۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۵
کد خبر: ۶۶۱۳۱۰
دبیرجامعه روحانیت کاشان:

روضه خوانی‌های سنتی خانگی احیاء شود

روضه خوانی‌های سنتی خانگی احیاء شود
اصفهان ـ حجت الاسلام شاه فضل گفت: در شرایط کنونی می‌توان روضه خوانی‌های سنتی خانگی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی احیاء کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام شاه فضل جمعه شب در مراسم عزاداری که در آستان مقدس امامزاده ابراهیم فین کاشان گفت: ماه محرم امسال متفاوت از سال‌های قبل برگزارمی شود و مراسم‌های ماه رمضان، حج و عید غدیر و قربان تحت الشعاع ویروس منحوس کرونا است و ماه محرم نیز از این قائده مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه خداوند ما را در محرم امسال با این ویروس منحوس امتحان می‌کند افزود: امسال همه مردم جامعه از این ویروس منحوس در هراس و نگران هستند و ترس یکی از ابزاری است که خداوند انسان با آن امتحان می‌کند تا ببیند وقتی پای ترس در میان باشد مردم با محرم و عاشورا و عزای امام حسین چه رفتاری خواهند داشت.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه امسال تعداد زیادی به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند، گفت: خداوند ما را با ترس از کرونا امتحان می‌کند تا مشخص شود نسبت به عزاداری امام حسین (ع) چگونه برخورد خواهیم کرد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان با تأکید بر اینکه دستورالعمل‌های بهداشتی نباید نادیده گرفته شود و نسبت به خطر ویروس کرونا نباید بی تفاوت بود، گفت: اینگونه تصور نشود که با حضور در عزاداری امام حسین از خطر ویروس کرونا در امان خواهیم بود، چرا که اگر نسبت به نکات بهداشتی بی توجه باشیم حتی اگر در خانه خدا هم که باشیم، گرفتار ویروس کرونا خواهیم شد.

حجت الاسلام شاه فضل به لزوم رعایت تمامی نکات بهداشتی اشاره کرد و گفت: این تفکر اشتباهی است که می‌شود با حضور در مسجد و مجلس عزاداری از ابتلای به ویروس کرونا در امان خواهیم بود.

وی افزود: امسال نیاز به تغییراتی در شیوه عزاداری ماه محرم و حضور در مراسم‌های عزداری است، چرا که خداوند ما با برگزاری و یا عدم برگزاری عزاداری‌ها امتحان می‌کند که اگر امکان برگزاری عزاداری نباشد، عزاداری را تعطیل یا راهکار جدیدی برای برگزاری آن خواهیم داشت.

وی با اشاره به اعلام تعطیلی عزاداری محرم امسال از سوی برخی از هیئات مذهبی کاشان، گفت: ضرورتی بر تعطیلی عزاداری‌های محرم امسال نیست، چرا که عزاداری‌ها را می‌توان با جمعیت کمتر و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کرد.

به گفته وی عزای امام حسین (ع) در شرایط جدید کرونایی امسال باید در قالب جدید و سبک و سیاق نو برگزار شود وهیچ مانعی نباید منجر تعطیلی عزاداری امام حسین (ع) شود.

دبیر جامعه روحانیت کاشان نصب پارچه و پرچم مشکی درب منازل و بر روی وسیله نقلیه و پوشیدن لباس مشکی را از حداقل‌های عزاداری محرم و نشانه ارادت به امام حسین (ع) دانست.

وی ادامه داد: اگر امسال مانند سال‌های گذشته امکان حضور در عزاداری و استفاده از حکمت و فلسفه قیام امام حسین (ع) وجود ندارد، می‌توان از تلویزیون در منزل و یا رادیو خودرو از عزاداری‌ها به صورت غیر حضوری در فضای مجازی استفاده کرد.

حجت الاسلام شاه فضل استفاده از فضای مجازی و بهره مندی از سخنران مطرح و توانا و همچنین احیای عزاداری‌های سنتی خانگی را از دیگر راهکار‌های استفاده از عزاداری محرم امسال اعلام کرد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان به برگزاری روضه خوانی‌های سنتی خانگی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید و عنوان کرد: در شرایط کنونی می‌توان روضه خوانی‌های سنتی خانگی را احیاء کرد.

وی همچنین اختصاص هزینه‌های پذیرایی از عزاداران حسینی به نیازمندان به صورت بسته بندی نذری امام حسین (ع) را یکی دیگر از تغییرات در برگزاری عزاداری‌های امسال اعلام کرد.

به گفته وی اگر امسال امکان برگزاری مراسم‌های عزاداری امام حسین (ع) در ماه محرم وجود ندارد، هیئات مذهبی نذورات خود در قالب کمک‌های مومنانه به نیازمندان ساکن در همان محل عزاداری اختصاص بدهند./۱۳۰۷/پ202/ف
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات