۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۶۶۳۴۶۶
پژوهش‌گر فرهنگستان علوم اسلامی قم:

لباس روحانیت، لباس فرم نیست

لباس روحانیت، لباس فرم نیست
حجت‌الاسلام مهدی‌زاده با تأکید بر این‌که لباس روحانیت، لباس فرم نیست، گفت: در افکار عمومی لباس روحانیت یک لباس شبیه لباس فرم نظامی است در حالی که این طور نیست.
حجت‌الاسلام حسین مهدی‌زاده، پژوهش‌گر فرهنگستان علوم اسلامی قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آماده کردن و پوشیدن لباس روحانیت را یکی از سخت‌ترین انواع لباس‌ها دانست و گفت: آماده کردن و پوشیدن ردا، قبا و عمامه سخت‌ترین مجلسی‌ترین نوع در بین دیگر لباس‌ها است.
 
وی در ادامه افزود: آماده کردن این لباس از چنان سختی ای برخودار است که برخی از طلاب تا آخر عمرشان هم پیچیدن عمامه را یاد نمی‌گیرند.
 
پژوهش‌گر فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به سختی عمامه بستن گفت: این دستاری که ما به سر می‌بندیم به عنوان یکی از سخت‌ترین انواع دستار‌ها است؛ حتی برخی از علما دستار و عمامه‌شان را برای بستن به دیگران می‌سپارند.
 
حجت‌الاسلام مهدی‌زاده خاطرنشان کرد: تلاش ما برای اینکه نشان بدهیم این لباس، لباس مناسبی است و ما به خاطر مناسب بودن آن را انتخاب کرده‌ایم،‌ بسیار پسندیده است؛ ‌اما اینکه در ابتدا به لباس فرم تبدیل شود و بعد حالتی فرمالیته و صوری پیدا کند، در مردم احساس ناپسندی را ایجاد می‌کنند.
 
وی به تبیین انگارۀ غلط شکل گرفته در بین برخی از طلاب پرداخت و ادامه داد: این لباس، لباس مناسبی است که در دنیای قدیم می‌پوشیدیم و امروز با ایجاد انگاره‌ای غلط، نامناسب جلوه می‌کند؛ این لباس یک لباس فرم نیست.
 
پژوهش‌گر فرهنگستان علوم اسلامی قم به شباهت لباس فرم طلبگی با لباس فرم نظامی در افکار عمومی اشاره کرد و ادامه داد: در افکار عمومی لباس روحانیت یک لباس شبیه لباس فرم نظامی است در حالی که این طور نیست؛ ما این لباس را به شکل خاص اختراع نکرده‌ایم بلکه این یک گرته‌برداری امروزی از لباس سنتی و قدیمی روحانیت است.

وی با اشاره به قوانین و سخت‌گیری دادگاه ویژه روحانیت نسبت به لباس طلبگی بیان کرد: بعد از انقلاب دادگاه ویژه و امثالهم برای کسانی که این لباس را می‌پوشند در صورتی که لازم باشد با احکامی که مرتبط با این لباس صادر می‌شود، به شکلی این لباس را به لباس فرم تبدیل کرده‌اند./ت302/ف
ارسال نظرات