۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۶۶۱۴۳۶
حجت الاسلام رهدار:

فمینیسم برخاسته از نگاه مادی‌گرایانه است

فمینیسم برخاسته از نگاه مادی‌گرایانه است
اصفهان ـ رییس مؤسسه فتوح اندیشه گفت: اسلام ملاک را جنسیت نمی‌داند بلکه اصل موضوعه در اسلام تقوا است، نگاه فمینیستی حاصل مادی‌گرایی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام احمد رهدار، رییس مؤسسه فتوح اندیشه شب گذشته در هیأت انصارالحسین(ع) مجموعه فرهنگی شهید آیت الله بهشتی اصفهان، با بیان اینکه خداوند جهان را بر پایه نظام احسن آفریده است، گفت: در این نظام آفرینش یک تفاوت مشهود وجود دارد که در میان آدمیان، حیوانات و جمادات وجود دارد، در کنار آن یک تنوع را هم شاهد هستیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دو چیز تفسیر از این تفاوت‌ها و تنوع‌ها را به انحراف کشیده، یعنی به دو علت درک و تفسیر انسان‌ها از این تنوع و تفاوت یکسان نبوده است، نخستین علت این است که اذهان ما یکسان نیست، بعضی از ما باهوش هستیم بعضی عمیق هستیم اما بعضی به این صورت نیست و این مسائل بر نوع فهم ما از هستی اثرگذار است و نمی توان انتظار داشت همه آدمها هستی را یکسان درک کرده باشند.

حجت الاسلام رهدار با اشاره به ارائه بهترین تفسیر از عالم هستی در متون دینی، تصریح کرد: انبیاء بهترین تفسیر را از عالم هستی برای ما آورده‌اند و البته همین موضوع نیز باعث تفاسیر مختلف از این تفاوت و تنوع می‌شود، چرا که متون دینی به نحوی هستند که هر کسی نمی‌تواند بطن آنها را به درستی درک کند، کتاب‌های دینی مجمل هستند و اینطور نیست که چند جلدی باشد و تفسیر شده ارائه شود.                           

اختیار انسان گاهی مانع فهم حقیقت می‌شود

رییس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه دین اسلام به عنوان کاملترین دین کتابی آسمانی و یک جلدی دارد، اظهار کرد: خداوند همه چیز را در این کتاب به صورت مجمل اما بدون ابهام آورده است، قرآن کریم بطن های مختلفی دارد، برای فهم عموم یک ظاهری دارد و برای اهل فهم بطن و لایه‌هایی دارد و هرچه انسان بیشتر رشد کند می‌تواند این بطن ها را به استنطاق در بیاورد و هرکسی به اندازه ظرفیت‌های ادراکی متفاوت خود فهم متفاوتی از این بطون دارد.

وی ادامه داد: دومین عامل تفاوت ادراک از تنوع و تفاوت‌ها در آفرینش، وجود اختیار در انسان است، اختیار باعث می‌شود افراد بتوانند حتی وقتی مطلبی را درست می‌فهمند آن را به دیگران غلط ارائه دهند و یا حتی برای خودشان برداشت غلط ارائه دهند، ما همیشه مطابق علم خود عمل نمی کنیم، گاهی خلاف علمی که داریم عمل می‌کنیم، گاهی با وجود اینکه می‌دانیم درست و غلط چیست اما به دلایلی نظیر حب جاه و حب نفس مسیر غلط را انتخاب می‌کنیم.

حجت الاسلام رهدار علم را یکی از عوامل جهت دهی به عمل انسان عنوان کرد و گفت: اختیار به ما اجازه می‌دهد گاهی برخلاف علم خود عمل کنیم، انبیاء تلاش کرده اند ناب ترین فهم از دین را به ما ارائه دهند، اما بعضی به دلیل فهم غلط از مسائل جور دیگری عمل می‌کنند و بعضی نیز درست می‌فهمند اما به دلایلی غیر از علم غلط عمل می‌کنند، این موضوع نیز باعث انحراف در تألیف تفاسیر دینی می‌شود و این موضوع از زمان حضرت آدم تا به امروز بوده است.

در عصر جدید انسان خود را خدا پنداشته است

رییس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه در اعصار گذشته انسان‌ها خیال می‌کردند چندین خدا وجود دارد و انسان فرع بر آفرینش است، تصریح کرد: در عصر جدید انسان خود را خدا پنداشت و به جای خدا نشست و اصل در هستی انسان شد و حتی خدا به تبع خواست انسان معنا پیدا می‌کرد، تا پیش از دوره جدید پرسش ما از زاویه نیاز ما به دین مطرح می‌شد یعنی چون نیاز داریم و فرع در آفرینش هستیم به سراغ دین می‌رفتیم.

وی ادامه داد: در دوره جدید چون انسان خود را خدا دانست پرسش او از دین این بود که چه چیزی برای من دارد، تا پیش از این اضطرار بشر از دین مطرح بود اما در عصر جدید انتظار بشر از دین مطرح است، یعنی دیگر فکر نمی‌کنیم ما نیاز به دین داریم و برای نجات باید به سمت دین برویم، بلکه در دوره جدید ما خود را غریق و نیازمند ناجی نمی‌بینیم، اما انسان محوری و انتظار داشتن از دین مانند انسان غریقی است که برای ناجی خود ناز می‌کند، در دوره جدید انسان مقابل خدا ایستاده و خداوند را از زندگی خود حذف کرده است.

حجت الاسلام رهدار، با اشاره به گسترش انسان محوری و هیومنیسم در جهان در عصر حاضر، اظهار کرد: طبیعی است که وقتی از خدا محوری به انسان محوری برسیم، نظام ارزشی جهان تغییر خواهد کرد، یکی از این منطق‌ها و نظام‌ها موضوع جنسیت بود، تفسیری از این که نسبت زن و مرد باید به چه صورت باشد، این آرایش را دوره جدید بهم زده است، در غرب این آرایش با انگیزه‌های اقتصادی بهم خورد، کارخانه‌ها آمدند، نیاز به کارگر داشتند و منطق سرمایه داری اقتضا می‌کرد دنبال کارگر ارزان باشند و بهتر از خانم‌ها نیروی ارزانی نبود.

نظام سرمایه داری زنان را به عنوان نیروی کار ارزان می‌شناسد

وی با بیان اینکه سرمایه داران برای استفاده از این نیروی کار مسأله عدم حضور زن در خانه را مطرح کردند، گفت: برای استفاده از نیروی کار ارزان نظام سرمایه داری خانم‌ها را از خانه به بازار کار و کارگری وارد کرد، معمولا خانم‌ها کارها را ارزان‌تر از آقایان انجام می‌دادند امروز هم همینطور است، از طرفی آقایان امکان و توان اعتراض بیشتری نسبت به خانم‌ها دارند.

حجت الاسلام رهدار با اشاره به تئوریزه شدن اصطلاح آزادی زنان، خاطرنشان کرد: بحث‌های معرفتی درباره زنان مطرح شد که در نهایت منجر به فمینیسم شد، این جریان مشخصا صورت مسأله را معرفتی مطرح کرد و یک صورت بندی جدیدی از نظام هستی توسط این جریان ارائه شد، معتقد بودند نظام ارزش در دنیا مردانه تفسیر شده و شکل گرفته است و باید برهم بخورد.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه به تلاش فمینیسم برای ساخت جهان زنانه و ساخت زنانی با جسم قوی اشاره کرد و افزود: فمینیسم به زنان اینطور القا کرد که اگر می‌خواهی جایگاه در جامعه داشته باشی و به رتبه مساوی یا برتر نسبت به مردان برسی باید جنسیت خود را فراموش کنی، مادامی که زن به جنسیت خود توجه داشته باشد جنس درجه دو جامعه است و به همین دلیل باید جنسیت خود را فراموش کند.

وی کنار گذاشتن ابعاد جنسیت زنانه از سوی زنان را معادل شبیه مرد شدن و مردانه شدن دانست و تصریح کرد: فمینیست از زنان می‌خواهد مانند مردان لباس بپوشند، مانند مردان صحبت کنند و مانند مردان زمخت و خشن باشند، هزاران کتاب هم در این خصوص نوشتند و هزاران زن به این صورت ساختند.

حجت الاسلام رهدار ادامه داد: زن هرکاری بکند مرد نمی‌شود و مرد هم هرکاری انجام بدهد نمی‌تواند زن بشود، فمینیست‌ها حتی دکترا برای خودشان ایجاد کردند و در دانشگاه رشته دانشگاهی در خصوص فمینیست و دعوای جنسیتی پدید آوردند.

اصل در انسانیت روح است نه جسم

رییس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه علما و فقها معتقد هستند اصل در انسانیت انسان، روح انسان است نه جنس انسان، عنوان کرد: روح نه مذکر است نه مؤنث، دین اسلام برای تکامل روحی آمده است نه تکامل جسمی، برای اسلام جسم ما موضوعیت ندارد بلکه قوانین اسلام برای تکامل روحی است که مسأله جنسیت در آن راه ندارد و اساسا جنسیت برای اسلام مهم نیست.

وی دعوا بر سر جسمیت را حاصل مادی‌گرایی و نگاه مادی و دنیایی به مسائل عنوان کرد و گفت: افرادی که روح را در نظر ندارند و اعتقادی به آخرت ندارند تمام فکرشان معطوف به جنسیت و مسائل مادی و جسمی است و تمام هستی را در این عرصه‌ها می‌بینند، اما اسلام فراتر از مادی گرایی است به همین دلیل دستورات اسلام برای بارور کردن روح است.

حجت الاسلام رهدار ملاک دستگاه ارزشیابی و سنجش انسان در دین اسلام را اصالت تقوا برشمرد و تصریح کرد: اصل موضوعه در اسلام همین اصالت تقوا است که هیچ موضوعی نمی‌تواند آن را قید بزند و یا تغییر دهد، هیچ ماده و تبصره‌ای نمی‌گوید در این خصوص جنس مرد نسبت به زن برتری دارد یا برعکس آن را گفته باشد، تقوا مانند روح است، جنسیت در آن موضوعیت ندارد، در اسلام ملاک برای کرامت و تقرب تقوا است./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات