۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۶۶۱۲۱۱
استاد حوزه علمیه و دانشگاه:

رفتار قانون‌مند و مستظهر به حدود شرعی و اخلاقی لازمه امربه‌معروف است

رفتار قانون‌مند و مستظهر به حدود شرعی و اخلاقی لازمه امربه‌معروف است
خراسان جنوبی - حجت‌الاسلام مکرمی گفت: رفتار منطقی، قانونمند و مستظهر به حدود شرعی و اخلاقی از شاخصه‌های امربه‌معروف و نهی از منکر است.

حجت‌الاسلام مهدی مکرمی، استاد حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، با گرامیداشت هفته احیای امربه‌معروف و نهی از منکر به تبیین این فریضه الهی پرداخت و اظهار کرد: درباره شرایط امربه‌معروف و ناهی از منکر گفته‌اند که وی باید معروف و منکر را چنانچه که باید؛ بشناسد و به آن اِشراف داشته باشد وگرنه ممکن است در تشخیص منکر یا معروف دچار تشخیص غلط یا ناقص شود و آنگاه است که خسارات این نوع امر و نهی بیشتر خواهد شد.

وی افزود: امربه‌معروف و نهی از منکر یک موضوع چندوجهی و ذوابعاد بوده و امربه‌معروف و نهی از منکر فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، امربه‌معروف و نهی از منکر در توزیع مسؤولیت‌دهی و مسؤولیت‌پذیری و بهره‌گیری از امکانات و... را شامل می‌شود.

حجت‌الاسلام مکرمی با بیان اینکه اشراف عالمانه به این موضوع از لوازم اولیه امربه‌معروف و نهی از منکر است، اظهار کرد: علاوه بر این یکی از مهم‌ترین لوازم نصیحت و امربه‌معروف و نهی از منکر و دعوت به خیر و بازداشتن از شرّ و گناه، دلسوزی و شفقت است.

وی افزود: زمانی سخن و امربه‌معروف و نهی از منکر اثر خواهد گذاشت که مخاطب امر و نهی ما، دلسوزی ما را پذیرفته باشد یا از کلام و رفتار ما این ویژگی را درک کند. طبیعی است امربه‌معروف و نهی از منکر پرخاشگرانه بدون دلیل لازم و افشاگرانه بدون توجه به لوازم آن راه به جایی نخواهد برد.

حجت‌الاسلام مکرمی ادامه داد: به همین خاطر است که امربه‌معروف و نهی از منکر دلسوزانه و مشفقانه به‌عنوان یک لازمه اجتناب‌ناپذیر در این عرصه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عقلانیت، لازمه دیگر امربه‌معروف و نهی از منکر است، گفت: سه عنصر مواجهه منطقی و مستند، برخورد قانون‌مدارانه و مستظهر به حدود شرعی و رعایت حریم‌های اخلاق اجتماعی و فردی از مهم‌ترین شاخصه‌های امربه‌معروف و نهی از منکر هستند.

حجت‌الاسلام مکرمی اظهار کرد: افزون بر این بصیرت و شناخت دقیق وظیفه لازمه اجرای وظیفه مقدس امربه‌معروف و نهی از منکر است.

وی با تأکید بر نگاه آسیب‌شناسانه به حرکت‌های انجام شده توسط خود و دیگر افراد و گروه‌ها در عرصه امربه‌معروف و نهی از منکر، اضافه کرد: باید نسبت به بررسی نقادانه اشتباهات و نقص‌های حرکت‌ها و فعالیت‌های عرصه امربه‌معروف و نهی از منکر و پذیرش متواضعانه نقدهای درست اهتمام لازم صورت گیرد./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات