۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
کد خبر: ۶۶۱۲۷۵
حجت الاسلام میرزامحمدی:

رهبر معظم انقلاب و مراجع فتنه "دوگانگی دین و عقل" را خنثی کردند

رهبر معظم انقلاب و مراجع فتنه
استاد حوزه به تأکید ائمه معصومین(ع) بر عقل مداری اشاره کرد و گفت: برخی در سایه کرونا مطرح کردند که دین با عقل منافات دارد، در حالی که دین با عقل هیچگونه ستیزی ندارد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد میرزامحمدی استاد حوزه علمیه قم  در نخستین شب عزاداری ماه محرم هیأت رزمندگان اسلام که در جوار گلزار شهدای قم برگزار شد، یکی از مهم ترین امتیازات مکتب تشیع را تکیه بر نعمت عقل دانست و گفت: تفکر شیعی بر مدار عقل عمل می کند و برای این نعمت الهی اهمیت ویژه ای قائل شده است.

وی با اشاره به جایگاه والای عقل در آینه آیات و روایات، ادامه داد: انبیای الهی به صورت سلسله وار آمدند تا نعمت عقل را در وجود بشریت شکوفا کنند، از این جهت باید گفت بر اساس تعالیم وحیانی و انبیا و اوصیای الهی عقل و وحی هیچ منافاتی با یکدیگر ندارند.

حجت الاسلام میرزامحمدی با بیان اینکه اگر عقل در سایه تعالیم وحیانی شکوفا نشود منحرف خواهد شد، خاطرنشان کرد: عقلی که در سایه دین شکوفا نشود، هیچگاه نورانیت نخواهد داشت، بلکه از آن در راستای مکر و حیله و شیطنت استفاده خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم با قرائت روایت نورانی «لا دین لمن لا عقل له» به تأکید ائمه معصومین(ع) بر عقل مداری اشاره و بیان کرد: برخی در سایه ویروس منحوس کرونا مطرح کردند که دین با عقل منافات دارد، در حالی که اینگونه نیست و دین با عقل هیچگونه ستیزی ندارد و همواره مورد توصیه انبیا و اوصیای الهی قرار داشته است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید فتنه کسانی را که می خواستند به بهانه کرونا میان دین و عقل دوگانگی ایجاد کنند را خنثی ساختند، مطرح کرد: دین آمده است تا عقل را شکوفا ساخته و انسان را از این طریق به قرب الهی برساند.

حجت الاسلام میرزامحمدی با اشاره به اینکه هیچ عملی در اسلام بدون رعایت عقل مداری اعتبار ندارد، عنوان کرد: بر اساس روایات، اگر عقل کسی بر شهوات نفسانی اش غلبه کند، جایگاهش از ملائکه درگاه الهی نیز بالاتر خواهد بود.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با بیان اینکه عقل در سایه ادب شکوفا می شود، ابراز کرد: عقلی که همه کارهای انسان باید بر اساس آن باشد، جز در سایه رعایت آداب دینی شکوفا نمی شود؛ انسانی که ادب نداشته باشد هیچگاه بر اساس عقل عمل نمی کند.

وی با اشاره به اینکه ما باید آداب عزاداری ماه محرم را رعایت کنیم، دستورالعمل های اهل بیت(ع) برای اقامه عزای محرم را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: ماه محرم نسبت به ماه های قمری دیگر حرمت ویژه ای دارد و ما باید نسبت به آداب این ماه توجه داشته باشیم؛ احیا گرفتن در شب نخست ماه محرم، اقامه نماز، تلاوت قرآن کریم، صدقه دادن، معرفت افزایی، روزه گرفتن در دهه نخست ماه محرم به جز روز عاشورا از جمله آداب ماه محرم است.

حجت الاسلام میرزامحمدی با تأکید بر ضرورت قرائت قرآن در مراسم های عزاداری گفت: اشتغال به عزاداری نباید مانع توجه هیأتی ها به قرآن کریم شود؛ عزاداران حسینی باید با تأسی به سالار شهیدان حضرت سیدالشهدا(ع) به قرائت، تفکر و تدبیر قرآن کریم اهتمام ویژه داشته باشند./841/پ202/ق

ارسال نظرات