۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۶۶۲۴۲۷
به قلم دبیر مجمع علمای شهرستان دامغان؛

کتاب ۱۰ درس پیرامون "احکام عزاداری" منتشر شد

کتاب ۱۰ درس پیرامون
سمنان - همزمان با ایام عزاداری ماه محرم، کتاب احکام عزاداری مشتمل بر ۱۰ مقاله به قلم حجت الاسلام شمسی پور از اساتید برجسته فقه حوزه علمیه دامغان منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، کتاب احکام عزاداری که در 73 صفحه تدوین و منتشر شده است، به حکم ضرورت آشنایی بیش از پیش ذاکران، مبلغان و مخاطبان فرهنگ دینی و رهروان مکتب اهل بیت(ع) با احکام و بایسته های عزاداری در فقه و روایات شیعی و برخی از ضدارزش ها، خرافه و بدعت های وارد شده به آیین های عزاداری؛ به همت حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد شمسی پور دبیر مجمع علمای شهرستان دامغان گردآوری و به رشته تألیف درآمده است.

نویسنده در بخش نخست این مجلد با توجه به جایگاه مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفایش در فرهنگ دینی کشورمان، فرازهایی از نظرات بزرگان معاصر همچون حضرت امام خمینی(ره)، حضرات آیات صافی گلپایگانی، بهجت، وحید خراسانی، مرعشی نجفی، مجتهدی تهرانی، پیرامون عزاداری خامس آل عبا را متذکر شده است.

مؤلف کتاب احکام عزاداری علاوه بر ذکر احکام فقهی عزاداری از نظر تمامی مراجع عظام تقلید، در بخش دیگری از این کتاب به حدیث مهمی از رسول مکرم اسلام در باب اهمیت مجالس عزاداری اهل بیت(ع) پرداخته است؛ رسول الله(ص) در بخشی از این روایت خطاب به حضرت فاطمه زهرا(س) می فرماید: هرکس که بر مصائب حسینمان گریه کرده باشد، دست او را خواهیم گرفت و او را وارد بهشت می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد شمسی پور که تاکنون بیش از 100 مقاله کوتاه در باب احکام عزاداری منتشر کرده اند در این کتاب به مسائل مبتلا به آیین های عزاداری امروزه همچون، استفاده از طبل و شیپور در عزاداری ها، لطمه زدن به بدن و برهنه شدن در سینه زنی، شبیه خوانی، استفاده از علم در آیین های سوگواری، قمه زنی و ... و احکام و نظرات بزرگان دین در این موارد پرداخته است.

دبیر مجمع علمای شهرستان دامغان در بخش نهم این کتاب به موضوع مهم راهپیمایی اربعین حسینی پرداخته است و با عناوینی همچون " تأملی در فلسفه و اهمیت پیاده روی اربعین "؛ " اربعین، تعظیم شعائرالله و نماد وحدت " ؛ " اربعین و جایگاه آن در روایات اهل بیت(ع) " تلاش نموده در برابر جریاناتی که می کوشند ماهیت این آیین بی نظیر معنوی را زیر سؤال ببرند، گامی در راستای تبیین اهمیت این مراسم به عنوان بزرگترین اجتماع مسلمانان و شیعیان جهان حول محور، " مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة "، بردارد.

گفتنی است، کتابهای زمزم احکام و منتخب احکام تقلید و خمس دو اثر دیگر حجت الاسلام والمسلمین سید محمد شمسی پور ازاساتید برجسته فقه حوزه علمیه دامغان، در این زمینه می باشد که تاکنون منتشر شده است./977/پ210/ب1
جواد رمضانیان
ارسال نظرات