۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۶۶۱۰۷۷
نماینده ولی فقیه در کرمانشاه:

صلح و سازش در اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد

صلح و سازش در اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد
آیت الله علما گفت: صلح و سازش که تا این اندازه مورد تاکید و توجه اسلام و بزرگان دین است بدون شک جایگاه ویژه‌ای دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا در کرمانشاه، آیت‌الله «مصطفی علما» در دومین همایش طلایه داران صلح ویژه شهرستان های شرقی استان کرمانشاه با حضور مسؤولان ارشد اجرایی و قضایی با اشاره به اهمیت موضوع مصالحه و اصلاح ذات البین، افزود: وقتی حضرت علی (ع) در آن لحظه آخر با فرق شکافته به موضوع اصلاح ذات البین توصیه می کند نشان می دهد تا چه اندازه این موضوع مهم و ارزشمند است و یقینا هر کسی در این زمینه گامی بردارد مفتخر به این افتخار می شود.

وی یادآوری کرد: در نظام اسلامی هر تلاشی هر چند کوچک و کوتاه دارای ثواب است بنابراین ایجاد صلح و سازش که تا این اندازه مورد تاکید و توجه اسلام و بزرگان دین است بدون شک جایگاه ویژه‌ای دارد تا جایی که می شود گفت کمتر عملی هم سنگ آن می باشد.

آیت‌الله علما در ادامه به همه مسؤولان توصیه و تاکید کرد تا در رفع مشکلات مردم تلاش کنند و اختلاف بین آنها را به دوستی و مودت که مورد تاکید دین مبین اسلام نیز است، ختم کنند.

نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نزدیکی ماه محرم الحرام یادآوری کرد؛ روضه برکت زندگی است و به فرموده حضرت امام خمینی (ره) هرچه داریم از تاسوعا و عاشوراست اما امسال نیز با توجه به شرایط خاص این بیماری موظفیم براساس پروتکل های بهداشتی عمل کنیم کما اینکه توصیه رهبری معظم انقلاب نیز همین است.

وی تصریح کرد: آمدن رسل، کتب آسمانی، تاسوعا، عاشورا همه برای تربیت ما انسان هاست تا به شیوه خدایی و انسانی عمل کنیم. قرآن باید در ما انسان ها پیاده شود و در این صورت است که جامعه‌ای انسانی و اسلامی شکل می‌گیرد.

در ادامه این همایش رییس کل دادگستری استان کرمانشاه نیز به موضوع همایش از سه دیدگاه اهل بیت؛ بیانیه گام دوم انقلاب و سیاست‌های حبس زدایی رییس قوه‌ قضاییه پرداخت و گفت: در نگاه و نظر اهل بیت مجازات اصل نیست بلکه یک استثناست بنابراین وظیفه داریم مصالحه را قبل از مجازات مدنظر قرار دهیم.

پرویز توسلی‌زاده اضافه کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب نیز بحث عدالت پررنگ دیده شده است و ما معتقدیم بهترین راه تحقق عدالت گذشت است.

رییس کل دادگستری ادامه داد همانگونه که بارها از سوی رییس قوه‌ قضاییه بیان شده است حبس را باید برای جرایم مهمه قرار دهیم و سازش را در اولویت قرار دهیم.

وی یادآوری کرد به فرموده مقام معظم رهبری وظیفه داریم در دستگاه قضایی کار و زندگی را برای مردم آسان کنیم و ما نیز پیرو همین فرموده و بنا به سیاست های رییس قوه قضاییه به جد دنبال همین موضوع هستیم و بنا داریم از ظرفیت های مردمی و سرمایه های اجتماعی استفاده کنیم و اختلافات و به تبع آن مجازات را کاهش دهیم.

رییس شورای قضایی استان تاکید کرد بنا داریم مصالحه را که از اولویت‌های اساسی کار ماست در استان تا جایی که ممکن است بسط دهیم و در این راه از ظرفیت مردم و مسوولین بهره مند شویم و با تمام وجود این شیوه را پیگیری و پشتیبانی می کنیم.

توسلی‌زاده در ادامه سخنان خود با اشاره به هزینه های جرم اعم از اقتصادی، اجتماعی یادآور شد افراد باید از ارتکاب جرم بپرهیزند و خواست ما از همه هم استانی‌های شریف نیز همین هست که از ارتکاب جرم بپرهیزند و اختلافات را به سازش بکشانند و از ظرفیت ریش سفیدان و بزرگان استفاده کنند و تا جایی که ممکن است مشکلات را به دادگستری نکشانند چرا که ما باید وقت و انرژی خود را برای جرائم مهمه بگذاریم و از همین جا به مرتکبین این جرایم هشدار می دهیم دستگاه قضایی به شدت با آنها برخورد خواهد کرد.

در ادامه این مراسم از یکی از مادران که فرزندش به قتل رسیده بود و گذشت را بر قصاص ترجیح داده بود تجلیل به عمل آمد.

تجلیل از خانواده های شهدای شهرستان صحنه از دیگر برنامه های این همایش بود./1400/د102/ب1

ارسال نظرات