۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۲
کد خبر: ۶۶۱۰۲۶
سخنران حرم مطهر رضوی:

ایمان با دروغ جمع نمی‌شود

ایمان با دروغ جمع نمی‌شود
حجت الاسلام شریعتی تبار صدق را خلق خدایی و نبوی بیان کرد و گفت: صدق زیربنای سعادت فرد است و دروغ موجب فقر، فراموشی و خراب شدن ایمان می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم تجلیل و تقدیر از 5 خانواده شهید مدافع حرم سه شنبه شب در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار، سخنران حرم مطهر رضوی در این مراسم آثار راستگویی و مضرات دروغ با توجه به آیات و روایات را تبیین کرد.

وی صدق را خلق خدایی و نبوی بیان و اظهار کرد: خدا صفت صدق و صادق را برای خود قرار داده است، صدق خلق الهی است، قرآن کریم به صدق و راستی و حق و حقیقت توصیف شده است همچنین صفت صدق و صداقت از شاخصه های مهم پیامبران الهی است.

حجت الاسلام شریعتی تبار بیان داشت: امام صادق(ع) می فرماید:« خداوند پیامبر را مبعوث نکرد مگر با صدق حدیث و امانتداری» و در روایت دیگر می فرماید:« اگر می خواهید شخصیت دینی و اسلامی شخص را اندازه گیری کنید به طولانی بودن رکوع و سجود او نگاه نکنید چه بسا این عادت او باشد بلکه به صدق گفتار و امانتداری او نگاه کنید.»

این کارشناس دینی به آثار صدق و کذب اشاره و ابراز کرد: زیربنای سعادت فرد صدق است، همه خوبی ها از قبیل اقامه نماز، ایتای زکات، وفای به عهد، بخشش، کمک به دیگران و وفای به عهد در صداقت جمع  می شود که خداوند در آیه 177 سوره بقره به این امر اشاره داشته است.

وی به نکوهش دروغ در آیات و روایات اشاره و اظهار کرد:امام باقر(ع) می فرماید:« خداوند برای بدی ها قفل هایی قرار داده است که کلید این درب بدی ها شراب خواری بوده و دروغ برتر از شراب خواری است.»، امام عسکری(ع) می فرماید:«همه بدی ها در خانه ای است و کلید این خانه دروغ است.» همچنین خداوند در قرآن می فرماید:« کسانی اهل دروغ هستند که ایمان به آیات خدا ندارد.» بنابراین ایمان با دروغ جمع نمی شود.

حجت الاسلام شریعتی تبار به آثار زیان بار دروغ براساس روایات اشاره و ابراز کرد: اگر در جامعه و خانواده ای دروغ فرهنگ شود، فقر می آورد، دروغ موجب فراموشی می شود، هرگز دروغ گو به مقصد نمی رسد چون نظام هستی براساس صداقت است همچنین دروغ ایمان انسان را خراب می کند.

سخنران حرم مطهر رضوی افزود: امیرالمومنین(ع) می فرماید:«انسان مزه ایمان را نمی چشد مگر به این که دروغ را چه به جدی و چه به شوخی ترک کند.»، دروغ از گناهان کبیره است.

وی در پایان گفت: بیایید در زندگی خود تمرین کنیم، خانواده، جامعه و مسؤولان در نهادینه کردن فرهنگ صداقت نقش آفرین هستند بنابراین در اشاعه این فرهنگ تلاش کنند./864/پ202/ق

امیر خاکراه
ارسال نظرات