۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۶۶۰۸۳۹
یادداشت سردبیر؛

ماجرای تیتر انحرافی برای تحریم عزاداری!

ماجرای تیتر انحرافی برای تحریم عزاداری!
سایت خبری اصلاحات نیوز با برش جمله‌ای از میان بیانات آیت الله خاتمی، سعی در القای تندروی و نشان دادن چهره افراطی از شخص مصاحبه شونده داشته است.

همیشه برای زمین زدن حقیقت، نیازی به دروغ گفتن نیست. گاهی با گفتن بخشی یا فرعی از حقیقت، به راحتی می توان آن را سر برید. انتخاب تیتر و محتوای جهت دار، یک تکنیک رسانه ای و برای القای مهمترین مفاهیم یک متن یا واقعیت، فی نفسه امر غلطی نیست ولی فریب رسانه ای و خروج از مسیر عدالت و اخلاق رسانه ای آنجاست که برشی غلط و وارونه از اتمسفر یک متن رسانه ای را انتخاب و ذهنیت مخاطب را اصطلاحاً مهندسی کنیم.

اخیرا آیت الله خاتمی طی مصاحبه ای با خبرگزاری رسا پیرامون عزاداری محرم، نکاتی راجع به ضرورت و مدل عزاداری در شرایط ویژه کرونایی بیان داشتند که از آن جمله دسته بندی موافقین و مخالفین موضوع عزاداری محرم پیش رو بود.

ایشان در بخش مخالفین عزاداری به‌خاطر شرایط ویژه کرونایی، افرادی منطقی و صاحب استدلال مخالف را عزیز و تحلیل گر خوانده که نیاز به اقناع و استدلال کافی از جانب ما دارند و با جدا کردن حساب این طیف دلسوز از طیف مخالفین مغرض و ضمن ضرورت برپایی عزاداری با رعایت پروتکل های بهداشتی، بیان داشتند که اینها حتی قبل از کرونا هم با عزاداری مخالف بودند و به آنها باید گفت رضاخان قلدر هم نتوانست جلوی عزاداری را بگیرد.

سایت خبری اصلاحات نیوز، با برش جمله «رضاخان قلدر هم نتوانست جلوی عزاداری را بگیرد» از میان بیانات آیت الله خاتمی، سعی در القای تندروی و نشان دادن چهره افراطی از شخص مصاحبه شونده داشته و پروژه دوقطبی سازی هیات ـ بهداشت را به موازات آن پیگیری می کند که این سوگیری و خط خبری ـ تحلیلی، با مراجعه و دقت به سایر اخبار مربوط به عزاداری محرم سایت مذکور، مشهود و قابل استناد است.

این مدل پاره حقیقت گویی و دمیدن بر طبل تفرقه با دستخط تحریف و چهره سازی خشن از موافقین عزاداری حتی با رعایت پروتکل ها و یکدست و همسو نشان دادن طیف افراطی مدعی عزاداری در این سایت، با بیانات آیت الله خاتمی که رعایت پروتکل ها را برای رونق چرخه معنویت و عزاداری در جامعه ضروری دانستند، همان بازی رسانه ای و جنگ روانی است که دشمن با خط متحجرین افراطی و سکولارهای تفریطی برای ایام محرم تدارک دیده است.

با توجه به اینکه دشمنان نظام و انقلاب، با چاشنی مسائل اقتصادی و در بستر فشار روانی ناشی از بیماری کرونا و با هدف‌گیری موضوعات امنیتی و احیای بحث مذاکره با نظام سلطه، در حال رقم زدن یک جنگ هیبریدی و فرسایشی است، غفلت از سنگرهای معنوی و بصیرتی جامعه همچون برگزاری عزاداری ایام محرم در قالب پروتکل های بهداشتی که عامل هویت بخشی و امید و نشاط معنوی و خودآگاهی اجتماعی است، یک اشتباه راهبردی محسوب می شود.

امیدواریم که مسؤولان امر در وزارت بهداشت و ستاد کرونا با هماهنگی مدیران هیأت مذهبی بتوانند مثل سایر مناسبات علمی و اقتصادی جاری در کشور، عزاداری با رعایت پروتکل را به‌عنوان محور ضروری جامعه سازی و تربیت نفوس معنوی مردمی، به بهترین شکل مدیریت نموده و اجازه سوءاستفاده به ستاد آگاه و صف غالباً ناآگاه سکولار یا متحجر نداده و ابتکار عمل صحیح را از دست اکثریت ملت امام حسین(ع) نستانند.

علیرضا محمدلو

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی از قم
Iran, Islamic Republic of
۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
سلام بر حسین شهید ع
ان شاالله لیاقت داشته باشیم بهترین بهره ها را از مراسم عزاداری ماه محرم ببریم
2
0
علیرضا عطایی
Iran, Islamic Republic of
۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
حسین علیه السلام نوری که هرگز خاموش نمی شود
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
انتقاد..
خدا قوت
1
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
چقدر جالب
شان .. شده پاسخگویی به شیطنت رسانه ای یک سایت
سردبیران مغزهای متفکر رسانه هستند که بناست نوشته های آنان تحلیلی جدید از مسائل نادیده باشد نه کلی گویی هایی سطحی و مبتدیانه در سطح پاسخ به یک رسانه درجه سوم
.
.
4
1
علی مع الحق
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳
تحلیل یادداشت بالا خوب و کوتاه و موجز بود.
خدا قوت به نویسنده متن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
"با توجه به اینکه دشمنان نظام و انقلاب، با چاشنی مسائل اقتصادی و در بستر فشار روانی ناشی از بیماری کرونا و با هدف‌گیری موضوعات امنیتی و احیای بحث مذاکره با نظام سلطه، در حال رقم زدن یک جنگ هیبریدی و فرسایشی است، "

..فعل آخر جمله باید جمع باشد نه مفرد چون در ابتدا فاعل را جمع آورده ای/ ..
1
2
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
ماموریت اصلی خبرگزاری حوزوی زنده نگه داشتن معارف دین و شعایر اسلامی است.
از این لحاظ متن دفاع از این شخصیت معظم حوزوی بود.
رسانه های اصلاحات همیشه از این دست شیطنت های رسانه ای داشته و دارند. در یک دوره ای هم آیت الله علامه مصباح را تخریب می کردند.
1
1
ماجد
United Kingdom
۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۹
اتفاقا شان سردبیر ورود به موقعیت هایی هست که رسانه اش مورد هجمه یا سواستفاده قرار گرفته و از،طرفی نشان از در میدان بودن وی دارد
0
2