۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۶۶۱۴۳۹

مروری بر وضعیت فاجعه بار سقط جنین در کشور

مروری بر وضعیت فاجعه بار سقط جنین در کشور
طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، هر روز ۱۰۰۰ جنین در کشورمان کشته می‌شوند که تنها حدود ۱۰ مورد آن قانونی است.

به گزارش خبرگزاری رسا، بر اساس آموزه‌های دینی در جمهوری اسلامی ایران سقط جنین ممنوع است مگر در صورتی که ادامه بارداری مادر به مرگ جنین یا مادر منجر شود یا مشکلات جدی برای خانواده ایجاد کند که در این صورت با دستور مقام‌ قضایی یا درخواست زوجین یا معرفی‌نامه پزشک معالج تا قبل از چهار ماهگی قابل اجرا است. 

اما متأسفانه این روزها آمار سقط جنین در کشورمان افزایش پیدا کرده است؛ پدران و مادرانی که در همان روزها و ماه‌های اولیه شکل‌گیری جنین، اقدام به سقط جنین با استفاده از روش‌های مختلف می‌کنند.

قانون سقط درمانی در کشورمان سال 84  تصویب شده است؛ در سال 85 پزشکی قانونی اعلام کرد حدود 3 هزار مورد در کل کشور از این سازمان مجوز سقط دریافت کرده‌اند.

پزشکی قانونی در سال 94 این آمار را حدود 10 هزار مورد اعلام می‌کند اما آمار تمام سقط‌ها یعنی سقط‌های قانونی و غیرقانونی بسیار فراتر از این ارقام است و هر سال نیز در حال افزایش است.

خبرگزاری رسا در سی‌ام مرداد ماه 99 در مطلبی با عنوان «ابراز نگرانی آیت‌الله رئیسی از آمار سقط جنین در کشور»  منتشر کرده است.

آیت‌الله رئیسی: به نظر می‌رسد برخی سیاست‌ها و دیدگاه‌ها مانع از تحقق آن می‌شود.

در این گزارش آمده است؛ آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه به سیاست های جمعیتی در کشور اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب با حساسیت ویژه به موضوع افزایش جمعیت تأکید دارند و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در این مسئله موضوعی پیچیده و لاینحل نیست اما به نظر می‌رسد برخی سیاست‌ها و دیدگاه‌ها مانع از تحقق آن می‌شود.

رئیس قوه قضائیه یکی از موضوعات مهم در این زمینه را بی‌توجهی به سقط جنین در کشور عنوان کرد و افزود: آمار سقط جنین در کشور نگران کننده است و هر کسی که در نظام سلامت دغدغه سلامت جامعه و موضوع جمعیت را دارد، حتماً باید برای آن چاره‌ اندیشی کند.

مجموعه اخبار سقط جنین در کشور | روزانه ۱۰۰۰

سیاست‌های کنترل جمعیت در راستای اجرایی شدن سند 2030 در کشور

خبرگزاری رسا در خبری دیگر از کبری خزعلی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید.

خزعلی در نشست تخصصی با عنوان «نهادهای حکومتی و فاجعه جمعیت»، که در سالن جلسات سازمان تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد، تأکید کرد: بزرگترین خیانت به مردم کشور در بحث کنترل و کاهش جمعیت شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در سال 1390 علمکرد دولت‎ها را در کنترل جمعیت مورد انتقاد قرار داده و خواستار تدوین برنامه در راستای افزایش جمعیت شدند.

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرحی را برای تعالی خانواده و رشد جمعیت کشور تدوین کرده است، گفت: این طرح مورد تأیید رهبر انقلاب قرار گرفته است و ایشان خواستند که این طرح از سوی نمایندگان مجلس و کمیسیون ها به صورت تخصصی پیگیری و اجرایی شود.

خزعلی با انتقاد از سیاست‌های غلط در زمینه کنترل جمعیت ابراز داشت: متأسفانه هنوز به بهانه سلامت مادران و رعایت بهداشت خانواده، سیاست‌های کاهش جمعیت، عقیم‌سازی مادران و سقط جنین به طور قانونی از سوی دولت و وزارت بهداشت دنبال می‌شود؛ در صورتی که مسؤولان باید برای مراکزی که سقط جنین انجام می‌دهند جریمه مادی، حبس و تعلیق از کار را در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه بر اثر نفوذ، قانون کنترل جمعیت در مجلس به تصویب رسید، گفت: هرچند این قانون در سال 92 اصلاح شد، اما هنوز برخی سیاست‌های کنترل جمعیت در راستای اجرایی شدن سند 2030 در کشور در حال اجرا است. 

مجموعه اخبار سقط جنین در کشور | روزانه ۱۰۰۰

 زنده به گور کردن دختران محدود به زمان جاهلیت نیست

خبرگزاری مهر نیز در مطلبی از حجت‌الاسلام علی رضائیان عضو مجمع عالی حکمت اسلامی در برنامه «بدون توقف» که ۱۱ مردادماه از شبکه سه به روی آنتن رفت، خبری منتشر کرده است.  

در این خبر آمده است؛ جاهلیت مدرن آن جایی است که اسم زنده به گور کردن بچه را نمی‌برد اما کارش را انجام می‌دهد، این فرزند نیز در رحم مادر زنده است و روح دارد چه فرقی می‌کند.  

مجموعه اخبار سقط جنین در کشور | روزانه ۱۰۰۰

دشمن از طریق فضای مجازی ما را هدف قرار داده است

پیش از این نیز حاجی دلیگانی، عضو هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌وگویی که با روزنامه همشهری آنلاین داشت، تأکید کرد: سالانه ۴۵۰ هزار سقط جنین در کشور انجام می‌شود که این موضوع ناشی از آسیب‌های فرهنگی در فضای مجازی است.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: نکته با اهمیت‌تر اینجاست که از بین این ۴۵۰ هزار سقط جنین در کشور ۱۲۵ هزار مورد به صورت غیرقانونی در کشور انجام می‌شود.

وی گفت: ‌باید در حوزه فضای مجازی جدی‌تر از گذشته و حال کار کنیم و با آن با مسامحه برخورد نکنیم چرا که دشمن از این طریق جامعه ما را هدف قرار داده است.

مجموعه اخبار سقط جنین در کشور | روزانه ۱۰۰۰

سالانه «بین 300 تا 500 هزار» سقط جنین غیرقانونی در کشور

در جدیدترین آمار در سال 96، معاون آموزشی وزیر بهداشت در خبری که از خبرگزاری تسنیم منتشر شده است، اعلام کرده که سالانه «بین 300 تا 500 هزار» سقط جنین غیرقانونی در کشورمان انجام می‌شود.

یعنی طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، هر روز 1000 جنین در کشورمان توسط والدین کشته می‌شوند که تنها حدود 10 مورد آن قانونی است!

این نوع سقط در 5 درصد مادران باعث مرگ، در 20 درصد مادران منجر به معلولیت و در برخی از موارد باعث برداشته شدن کامل رحم می‌شود و البته پیامدهای و عوارض بسیار متعدد روحی و روانی که گریبان‌گیر مادر و حتی پدر می‌شود؛ "احساس گناه" عارضه‌ای است که یک مادر را فرسوده و بیمار می‌کند.

در این آمار، یک واقعیت هولناک پنهان است! با یک حساب سرانگشتی اگر 990 را در تعداد روزهای سال ضرب کنیم، با عدد خیره کننده‌ای رو‌به‌رو می‌شویم! ما سالانه 361 هزار و 350 نفر سقط غیرقانونی در کشور داریم!

مطالبه‌گری مسأله فرزند آوری به گفتمان ملی تبدیل شود

حجت الاسلام رحمت‌الله معظمی، پژوهشگر و استاد حوزه علمیه معتقد است که باید «مطالبه‌گری مسئله فرزند آوری به گفتمان ملی تبدیل شود».

حجت الاسلام معظمی با اشاره به آمار فاجعه بار سقط جنین به عنوان یک قتل عام و نسل کشی، ضمن سؤال از دستگاه نظارتی و امنیتی درباره چرایی سکوت در این زمینه و عدم برخورد با عوامل این نسل کشی، تصریح کرد: از سیستم امنیتی و دستگاه قضایی باید مطالبه همگانی در قضیه سقط جنین صورت پذیرد. باید شورای امنیت ملی به صورت جدی در این موضوع ورود کند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست کلان رسانه ملی افزایش جمعیت نبوده و تولیدات خاصی نیز در این زمینه نداشته است، خاطرنشان کرد: باید با نظارت عمومی و مطالبه گری مسأله فرزندآوری به یک گفتمان ملی و فراگیر و از خطوط اصلی رسانه ملی تبدیل شود.مجموعه اخبار سقط جنین در کشور | روزانه ۱۰۰۰

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محسن
France
۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۶
سلام
وااااای متأسفم .
کاش قوه قضاییه سریع به این مشکل ورود کنه . این بچه‌ های بی گناه چیه گناهی کردن که باید اینطور کشته بشن؟
0
0