۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۶۶۱۰۳۱
استاد حوزه علمیه تبیین کرد؛

جایگاه و نقش رسانه در ایام محرم

جایگاه و نقش رسانه در ایام محرم
حجت الاسلام وکیلی با اشاره به کارکرد رسانه ای اهل بیت امام حسین(ع)، گفت: تعظیم شعائر، به یاد آوری محتوا و زنده نگه داشتن کربلا و مطالبه گری اجتماعی از وظایف رسانه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدحسن وکیلی، استاد حوزه علمیه مشهد شب گذشته در هیأت توئیتری های مشهد که در ساختمان مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی برگزار شد به جایگاه رسانه و نقش رسانه در ایام محرم اشاره کرد.

وی تمرکز و تکرار را از عوامل موثر در عمل دانست و گفت: برای انجام هر گونه فعالیت و کنش گری تنها داشتن علم و آگاهی کفایت نمی کند بلکه نیاز به تمرکز و تذکر است تا عمل و رفتار صورت بگیرد، دین نیز بخشی بر علم و آگاهی و بخشی بر تذکر متمرکز است.

حجت الاسلام وکیلی افزود: تمرکز منشأ های مختلف دارد و تکرار برخورد از آن جمله است، در فضای رسانه ای برای فعال شدن رفتار درشخص تلاش می شود تا با تکرار پیام ها ایجاد تمرکز کنند البته بعد فرامادی در فلسفه رسانه مدرن مورد غفلت قرار گرفته است و پیامبران الهی تمرکز را منحصر به تکرار نمی دانند بلکه تمرکز بسته به بعد فرامادی است که محتوایی را در وجود دیگران متمرکز کند که اثر آن از تکرار بیشتر است.

مدیر مجموعه عرفان و حکمت با تأکید بر اتصال قلبی به خدا و پیامبران الهی در خلق هر اثر و محتوای رسانه ای برای تأثیرگذاری بیشتر، ابراز کرد: در ایجاد تمرکز در قلب دیگران مهمترین فاکتور نیروی قلبی شما است که در دیگران تاثیر می گذارد و در فضای آموزش و رسانه به آگاهی آفرینی و تمرکز توجه می شود که تمرکز دارای دو لایه تکرار و به دل نشستن است و در ادبیات دینی مورد توجه قرارگرفته است و کار اصلی رسانه نیزهمین است.

مدرس مجمع عالی حکمت اسلامی با تأکید بر اهمیت نقش رسانه در مدیریت فکر و اندیشه مردم، گفت: در دنیای امروز مهم این است که انسان فکر دیگری را مدیریت کند تا منشا اثر باشد و برای این منظور نیاز به علم و رسانه است که رسانه ابزار برای مدیریت است، رسانه باید در جهت دهی رفتارها و ایجاد علم، آگاهی و تمرکز حرکت کند تا کار انجام شود.

وی افزود: انتقال پیام و ایجاد تمرکز جمعی از کارهای رسانه است، برای این که کاری تأثیر گذار باشد قبل از تولید اثر قلب خود را با خدا و امام زمان اتصال دهیم چون اثری که از قلب اتصال داده به خدا و انبیا بجوشد با قلبی که خود بجوشد متفاوت است و اثرگذای متفاوتی نیز خواهد داشت.

حجت الاسلام وکیلی کارکرد رسانه ای را از مهمترین جنبه حضور اهل بیت امام حسین(ع) در کربلا بیان و اظهار کرد: حضور مخدرات حرم در کربلا از دو جنبه حکمت الهی و کارکرد رسانه ای مورد توجه است که باید به عنوان شاهدان عینی در محل حضور داشته و در انتقال پیام اثر بخش بودند.

معاون مؤسسه مطالعات راهبردی ادامه داد: اهل کوفه و شام جبهه مخالف بودند اما حضرت زینب با قرائت خطبه ای کوتاه اما تأثیرگذار تحولی در مردم ایجاد کردند که جنبه های رسانه ای آن قسمتی انتقال پیام، قسمتی استفاده از هنر و نفس حضرت است و کاری که حضرت در فضای رسانه انجام داد، نقطه اصلی طهارت حضرت است و حضرت به گونه ای انتقال پیام انجام داد که با جذابیت و تحول آفرینی ملت را تا امروز زنده نگه دارند.

وی به وظیفه رسانه امروز نسبت به عزاداری امام حسین(ع) و واقعه کربلا اشاره و ابراز کرد: تعظیم شعائر، به یاد آوری محتوای کربلا و زنده نگه داشتن کربلا از جمله وظیفه رسانه امروز است همچنین مطالبه گری اجتماعی و پرسشگری در مورد علت ممنوعیت برگزاری عزاداری در فضای باز در عین اطاعت از نظر ستاد کرونا مطابق فرمایش رهبری از وظایف رسانه است چون مطالبه گری و پرسشگری به حق است.

حجت الاسلام وکیلی بیان داشت: در این شرایط مانند گذشته نمی توان عزاداری انجام داد اما باید روش های جایگزین استفاده شده و این همت اصحاب رسانه را می طلبد، ترویج شاخه های عزاداری مانند نصب پرچم در خانه ها و محله ها، رواج روضه های خانگی، تولید و انتشار محتواهای دارای شور و شعور، معرفی جایگاه امام حسین(ع)، معرفی شمر زمانه از جمله کارهایی است که رسانه می تواند به آن ها توجه کند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات