۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۶۶۰۸۶۵

نگاهی به کتاب شیعه و جهان فردا

نگاهی به کتاب شیعه و جهان فردا
مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) کتاب «شیعه و جهان فردا» نوشته حجت‌الاسلام آیت مظفری را روانه بازار نشر کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، موسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب «شیعه و جهان فردا» نوشته حجت‌الاسلام دکتر آیت مظفری را روانه بازار نشر کرده است.

برای ما انسان‌های عادی، به دلیل محدودیت‌های فراوانی که از نظر عقل، بینش، حواس و تجربه داریم، سخن گفتن از آینده بسیار مشکل است. البته می‌توان درباره جهان فردا خیال‌بافی کرد، حدس و گمان‌هایی زد و با توجه به قرائن و شواهد برای آتیه نزدیک، حقایقی برشمرد، ولی ترسیم و تصویر دقیق آینده جهان، کاری در حد محال است.

پیشگویی درباره «آینده» جز از فراز رفیع‌ترین قله معرفت ممکن نیست. از این جایگاه بلند است که هم «گذشته» را می‌توان دید و هم «آینده» را. فتح این قله نیز برای انسان‌های عادی مقدور نیست. هر چند برخی از فیلسوفان تاریخ و جامعه شناسان به بیان فرا روایتی از تاریخ پرداخته و با فرضیه‌های خود، چند صباحی هیاهوی به راه انداخته‌اند، اما دیری نپاییده است که خود و نظریاتشان افول کرده، پیروان خود را ناامید کرده‌اند.

داعیه‌داران تفسیر کلان تاریخ که وعده جهان‌گستری مکتبشان را می‌دادند. در اوج قدرت، هر آنچه در توان داشتند به کار بستند تا فرضیه‌های خود را بر جهانیان تحمیل کنند ولی جز شکست تجربه نکردند.

مدعیان بریده از عالم وحیانی، وعده‌های کلانی برای فردای بشریت دادند و خواستند تا آینده جهان را از آن خود معرفی کنند، اما دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد.» یعنی آینده‌شناسی عرصه نامحرمان نیست. تنها پیامبران و امامان معصوم‌اند که در پرتو شایستگی‌ها و ارتباط با مبدأ غیب، و دست‌یابی به معرفت لازم، با تعابیری همچون«لکانی انظر کانی انظر»۔ گویا می‌بینم - و روایاتی دیگر از آخرالزمان خبر داده‌اند.

اعتقاد به ظهور مصلح الهی و بشارت به فرجامی خوش، قدر مشترک همه ادیان و مذاهب الهی است، اما در این بین، شیعه، علمی‌ترین، دقیق‌ترین و امیدبخش‌ترین نظریه را ارائه کرده است.

اندیشه مهدویت و حکومت جهانی حجة بن الحسن العسکری (عج) که ریشه در قرآن و روایات دارد، بشارت‌دهنده عصر طلایی عدالت و حکومت صالحان در آینده تاریخ است، وعده خداوند بزرگ در معجزه جاوید پیامبر اسلام، قرآن کریم است که فرمود: «لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ».

برشی از کتاب:

مفهوم انتظار و ویژگی‌های انسان منتظر انتظار در اصل مفهومی فرامذهبی، فرا اسلامی و حتی فرا دینی است و همه بشر از هر قشر و طایفه و مذهبی با توجه به نیاز فطری خود در پی آن هستند.

انتظار در اینجا یعنی انسان پیوسته چشم به راه روزی باشد که هدف و مقصود نهایی خداوند از خلقت بشر در روی زمین، یعنی استقرار یک نظام و زندگی عادلانه تحقق پذیرد. بنابراین اعتقاد به پیشوایی جهانی که برپادارنده، عدل و محوکننده ظلم و جور است و التزام به ظهور خودآگاه و یا ناخودآگاه میراث مشترک همه بشریت متدین است.

در دید شیعه انتظار با مفهومی مثبت -نه منفی - به معنای چشم به ر اه بودن و آمادگی برای استقبال از منجی عالم بشریت، حجة ابن الحسن العسکری است تا با ظهور خود حاکمیت ظلم و جور را نابود کرده، قسط و عدل را با کمک مردم در جهان بر پا دارد.

انسان منتظر لازم است از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد:

الف: از نظر اعتقادی، به رهبر الهی پایان تاریخ، یعنی حجة ابن الحسن العسکری (عج) معتقد باشد.

ب: از نظر روحی و نفسانی، آمادگی برای تحقق عدالتی کامل داشته باشد و لااقل اگر جزو ایثارگران و انصار مهدی(عج) نبود، از افراد شایسته برای پذیرش قیام آن حضرت باشد. همچنین هر لحظه و ساعتی در انتظار ظهور باشد.

ج: از جنبه رفتاری و عملی، خود را پیوسته پایبند احکام الهی نموده، دستورات خداوند را بر دیگر چیزها ترجیح دهد، از گناهان و محرمات اجتناب نموده، واجبات الهی را به‌جای آورد.

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام کتاب «شیعه و جهان فردا» نوشته حجت‌الاسلام دکتر آیت مظفری را در 223 صفحه و با شمارگان 2000 نسخه روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل نمایند./826/ن602/ق

ارسال نظرات