۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۶۶۱۰۸۶

چاپ کتاب معانی دو خطبه حضرت زهرا در آستان قدس عباسی

چاپ کتاب معانی دو خطبه حضرت زهرا در آستان قدس عباسی
مرکز اندیشه و نوآوری وابسته به بخش امور فکری و فرهنگی آستان قدس عباسی کتابی تحت عنوان «کشف الغطاء عن معانی خطبتَیْ الزهراء علیها السلام» منتشر کرد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مرکز اندیشه و نوآوری وابسته به بخش امور فکری و فرهنگی آستان قدس عباسی دستاورد علمی جدیدی تحت عنوان «كشف الغطاء عن معاني خطبتَيْ الزهراء -عليها السلام- توثيقاً وشرحاً وإعراباً؛ معانی دو خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها – شرح، مستند و اعراب» را منتشر کرد.

كريم حسين ناصح، مولف کتاب و مشاور علمی مرکز بین المللی مطالعات العمید گفت، این کتاب تالیف دیگر وی از دو خطبه حضرت فاطمه (علیها السلام) پس از صدور کتاب نخست با عنوان(فيضة النفس.. دراسة نصيّة عربيّة في ضوء لسانيّات النصّ) است.

وی رویکرد خود در این کتاب را استنباط و تحلیل متون و بهره گیری از روایات معدودى عنوان كرد و گفت، در این کتاب به متون آیات کریم، احادیث نبوی و احادیث ائمه معصومین (علیهم السلام) برای کشف ابعادی از حیات حضرت زهرا (علیها السلام) رجوع نموده است زیرا تکیه نمودن به جزئیات زندگی ایشان که در روایات تاریخی آمده چیزی جدیدی را از سوی محقق به همراه ندارد. پس متون هستند كه درباره رویدادها سخن می گویند.

به گفته وی، فصل اول به مستندنگاری دو خطبه از برخی کتب که آنها را تدوین کرده و نیز بیان وجوه اختلافی روایات در کتب و تکیه بر حاشیه ها در اين زمينه اختصاص یافته است.

ناصح گفت، پس از پایان مستند نگاری دو خطبه، شرح آنها در فصل دوم را با تکیه بر فهم و درک و فرهنگ لغوی خود و با استعانت از قدیمی ترین معجم ها نظیر کتاب العین تالیف خلیل بن احمد الفراهیدی و بدون نگاه افکندن به شرح دیگری آغاز کرده است تا بر شرح وی و هدایت نظراتش در تفسیر متن به سمت شارح تاثیر نگذارد. وی همچنین به متون قرآنی و سخنان ائمه معصومین (علیهم السلام) استناد نموده است.

ناصح افزود، در فصل سوم اقدام به نقش و اعراب گذاری دو متن نموده و تلاش كرده تا آرای نحوی مذکور در کتب خود به ویژه درباره حذف، مصدر مؤول و اعراب جملات را در آن بگنجاند.

ناصح اظهار داشت، در خاتمه این کتاب نیز چکیده مهمترین نکاتی که جویندگان در این کتاب به آن دست می یابند بیان شده است./826/د102/ق

ارسال نظرات