۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۶۶۳۳۴۱
دبیر شورای عالی در دیدار با مسؤولان دفاتر سیاسی اجتماعی حوزه؛

به وجود طلاب انقلابی و جهادی می بالیم

به وجود طلاب انقلابی و جهادی می بالیم
آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که به وجود طلاب انقلابی و جهادی می بالیم، گفت : با این اقدام همه تلاش‌های دشمن برای ایجاد فاصله بین روحانیت و مردم را نقش بر آب کردند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با مسؤولان دفاتر سیاسی ـ اجتماعی مراکز مدیریت حوزه های علمیه سراسر کشور ضمن تسلیت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان علیه السلام و خوش آمدگویی به حضار ابراز داشت: علم آموزی و تهذیب دو بال مهم در حرکت روحانیت است و ما باید از این ظرفیت عظیم حوزوی به بهترین وجه استفاده کنیم.

دبیر شورای عالی حوزه با اشاره به خدمات طلاب جهادی در جامعه ابراز داشت: ما به وجود شما طلاب انقلابی و جهادی می بالیم که در این آزمون بزرگ و فراگیری ویروس منحوس کرونا و دیگر حوادث سربلند بیرون آمدید و برگ زرین دیگری در عرصه خدمت رسانی به مردم رقم زدید که هیچ گاه از خاطره ها فراموش نخواهد شد و البته این یک قدم بزرگ است و نباید جهاد اکبر که جهاد با نفس است از یاد برده شود. چرا که اگر کسی می خواهد رهبر و علمدار جامعه باشد باید از خودش شروع کند تا بتواند جامعه را رهبری کند تا به سرمنزل مقصود برسد.

وی همچنین افزود: جهاد ابعاد مختلفی دارد علاوه بر جهاد با دشمنان و جهاد با نفس، یکی از ابعاد آن جهاد فرهنگی است که از وظایف اصلی روحانیت نیز می باشد. همه درس و بحث ما درنهایت در جهاد فرهنگی خلاصه می شود و خروجی جهاد با نفس نیز هدایت اجتماعی است و نتیجه آموزه های حوزوی ما اقتضا می کند که وقتی می بینیم وجود ما در جایی ضرورت دارد حضور پیدا کنیم و این حضور باعث پیمودن مسیر و وظیفه ای است که بر عهده داریم و در این راه هم باید با قصد قربت و رضایت الهی وارد شد که اگر رضایت خداوند و رنگ الهی در تبلیغ و حرکت ما نباشد کار به جایی نمی رسد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه سخنان خود موضوع مسؤولیت پذیری را یک مسئله مهم ارزیابی کرده و گفتند: انسان یک موجود مسؤولیت پذیر است و اولین مسؤولیت ما در مقابل خداوند متعال است و گام اول در این راه معرفت الله است که این اعلی معارف است چرا که من «عرفه کفّ» هر که خداشناس شود خودبازدار می شود و نفس را کنترل می کند و نفس و دنیا را اسیر خود می کند نه امیر خود.

وی مرحله دوم مسؤولیت پذیری را اطاعت پذیری از خداوند دانست و افزود رستگار واقعی کسی است که اطاعت از خداوند و رسول و ائمه معصومین علیهم السلام داشته باشد و به دنبال این اطاعت حب الهی زمینه سازی می شود و خداوند محبوب انسان می گردد و تا آنجا جلو می رود که خداوند از همه مردم چه دور و نزدیک محبوبتر می شود و انسانی که معرفت به خدا دارد و خداوند محبوب حقیقی اوست در گام بعدی به خداوند حسن ظن و امید همیشگی خواهد داشت و در سختی ها نقطه امیدش به خداست. همانگونه که مقام معظم رهبری در این سالها و علی رغم شدت و سختی امور همه را متوجه این نقطه مهم امید به آینده کرده اند و همواره روی امیدواری تأکید دارند چرا که دشمن روی ناامیدی مردم برنامه ریزی کرده است و بر همین اساس امید به آینده و لطف و رحمت الهی نقطه مهمی است که باید به آن توجه داشت.

ایشان یکی از دیگر مسؤولیت‌ها را مسؤولیت در مقابل رسول خدا و ائمه اطهار دانستند و اظهار کردند: در عصر غیبت هم ما این مسؤولیت را بر عهده داریم و ولی فقیه در زمان ما پرچم دین داری را در دست دارد و درزمان ما این رسالت بر قامت والای ولی امر ما حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مد ظله العالی است که باید با همه توان از ایشان حمایت و اطاعت کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری نقطه مقابل مسؤولیت پذیری را مسؤولیت گریزی دانست و افزودند: اگر در برابر خداوند متعال مسؤولیت پذیر و مطیع نباشیم دچار خدا فراموشی و درنتیجه خود فراموشی و گم کردن هویت خواهیم شد و همان‌طور که می بینیم در روزنامه فرانسوی تحت عنوان آزادی بیان به نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله جسارت می کنند نتیجه همین بی هویتی است که زیر چتر آزادی بیان چنین اقداماتی خبیثانه ای انجام می دهند.

آیت‌الله حسینی بوشهری همچنین گفتند : کسانی که مسؤولیت پذیر نباشند بعد از بی هویتی دچار تنگنای در زندگی می شوند نه اینکه ثروت نداشته باشند؛ دارند اما سر راحت بر بالین نمی گذارند و دچار گرفتاری هستند که در روایت از آن به مضیقه و تنگنای در زندگی تعبیر شده است؛ و پس از همه اینها ، درنهایت دچار عذاب شدید خواهند شد.

دبیر شورای عالی حوزه با اشاره به بحث مواسات مؤمنانه و دعوت رهبر معظم انقلاب به حمایت از اقشار آسیب پذیر ابراز داشت: پس از فراگیری کرونا در کشور و بعد از سخنان رهبر انقلاب، این طلاب انقلابی و جهادی بودند که خالصانه زندگی خود را رها کردند تا در این راه قدمی بردارند و حتی در جاهایی ورود کردند که کسی جرأت قدم گذاشتن نداشت و کارهایی که کسی حاضر به انجام آن نبود را به عهده گرفتند و با این اقدام همه تلاش‌های دشمن برای ایجاد فاصله بین روحانیت و مردم را نقش بر آب کردند و لباس روحانیت تبدیل به لباس رزم و خدمت به مردم شد و صحنه های عظیمی را به وجود آورند و این آزمون بزرگی بود که باعث سربلندی روحانیت و سیه رویی دشمنان انقلاب و بدخواهان گردید.

وی با اشاره به برگزاری با شکوه عزاداری محرم امسال و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و توجه به نظرات مقام معظم رهبری و پرهیز از افراط و تفریط را نقطه مهمی ارزیابی کرده و ابراز د اشت: یکی از مسؤولیتهای مهمی که ما بر عهده داریم مسؤولیت اجتماعی و برطرف ساختن حوائج مردم است و اگر از این نعمت روی گردان شویم مردم نیز از ما روی گردان خواهند شد.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان ضمن جمع بندی مطالب خود گفتند: وظیفه طلاب جهادی در قدم اول علم اندوزی است چه حضوری و چه غیر حضوری و موضوع دوم زمان شناسی است اینکه وجود شما کجا اثر گذار است و کجا باید ورود پیدا کنید و همانطور که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی فرمودند هدایت گری، بصیرت افزایی و خدمت به جامعه سه مسؤولیت مهم روحانیت در این زمان است.

شایان ‌ذکر است در ابتدای این دیدار، حضرت حجت الاسلام و المسلمین زمانی مدیر دفتر سیاسی مرکز مدیریت حوزه های علمیه؛ گزارش مبسوطی از فعالیت‌های مختلف و متنوع در بخش‌های مختلف ارائه نمود؛ و در پایان جلسه نیز حضار، نکات و پیشنهاداتی از جمله گنجاندن متن منشور روحانیت و بیاینه گام دوم انقلاب به عنوان متن درسی در حوزه های علمیه، تسهیل در علم آموزی غیر حضوری طلاب جهادی، ساختار مند شدن طلاب جهادی و توجه به وضعیت کادر مدارس در شهرستانها، تقویت جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در قم و مسئله حجاب، برنامه ریزی جهت حضور بیشتر روحانیون در مجلس، توجه به امنیت شغلی کارکنان و ...؛ ارائه نمودند./1324/د102/ف

ارسال نظرات