۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۶۶۱۱۷۲
مسؤول دفتر مدیر حوزه علمیه همدان:

درد بزرگ ما در کشور، نبود متولی خاص برای مسجد است

درد بزرگ ما در کشور، نبود متولی خاص برای مسجد است
مسؤول دفتر مدیر حوزه علمیه همدان گفت: یک درد بزرگی که ما در کشورمان داریم این است که مسجد یک متولی خاص، ویژه و مستقل ندارد.

حجت الاسلام عباس موسیوند؛ مسؤول دفتر مدیر حوزه علمیه همدان، در گفت‏ و‏ گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، در آستانه روز جهانی مسجد به تبیین جایگاه مسجد در جامعه اسلامی پرداخت.

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: متاسفانه در برهه زمانی پس از جنگ تحمیلی آنطور که باید از اهمیت مساجد برای مردم گفته نشد و به همین دلیل جایگاه اصلی مسجد نیز برای بسیاری شناحته نشده است.

مسؤول دفتر مدیر حوزه علمیه همدان ابراز داشت: یک درد بزرگی که ما در کشورمان داریم این است که مسجد یک متولی خاص، ویژه و مستقل ندارد و این بزرگترین مشکل مساجد است.

وی تصریح کرد: نهادهای زیادی اعم از وزارت ارشاد اسلامی، اداره اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و... در امور مساجد فعالیت دارند و هر یک خود را متولی مسجد می دانند، اما ما نیاز به یک نهاد مستقل مانند برخی کشورهای اسلامی داریم که به امور مساجد سر و سامان بدهد.

حجت الاسلام موسیوند ادامه داد: شما اگر از هر یک از این نهادهای مرتبط با  امر مسجد بپرسید چرا فلان مشکل وجود دارد، می گویند چون اداره دیگر مقصر است از این رو وحدت کلام در امور مساجد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه نبود امکانات مالی یکی دیگر از مشکلات مساجد است، مطرح کرد: وقتی مسجد استقلال مالی و توان مالی برای انجام امور خود را ندارد، ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم این مسجد محور باشد و برنامه های خاصی اجرا کند.

این کارشناس امور دینی روند امروزه ساخت مساجد را امیدوار کننده تر از قبل دانست و اظهار داشت: امروزه برای ساخت بسیاری مساجد توسط افراد، تدابیری در نظر گرفته می شود که مسجد راهی برای کسب درآمد، برای اجرای برنامه های خود را داشته باشد.

حجت الاسلام موسیوند با تاکید بر تبلیغ و تبیین جایگاه مسجد برای مردم، عنوان کرد: ما باید به واسطه صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه، جایگاه بزرگ و پر اهمیت مسجد را برای اقشار مختلف تبیین کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه مسجد باید پناهگاه مردم در زمینه های مختلف باشد، بیان کرد: در بحث انتخاب هیئت امنا صرف اینکه فردی پیشکسوت است، نباید در هیئت امنا قرار بگیرد، بلکه باید اعضای هیئت امنا افرادی خوش برخورد، عالم و خوش فکر، مومن و معتمد باشند.

این استاد حوزه در پایان با تمجید از طرح های مختلف اجرا شده در مساجد مانند طرح حل مشکلات و معضلات مردم و  طرح کمک های مومنانه، گفت: این چنین فعالیت هایی ثمره بسیار زیادی برای مساجد دارد و سبب می شود مسجد به جایگاه اصلی خود که ملجأ و پناهگاه بودن است، برسد./1403/ت310/ب1

ارسال نظرات