۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۶۶۱۱۳۱
عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی مطرح کرد؛

سرمایه‌های معنوی و اجتماعی ضامن بقای نظام اسلامی

سرمایه‌های معنوی و اجتماعی ضامن بقای نظام اسلامی
حجت الاسلام جمالی به درگیری تمدن دینی با تمدن لیبرالی گفت: اگر سرمایه‌های معنوی و اعتماد اجتماعی از بین برود حکومت اسلامی خدشه‎دار خواهد شد.

حجت الاسلام مصطفی جمالی، عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به هجمه‎های مادی و معنوی دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: باید مراقب مکر دشمن باشیم و به دفاع بسنده نکنیم؛ بلکه باید ما هم در برابر دشمن، تهاجم داشته باشیم.

وی با تأکید بر مقابله با حیله‌های دشمن خاطرنشان کرد: یکی از ابزارهای اساسی در شکل‎گیری پیشرفت جامعه، سرمایه‎های معنوی اجتماعی، علاقه مردم به نظام اسلامی و سرمایه‎های انقلاب است.

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به دستاوردهای حکومت اسلامی ایران ابراز داشت: تحقق حکومت اسلامی آرزوی همه‌ فقهای شیعه و ائمه اطهار(ع) بوده و بلوغی که در جامعه شیعه ایجاد شده در سایه هدایت ائمه معصومین(ع) و ولایت ایشان در جامعه مؤمنین صورت پذیرفته است.

وی با اشاره به اهمیت عزاداری محرم در جامعه اسلامی بیان کرد: انقلاب اسلامی محصول سرمایه‎های معنوی و اجتماعی است و انقلاب اسلامی بنا دارد در جهت آرمان شیعه در تحقق عدالت جهانی، تمدن نوینی در دنیای امروز شکل دهد، دشمن به دنبال از بین بردن سرمایه‎های معنوی و اجتماعی در جامعه اسلامی است و باید دانست که این سرمایه‎ها تنها در سایه تولی و تبری به وجود می‌آید.

حجت الاسلام جمالی، اساس جامعه را سرمایه‎های معنوی و اجتماعی عنوان کرد و گفت: تحقق سرمایه‎های معنوی و اجتماعی در سایه ایمان به خدا و در جامعه توحیدی فراهم می شود و در نظامات مادی این سرمایه‎ها به صورت عادی و طبیعی وجود ندارد و در برخی زمینه‎ها مثل اعتماد اجتماعی به شکل قهری و با قرارد و قانون صورت می گیرد.

حجت الاسلام جمالی افزود: باید دانست که در جامعه مادی، اصل بر عدم اعتماد است؛ چرا که اصالت با لذت جویی انسان است؛ چون انسان مادی گرا، اعتقادی به آخرت و تقرب به خدا ندارد؛ بنابراین اساس جامعه غربی بر بی‌اعتمادی و دنیاطلبی بنا شده است.

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به بی اعتمادی و فقدان سرمایه‎های معنوی و اجتماعی در جامعه غرب گفت: در دنیای غرب، انسان‌ها به حیوان ها بیشتر از همنوع خودشان اعتماد دارند؛ بنابراین اصالت فرد و اصالت لذت که همواره بنیان دنیای غرب بر آن استوار بوده، ضد فرهنگ معنویت در اجتماع است.

وی درباره جامعه توحیدی توضیح داد و گفت: در جامعه توحیدی انسان‌ها همنوع خود را عیال خدا تلقی می‌کنند و راه رسیدن به خدا را کمک به خلق خدا می‌دانند؛ بنیان جامعه اسلامی بر اخوت میان مؤمنان و محبتی که ولی خدا به امت خودش دارد، استوار شده که این بنیان همواره اعتماد ساز است.  

 حجت الاسلام جمالی به انقلاب اسلامی اشاره کرد و بیان کرد: انقلاب اسلامی بزرگترین حادثه تاریخی پس از بعثت نبی مکرم اسلام(ص) و حیات انسان دویست و پنجاه ساله در طول تاریخ است.

وی با اشاره به درگیری تمدن دینی با تمدن لیبرالی تصریح کرد: طواغیت و سردمداران استکبار قصد دارند انقلاب اسلامی را ناکارآمد نشان دهند و بنیان اعتماد اجتماعی را در جامعه اسلامی سست کنند که اگر سرمایه‌های معنوی و اعتماد اجتماعی از بین برود حکومت اسلامی خدشه‎دار خواهد شد./990/ت302/ق

ارسال نظرات