقف نبودن محل برگزاری مراسم تاکید کردند تا مراسمات عزاداری با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی باشد.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: باید در عصر غیبت تابع محض دستورات و فتاوای مراجع باشیم و با جان دیگران بازی نکنیم چراکه یا مجتهد هستیم یا مقلد و اگر مدعی مقلد بودن هستیم باید در تمامی مسائل تابع دستورات مراجع عظام باشیم.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) در ادامه گفت: نباید خدای ناکرده کاری بکنیم که اگر دنیا بخواهد در خصوص ما قضاوت نماید عقلانیت وهابیت ملعون را بالاتر از شیعیان بداند چراکه آن‌ها به حرف علمای خود گوش دادند و مراسم حج را تعطیل نمودند اما ما به حرف علمای خود گوش ندهیم.

وی یادآور شد: عده‌ای می‌گویند همان‌طور که در عراق و سوریه به خاطر اهل‌بیت(ع) عده‌ای می‌روند برای جنگ و شهید می‌شوند در محرم نیز باید مراسم بگیریم و لو اینکه کشته شویم!!!! باید به این جماعت گفت دشمن حاضر در عراق و سوریه داعش است درحالی‌که دشمن فعلی ویروس منحوس کرونا است که با کسی شوخی و تعارف ندارد و باعث شده است عزیزان کادر درمان ماه‌ها لباس خدمت را به تن داشته باشند و شهید خدمت در این راه تقدیم جامعه کنند و شبانه‌روز توصیه می‌کنند پروتکل‌های بهداشتی در جامعه رعایت شود.

وی اظهار کرد: باید مواظب باشیم با بهانه‌تراشی و اجتهاد در مقابل نص با جان مردم بازی نکنیم و اعتقادات را بازیچه قرار ندهیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی تأکید کرد: مردم امسال سعی کنند کمک‌های مادی و غیرمادی خود را زودتر به هیئات مذهبی ارائه دهند چون این هیئات قصد دارند مراسمات خود را در فضای باز برگزار کنند و قاعدتاً هزینه‌بردار خواهد بود و نیاز به خرید مفروشات، وسایل ضدعفونی و بهداشتی و… خواهد بود.

وی افزود: کسانی که اماکن مناسب و بزرگی دارند در اختیار هیئات قرار دهند و کسانی‌که که نذر داشته‌اند اگر صیغه نذر به صورت شرعی بر زبان جاری ساخته‌اند اگر امکان ادای نذر با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است انجام دهند و اگر صیغه نذر جاری نساخته‌اند به نذورات دیگر تبدیل نمایند و در قالب کمک‌های مؤمنانه مایحتاج غذایی به صورت خشک توزیع نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در پایان گفت: از برگزاری روضه‌های خانگی نباید غافل شد که مورد توصیه اهل‌بیت(ع) است و خود اهل‌بیت(ع) نسبت به این امر پسندیده در سیره عملی خود اقدام می‌نمودند./1350/د102/ق

ارسال نظرات