۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۶۶۰۹۹۸
آسمان سرخ، زمین ارغوانی (۲)؛

ژست روشنفکری برای کمرنگ شدن شعائر اسلامی

ژست روشنفکری برای کمرنگ شدن شعائر اسلامی
از بیماری جسمی کرونا که بگذریم به بیماری روحی آن خواهیم رسید که با سوء تدبیر، در جامعه تشکیل اجتماعات دینی و تعظیم شعائر اسلامی کمرنگ شده است.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، هر سال محرم که می‌شود افرادی هستند که با ژست روشنفکری و «ما بیشتر می‌فهمیم!» حرف‌هایی را تکرار می‌کنند و سوالاتی را می‌پرسند: چرا هزینه‌هایی که برای هیأت‌ها خرج می‌شود را به فقرا نمی‌دهید؟

امسال نیز با وجود فراگیر شدن ویروس کرونا سؤالی دیگر می‌پرسند که چه لزومی هست اصلا مجالس عزاداری برگزار شود آن هم در شرایط کرونایی؟

سؤالاتی که کمتر درباره کنار هم ایستادن سلبریتی‌های بدون ماسک در جشن حافظ پرسیده می‌شود و هدفش کمرنگ‌تر کردن "شعائر اسلامی" است.
 
ضامن حیات یک مکتب

مجالس عزا و سوگواری امام حسین(ع) در کنار آن که شور می‌دهد و شعور معرفتی انسان را بالا می‌برد یک شعار اسلامی نیز هست.

شعار و نشان دادن هویت به بیان‌های مختلف کلامی و رفتاری ضامن بقای یک مکتب است. خداوند در سوره طه به حضرت موسی می‌فرماید: «اقم الصلاه لذکری» نماز را به خاطر یاد من اقامه کن.

هشام بن حکم از امام صادق(ع) پرسید: چرا نماز واجب شد، درحالی که هم وقت می‌گیرد و هم انسان را به زحمت می‌اندازد؟ امام فرمود: "پیامبرانی آمدند و مردم را به آیین خود دعوت کردند. عده‌ای هم دین آنان را پذیرفتند، امّا با مرگ آن پیامبران، نام و دین و یاد آن‌ها از میان رفت. خداوند اراده فرمود که اسلام و نام پیامبر اسلام(ص) زنده بماند و این از طریق نماز امکان پذیر است" (علل الشرایع، ج ۲، ص ۱۰)
 
بکاء در مصائب اهل بیت(ع) شاید از آن قبیل مستحباتی باشد که افضل‌ از آن نیست. «حضرت آیت الله بهجت(ره)»

عزاداری برای امام حسین(ع) مثل نماز یک تذکر و یادآوری است. حکایت تنها ماندن امام معصوم و به شهادت رسیدنش توسط افرادی که خودشان امام را دعوت کردند. با این حساب که اشک ریختن طبق روایات سلاح مؤمن است و می‌تواند باعث ایجاد انگیزه و بالا بردن صبر و تحمل شود.

نه تنها درباره نماز، درباره علت نزول قرآن و یکی از وجوه انجام حج نیز به یادآوری و حفظ شعائر اسلامی تاکید شده است. این که حرام است مسلمین شبیه کفار شوند و شکل و قیافه‌شان را بگیرند نیز از همین جهت است که کم کم بین فرهنگ کفر هضم نشوند. از همین جهت بود که مسلمین در زمان پیامبر عمامه خود را تحت الحنک می‌بستند تا جدا باشند.
 
این که مسلمین وقتی به هم می‌رسند سلام می‌کنند و دست می‌دهند یکی دیگر از شعار‌های اسلامی را زنده می‌کنند.
 
سوء تدبیر خطر زندگانی اسلام

حفظ شعائر اسلامی مهم‌ترین کار برای حفظ اصل اسلام است و این است تحلیل جمله امام خمینی(ره) که: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته.»

در پاسخ به سوال اولی که مطرح شد باید گفت: پیامبر اکرم فرمود: «اِنّی لا اَخافُ عَلی اُمَّتِیَ الْفَقْرَ وَ لکِنْ اَخافُ عَلَیْهِمْ سوءَ التَّدْبیرِ» من از فقر بر امت خودم نمی‌ترسم، اما از سوء تدبیر می‌ترسم.
 
انجام شعائر اسلامی هیچ منافاتی با کمک کردن به فقرا ندارد، ترس بزرگ پیامبر از سوء تدبیر است که یکی از نتایج سوء تدبیر فقر است!
 
کمک هیأت مذهبی به فقرا در سراسر کشور

می‌شود همان هیأت‌ها صندوقی برای کمک به نیازمندان تعبیه یا در هزینه‌ها صرفه جویی کنند و بخشی را به فقرا بدهند، اما با ترک شعائر اسلامی و عزاداری باعث نشوند اصل دین کمرنگ و تضعیف شود.

این مدت بیماری کرونا بیش از آن که بیماری جسمانی باشد، بیماری روحی بود و باعث شد شعائر اسلامی و تشکیل جماعت‌های دینی را کمرنگ کند. ان شاء الله طبق پروتکل‌های بهداشتی و احترام به فرمان رهبر انقلاب با حفظ فاصله‌های اجتماعی، استفاده از ماسک و در حد امکان در فضا‌های باز مجالس عزای مولایمان سید الشهدا را برگزار خواهیم کرد./ی704/ق
 
جواد انبارداران
جواد انبارداران
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ر.ن.ر
Iran, Islamic Republic of
۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
احسنت سید جان موفق باشی ^_^
3
0
دوست
Iran, Islamic Republic of
۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
احسنت سید
0
0