۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۶۶۳۲۶۰
جلیلی:

قرارداد ۲۵ ساله با چین راهبرد فشار حداکثری آمریکا را شکست خواهد داد

قرارداد ۲۵ ساله با چین راهبرد فشار حداکثری آمریکا را شکست خواهد داد
جلیلی با بیان اینکه گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران یعنی شکست راهبرد فشار حداکثری آمریکا، گفت:تدبیر صحیح این است که به لحاظ مختلف از این همکاری‌ها در برابر دشمن صیانت شود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سعید جلیلی، عضو شورای‌ عالی امنیت ملی در دیدار با جمعی از مسؤولان بسیج‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران با بیان این نکته که جنبش دانشجویی باید پیش از دیگران نسبت به موضوعات مهم کشور به تحلیل صحیح دست یابد، خاطرنشان کرد: حرکت دانشجویی باید بتواند در بزنگاه‌ها تحلیل صحیح داشته باشد و مبتنی بر آن تحلیل، وظیفه خودش را انجام دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست پرسش و پاسخ که بیش از دو ساعت به طول انجامید، درباره سوالات دانشجویان پیرامون مسائل بین‌المللی به بیان مقدمه‌ای درباره‌ی جایگاه تعاملات کشور با حدود ۲۰۰ واحد سیاسی دیگر در دنیا پرداخت.

جلیلی تعامل گسترده و سازنده را جزء اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران خواند و تاکید کرد رژیم صهیونیستی و آمریکا از جمله استثنائاتی هستند که بر مبنای یک منطق صحیح از این دایره خارج شدند.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی تمامی کشورهای دنیا بر مبنای اهداف، اصول، ارزش‌ها و حقوق آنها شکل می‌گیرد، گفت: نقاط اشتراک و افتراق میان سیاست خارجی کشورها، زمینه‌ی تعامل و تقابل را ایجاد می‌کند و در نهایت منجر به ایجاد فرصت یا تهدید خواهد شد.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان عنوان کرد: کارویژه مهم سیاست خارجی، صیانت از حقوق، ارزش‌ها و منافع یک کشور در استفاده صحیح و به موقع از فرصت‌های به دست آمده در تعاملات بین المللی و همچنین اقدام به موقع در مقابله با تهدیدات است.

جلیلی پس از ارائه مقدمه درباره عرصه تعاملات و تقابل‌های بین المللی ضمن اشاره به درخواست مذاکره از سوی مقامات آمریکا، آن را تاکتیکی برای کسب منافع ناشی از راهبرد فشار حداکثری علیه ایران، خواند.

وی با اشاره به تحریم های ثانویه علیه ایران، آن را نمونه یک جنگ تمام عیار اقتصادی دانست که برای شکست آن باید دشمن را ناامید کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ناامید کردن دشمن را منوط به تقویت اقتصاد داخلی و جهش تولید خواند و تاکید کرد: از لوازم جهش تولید، جهش در صادرات است و یکی از وظایف مهم دستگاه سیاست خارجی در این حوزه، یافتن بازارهای صادراتی برای تقویت تولید داخلی کشور است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی درباره‌ی قرارداد راهبردی ایران و چین، ضمن اشاره به سفر رئیس جمهور این کشور به ایران در سال ۹۴ و اعلام آمادگی چین برای همکاری‌های راهبردی با کشورمان‌، اظهار داشت: به دلیل برخی تعلل‌ها و عدم تشخیص درست اولویت‌ها، این طرح پس از گذشت چند سال هنوز در مرحله پیش‌نویس بوده و مخالفت‌های صریح مقامات آمریکایی درباره آن حاکی از نگرانی و احساس خطر آنها از شکست راهبرد فشار حداکثری است.

جلیلی تاکید کرد: این قرارداد نیز همانند سایر قراردادها، چارچوب‌های قانونی خود را طی خواهد کرد.

عضو شورایعالی امنیت ملی با توصیه دانشجویان به رصد کردن مواضع دشمنان نسبت به موضوعات مختلف، تصریح کرد: درباره دلیل عصبانیت آمریکا و اظهارات خصمانه مقامات این رژیم نسبت به چنین همکاری‌هایی تحلیل داشته باشید.

جلیلی در این‌باره تشریح کرد: آمریکا بر مبنای راهبرد فشار حداکثری علیه ایران و اعمال تحریم‌های ثانویه علیه کشورهایی که به تحریم‌های او پای‌بند نیستند، می‌خواهد از کم و کیف روابط اقتصادی سایر کشورها با ایران اطلاع داشته باشد تا ضمن تحریم آن کشورها، فشارها بر ایران را به نتیجه برساند.

وی با بیان اینکه گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران یعنی شکست راهبرد فشار حداکثری آمریکا، گفت: تدبیر صحیح این است که به لحاظ مختلف از این همکاری‌ها در برابر دشمن صیانت شود./998/د102/ف

ارسال نظرات