۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۶۶۱۴۲۰
تولیت مدرسه علمیه مروی مطرح کرد؛

اسقرار حاکمیت الهی در جامعه؛ فلسفه قیام عاشورا

اسقرار حاکمیت الهی در جامعه؛ فلسفه قیام عاشورا
آیت‌الله تحریری با بیان اینکه فلسفه استقرار حاکمیت الهی نفی طاغوت و باطل است، گفت: امام حسین(ع) قیام کردند تا حاکمیت الهی در جامعه اسلامی جاری شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، عصر امروز در این مدرسه علمیه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: حسین زینت آسمان و زمین است.

وی افزود: مراد از این کلام زینت مادی نیست بلکه زینت معنوی و حقیقی است حقیقتی که همه مخلوقات برای آن خلق شدند.

آیت‌الله تحریری با بیان اینکه همه انبیای الهی و ادیان آسمانی برای برپایی این زینت حقیقی آمدند، عنوان کرد: قرآن کریم می‌فرماید ما آسمان دنیا را به زینت ستارگان مزین کردیم؛ ستارگان زینت دنیایی هستند.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: وقتی آدمی به عجایب عالم هستی می‌نگرد شگفت‌زده می‌شود، اما زینت حقیقی آن است که انسان ربط موجودات را با خداوند متعال درک کند و به‌ غایت خلقت توجه داشته باشد و در جهت تحقق آن غایت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه انسان به‌صورت فطری به‌سوی زینت کشش دارد، گفت: مقصود از زینت آن کیفیتی است که انسان را به خود جلب می‌کند تا فعالیت‌هایش با آن کیفیت خاص انجام شود؛ انسان به‌واسطه آن زینت حقیقی است که به‌سوی دین حرکت می‌کند، راهنمایان دین الهی را می‌شناسد و هدایت می‌شود.

آیت‌الله تحریری با بیان اینکه همه موجودات بر اساس آن زینت حقیقی آفریده شدند، گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند حسین چراغ هدایت است که در طرف راست عرش الهی ثبت ‌شده است؛ در این کلام مراد از عرش مکان نیست بلکه مقصود جایگاه حاکمیت الهی است.

تولیت مدرسه علمیه مروی با تأکید بر اینکه خداوند زمامدار عالم هستی است، خاطرنشان کرد: خدای متعال حاکمیت خودش را در همه شئون عالم هستی به‌واسطه وسائط بروز می‌دهد؛ قرآن کریم از این وسائط به‌عنوان حاملان عرش یاد می‌کند و می‌فرماید حاملان عرش برای مؤمنان استغفار می‌کنند.

وی افزود: شخصیت امام حسین(ع) زینت آسمان و زمین است زیرا حرکت ایشان حرکتی در تحقق حاکمیت حق بود و ایشان در این جهت از هیچ‌چیزی دریغ نکردند؛ حاکمیت خداوند در زندگی انسانی یک حاکمیت خاص است که با جاری شدن در زندگی بشری حاکمیت باطل و طاغوت نفی می‌شود./813/پ202/ق

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات