۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۶۶۰۹۹۵
کارشناس سیاسی مطرح کرد؛

عدالت خواهی پارتیزانی محصول فقدان زیرساخت‎های سیاسی و رسانه‌ای

عدالت خواهی پارتیزانی محصول فقدان زیرساخت‎های سیاسی و رسانه‌ای
حجت الاسلام نامخواه گفت: به علت فقدان زیرساخت‎های سیاسی و رسانه‌ای، گفت‌وگوهای سازنده و مؤثر‎ از رجال سیاسی در رسانه‎ها حتی رسانه ملی به ندرت تولید می‎شود.

حجت الاسلام مجتبی نامخواه، پژوهشگر و کارشناس سیاسی، در گفت‌وگو با سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به تحلیل گفت‎وگوهای سیاسی با شخصیت‎ها و رجال سیاسی و بازخورد سیاسی و اجتماعی آن در رسانه‎ها اشاره کرد و ابراز داشت: به علت فقدان زیرساخت‎های سیاسی و رسانه‌ای، گفت‌وگوهای سازنده و مؤثر‎ از رجال سیاسی در رسانه‎ها حتی رسانه ملی به ندرت تولید می‎شود و بیشتر این گونه مصاحبه‎ها به یک سخنرانی جانب گرایانه و تهمت گویانه تقلیل یافته و به یک بحران اخلاقی در جامعه تبدیل شده است.

این پژوهشگر حوزوی بیان کرد: مصاحبه های رسانه‎ای برخی مسؤولان و رویه‎های آنان، نشان دهنده این امر است که ما با فقدان زیر ساخت‎های رقابت سیاسی و مشارکت اجتماعی مواجهه هستیم و فقدان زیر ساخت‎ها به مرحله‎ای رسیده که برخی افراد بهره برداری سیاسی دارند و با نیت خوانی دیگران را قضاوت می‎کنند.

وی پیامد افشاگری‎ ناشیانه و غیرمستند را موجب جنجال رسانه‏ ای عنوان کرد و گفت: این نوع جنجال رسانه‎ای موجب خوراک محتوایی برای رسانه‎های معاند است که باعث سیاهنمایی و میدان دادن به ویران طلبان و ایجاد جو روانی علیه نظام خواهد شد؛ بنابراین زیر ساخت صحیح مشارکت سیاسی و اجتماعی، اخلاقی بودن اینگونه رویدادها است.

حجت الاسلام نامخواه، برخی مصاحبه‎ها و افشاگری‎های غیرمستند در رسانه­‎ها را ناقص عنوان کرد و گفت: متأسفانه برخی مصاحبه‎ها سوری است و مطالبه گری صحیح و در راستای اهداف نظام اسلامی دنبال نمی‎شود؛ در صورتی که باید از طرفین دعوا به صورت مستند و مستدل درخواست شود بحث و گفت‌وگو داشته باشند.

حجت الاسلام نامخواه به عدالت خواهی صحیح و افشاگری نادرست اشاره کرد و گفت: پدیده افشاگری رسانه‎های اجتماعی انتقام محور، پارتیزانه و خارج از قاعده است و تنها هدف این فرآیند، گرفتن انتقام است که از ناعدالتی سود برده و دغدغه اقامه قسط و برپایی عدالت جامعه را ندارد.

مدیرکل اداره سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه خواهران ابزار کرد: عدالت خواهی پارتیزانی زمانی رخ می دهد که سازوکارهای رسمی نتواند خواسته های عدالت خواهان جامعه را پاسخگو باشد؛ از این رو زمانی که مطالبه عمومی شفافیت پاسخ نمی‎دهد، برخی از گروه‎ها و افراد در تقابل با ساختار رسمی از فضای شبکه اجتماعی برای افشاگری استفاده می کنند.

وی در ادامه به تقسیم بندی رسانه های کشور پرداخت و گفت: در جامعه دو رسانه وجود دارد که رسانه رسمی شامل رسانه ملی و خبرگزاری ­ها می شود و رسانه های دیگر اعم از کانال ها و فضای مجازی غیر رسمی هستند؛ بدین جهت زمانی که ساختار حقوقی جامعه نتواند عدالت اجتماعی را برقرار کند، نباید بدون ساختار و چارچوب عاقلانه به افشاگری پرداخت؛ بلکه مطالبه گری باید به صورت نظام‎مند انجام گیرد و یک نظام معنایی داشته باشد./998/ت302/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
تا نظام زیرساخت های لازم برای عدالتخواهی(آرمان اصلی انقلاب) را فراهم نکند به عدالتخواهی موجود نمی توان خرده گرفت
2
0